Gå til innhold
Fiskersiden

Akervannet, råd/tips??


Benny
 Share

Recommended Posts

Finn kanten fra dypt til grunnt vann, i en annen tråd er det lagt ut undervannskart. Det finnes to dype punkter i akers(13 m). Fisk på overgangen til grunnt vann. Dybden er jeg litt usikker på men utifra temperatur er det ingenting i veien for å få gjørs på forholdsvis grunnt vann nå. På sørsiden av øya har jeg god erfaring. Hvis du ikke har ekkolodd bruk dreggtauet for å sjekke dybden. Uansett er det ikke et enkelt svar på ditt spørsmål. Kanskje noen andre på forumet har noen fangstrapporter fra den siste tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar tid å bli kjent med Akersvannet. Lumsk vann med korte huggintervaller. Det blir en del bomturer men når det er sagt så byr vannet på meget store rovfisk. Hvis du har ~3500.- så kan du kjøpe både el-motor og fritidsbatteri men sørg at sistnevnte er min. 100Ah slik at du kan dorge i 6-8 timer før du merker at batteriet kneler. På denne tiden er algeveksten i full vigør og da trenger ikke du å fiske spesielt dypere enn 6 meter. Tror personlig at ingen fisk har spesielt lyst til å oppholde midt i algeskiktet eller dypere da oksygeninnhoildet under algeveksten er merkbart mindre enn ellers i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegssinfo: Har merket meg at mange kommer tomhent hjem fra Akersvannet, og det tror jeg skyldes at de fisker altfor dypt. har ofte sett at folk fisker dypere enn eks. 4 meter mens fisken i realiteten står meteren over. Fisk/dorg ultra sakte og det vil ikke ta lang tid før den første gjørsen sitter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. har alltid dorga litt fort i akersvannet, trodde at det funka best. men det var visst feil. skal man også fiske "ultra sakte" hvis vannet er ganske varmt?? siden vannet i akersvannet blir veldig varmt om sommeren??

Lønner det seg å bruke wobbler eller noe annet til dorging i akersvannet?? har erfaring med det at det alltid ender i bånn.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorging klint inntil siv-kanten gir i hvert fall mange gjedder, men ikke så veldig mange over 3-4 kg.

Vanlig synkende rapala i regnbuefarger funker som bare det!

Har også fått flere små gjørs (opp til 1,3 kg) på denne metoden.

Dybdekart: http://home.eunet.no/~runsto/Akersvannet%20230902.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Motorguiden min delt opp i 5 forhåndsinnstilte hastigheter. hastighet 1 har alltid resultert i gjørs, kanskje noen få gjedder. 2-3 gir gjedde, men igjen du må vite dybden fisken står på selv om det er 8-9 meter under båten. Storfisken er ikke alltid i bånn spesielt ikke sommerstid grunnet alger. Ekkoloddet forteller deg hvor byttefisken står og da må du fiske på den dybden. INFO: Hastighet oppgit her er tiltenkt i stille vær. kommer du i motvind så må du selvsagt justere (hvis du finner ut at det går fortere bakover enn frem!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Professor Bacon

Tillegssinfo: Har merket meg at mange kommer tomhent hjem fra Akersvannet, og det tror jeg skyldes at de fisker altfor dypt. har ofte sett at folk fisker dypere enn eks. 4 meter mens fisken i realiteten står meteren over.

Hm. Har stort sett fått all diger fisk der dypere enn ti meter på eller rett over bånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkevold sin Akerspers er 9950 gr.Dette er også en av de største veldokumenterte Gjørsene som er fanget i Norge(Dvs fisk som ikke er garnfanget eller veid i dyp heimertrus..).

Når det gjelder fisketips for Akersvannet så vil jeg råde folk til å fiske når fisket er bra! Altså ifra ca.midten av mai til ca.midten av Juni. Sept/Okt kan også levere.

Når det gjelder dybder,så er det ingen fasit egentlig.Har selv fått diger fisk i alle dybder fra 1,5-12 meter.Vi pleier dog som oftest å legge oss til på rundt 8m,og fisker noen stenger grunnere og noen dypere enn dette.Agnet er tandemtackla Sørv eller Vederbuk.

Det må forøvrig legges til at dette kun gjelder (meite)fiske etter Gjørs,har aldri fiska målrettet etter Gjedde der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser alt om Akers med stor interesse fordi selv om jeg har fisket der siden 2000, så er det mye med fiskeattituden jeg ennå ikke forstår. Størst gjedder har jeg tatt der på høsten, mens de største gjørsene er tatt tidlig på våren. Har noen gjort noen gode fangster i sørenden dvs. forbi bukta med bekkeoset? Jeg har tatt mye gjørs der, men de er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori er at algene er årsak til at fisket etter midten av juni blir markert dårligere. Oksygeninnholdet i vannet styrer vel til dels fiskens aktivitetsnivå og siktforholdene betyr sikkert også mye for fisket. Det har jo faktisk forekommet massiv fiskedød i vannet på sommern ved et par anledninger så man kan jo forestille seg at fisken sånn generelt ikke akkurat strutter av energi i den perioden. Det at Prof Bacon får fisken grunt kan jo faktisk ha med sikt og algelag og gjøre. Lettere for fisken å se en wobler over algetåka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.