Gå til innhold
Fiskersiden

Måling av fisk


warraleh
 Share

Recommended Posts

Joda, ser den, men er uenig selv. Det skiller fort mange cm hvordan halen ligger når den måles. Måles den ved kløfta er det ingen diskusjon. Har alltid målt mine fisker i forhold til kløfta i halen, men hvordan storfisker eller FS ønsker at det gjøres er jo opp til dem. Jeg melder aldri inn fisk jeg får selv!

Hadde vært moro med en liten diskusjon på dette! Selv mener jeg som sagt at min måte er den eneste riktige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ser den, men er uenig selv. Det skiller fort mange cm hvordan halen ligger når den måles. Måles den ved kløfta er det ingen diskusjon. Har alltid målt mine fisker i forhold til kløfta i halen, men hvordan storfisker eller FS ønsker at det gjøres er jo opp til dem. Jeg melder aldri inn fisk jeg får selv!

Hadde vært moro med en liten diskusjon på dette! Selv mener jeg som sagt at min måte er den eneste riktige :)

Har aldri meldt inn en fisk i hele mitt liv selv jeg :dribble: ,så dette er ikke noen "livsviktig" sak for min del.Det er bare det at det føles litt kjipt å la noe stikke ut bak målebåndet.Hadde vært artig med en skikkelig avklaring på dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har som sagt aldri meldt inn fisk, så det er ingen big deal for meg heller. Men jeg står på mitt når jeg mener det fort kan bli endel forskjeller i antall cm om man måler til halespissen. Kløfta i halen er konstant, mens halespissene fort kan variere etter hvordan halen ligger når man måler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der man krever nøyaktighet har det så viddt jeg oppfatter vært operert med til midt i kløften (altså Iversens ønske) Grunnen er at da ligger målebåndet rett under fisken, den andre varianten gjør at en del variabler kommer inn og de gjør at det er vanskeligere å måle i en rett linje. Man vil f.eks få forskjellig lenge om man måler med halen slapp eller om man trekker ut sporden i makslenge. I tillegg vil det ta lengre tid ved å måle slik slik at fiskens opphold på land blir lengre ved C&R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.