Gå til innhold
Fiskersiden

Tica Tiger innliner bra eller dårlig?


Vikane
 Share

Recommended Posts

sorry for off topic men hva er egentlig fordelen med en inliner? utenom at du får mer plass i tuben og er kanskje litt lettere? sliter ikke sena noe fryktelig inni stanga og/eller sena sliter seg inn i kompositten? eller er det lagt ringer inni?

:) De er konstruert med en spesiell legering innevendig. Slitasje momentet er svært lite.

Eneste ulempen er kalde vinterdager der stanga kan fryse pga at du drar inn vann med lina.

Sølvkroken kaller sitt innvendige belegg carboncoil. Shimano kaller sitt HiSpeed Construction.

Fordelene kan sikkert diskuteres, men snøre vil alltid følge stangas aksjon, og det er 0 muligheter for å hekte lina eks i en ring ved overløp på snella. Og ikke minst du har ingen ringer som kan ødelegges. Men dette er smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personelig har jeg ingen erfaring med Tica innliner stengene bare så det er sakt men hører å opserverer mye når jeg er ute blandt klubbkammereater å fiskekompiser.

Grunnet til at jeg ikke har kjøpt etter vært intresert i å kjøpe en Tica innliner er nettop den negative omtalen den har fått av flere jeg har snakket med samtitig som jeg også har sett en stang explodere.

Søndag var det klubbtur å det skulle fiskes på 3, 400 meter.

2 i klubben har stanga å jeg snakket med en Tiger eier om denne tråden å hans erfaringer.

Han skulle bruke stanga å har ikke hatt nevneverdige problemer enda, men.................

Klubb19.jpg

Klubb20.jpg

Klubb18.jpg

Der ligger reklamen din sier en tydelig å oppgitt klubbkammerat etter klubbturen.

30 50 tuppen knakk å det var ikke bunn men fisk i enden av snøret.

Stanga blir levert til selger så dette ordner seg, men nå fikk ihvertfall jeg bekreftet det jeg har hørt av pålitelige kilder som er mye på havet.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at slik hender, særlig om det var fisk i enden av snøret. Ser at delen som knekte er akkurat der det er freset til linen ingangen.

Allikevel tør jeg å si og etter å ha nevnt det i tidligere tråder, at alle stenger har sine begrensninger med tanke på vekt disse blir belastet med og dybde disse brukes til. Jeg hadde aldri brukt klassene som leveres til de ekstreme dybder ( 300- 400 meter) som denne ble brukt til. Det kjenner man med en gang man føler aksjonen i stanga ( uansett hvordan den er klassifisert) at disse er beregnet til tradisjonell havfiske ( ned til 200 mtr)og ikke egnet til disse dybder. Krokings- tilslags egenskaper på slike dybder blir også middelmådig med aksjonen til stengene.

Hvilke søke vekt ble brukt på denne dybden ? Om det er mer en 800 gr., merker man tydelig at disse ikke bærer belastningen...

Etter min menning og med håp om at svaret tolkes rett, er stangen brukt mer ekstrem en de er beregnet til. Kan sammenliknes med å kjøre en Audi på terrengkjøring, det må gå gal...

Håper og regner med at brukeren får nytt tupp og at han får nytte av disse i fremtiden til tradisjonell havmeite.De er av det beste man får tak i til formålet .

Håper også at leverandørene en gang for alle begynner å klassifisere stengene etter hva disse bør brukes til ( pilking- meiting) og at klassifiseringen går på anbefalt belastningsvekt og ikke den tullete LB klasifisering, som ikke stemmer med noen av stengene som leveres i dag. Da blir det lettere for sluttbrukeren å velge rett verktøy til jobben

Tabellen til Florø´n i post 22 er en ypperlig eksmpel- Denne går jeg for også.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske utrolig om stanga ikke er egnet til dypvannsfiske, trodde det var det som var havfiske jeg rolleyes.gif

Når jeg skriver at den ikke er egnet, er fordi aksjonen i stanga er av det mykeste slaget også med tanke på kroking ved napp, og ikke fordi den ikke tåler belastning av stor fisk. Dyppvannsfiske ville ikke jeg kalle "det som er havfiske" , dog en gren av havfiske .Dypvannsfiske er for meg dyppere en 200 mtr.

Hvor mange av oss havfiskere fisker dypere en 200 mtr ?? Prosentvis ikke mange, selv om vi kan gjøre det en gang iblandt.

Bruk stanga du har og uten å være redd Vikane... Kommer til å gi deg mye glede. Hos meg blir det alltid en del av verktøyet om bord...

IMG_4395.JPG

Jeg regner også med at det vil bli gjort noe med forsterkning ved utfresingen til line ingangen om dette er en svak punkt.

Edit: Legger til at Tica inliner leveres også i klasse beregnet til dypvannsfiske Expert Inliner Standupp( klassifisert 50 + LB) og i båten til Frederik er den blitt brukt til å dra opp håkjerring på flere 100 kg. Så, det finnes mulighet til å velge rett klasse til formålet

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til florøen, ser ut som om du jobber med ticas produkter og mange av de er sikkert fine inkludert den nye inlineren=) men jeg mener det blir feil å nevne tica team st.458. vet ikke om det er kommet en ny modell men to kompiser av meg kjøpte identiske sneller av denne typen og brukte pilker på 300 gram. den første snella gikk etter 2 uker med fiske der største var en sei på rundt 10 kilo. etter denne seien ble dratt opp skulle kameraten min bruke snella og etter han hadde sunket pilken på bånn og skulle sveive opp hakket drivverket og bremsen tok ikke. det endte med at snøret måtte dras opp for hånd og vi skrudde opp snella for å se. det skal sies at vi ikke er ekspert på snelle reparasjon men det tilsynelatende billige metallet som var inni snella var bøyd (et tannhjul) og gjengene i drivverket gikk urytmisk i hverandre. snella ble aldri brukt igjen selvom den kun var 2 uker gammel.

min andre kompis brukte snella i drøyt et år of stelte den godt (vask og oljing) sommeren kom og snella gikk konk på samme måte som den forrige. samtidig gikk det ikke å røre spakbremsen- den satt bom fast. kan være vi har vært veldig veldig veldig uheldige med en produksjonsfeil, men det var neimen ikke mye å skryte av inni den snella. massevis av deler av billig lett kvalitet, snella fikk kallenavnet laggen ( som i gaming når et spill hakker og er ubrukelig) med mindre dere har kommet med en ny modell i det siste så vil jeg absolutt ikke anbefalle denne snella til fremtidige kjøpere. lett og billig er helhetsutrykket...

ellers sorry for off topic men hva er egentlig fordelen med en inliner? utenom at du får mer plass i tuben og er kanskje litt lettere? sliter ikke sena noe fryktelig inni stanga og/eller sena sliter seg inn i kompositten? eller er det lagt ringer inni?

fss

Håper jeg kan gi noen svar på det som skrives , da jeg vet MASSE om det.

prisdump er nok relatyert til at TICA ikke lenger skal eksistere i norsk marked og er ute av Sølvkroken, dermed vil ikke denne stanga bli

produsert av disse lenger og som kjent med alle produkter som "går ut" vil de bli solgt billigere.

Derimot kan deet se yt so om Daiwa skal ta over produksjonen og de har laget slike stenger i tiår.

Anng Tica sneller så har jeg alle i min besittelse , da jeg har vært sponset av dem ( multiplikator) og 468 er den som jeg synes var den som fungerte best, men det forteller ikke mye , særlig etter hva du skriver.

Jeg har alle snellene fordi jeg skulle teste dem under forskjellige forhold og det har jeg gjort de siste 3 år.

Når det er sagt så er jeg enig i at, og fra meg er dette harde ord , men desverre sant at jeg har ikke hatt en av disse snellene som har vært tilfredstillende.

De tåler alt for lite og "stopper" å fungere etter at de er disponert til saltvann.

Tilbake til Tica stanga , så må dere ikke forveksle de andre Tica stengene med den GULE inliner. Alle de brune inliner Tica var der konstruksjonsfeil på og jeg brakk vel en 10 -12 av dem

før jeg ble satt i tenkeboksen og utviklet den GULE TICA TIGER. Det er et helt annet konsept , men selvfølgelig kan de brekke som alle andre stenger.

Tror ikke jeg overdriver når jeg sier at jeg har vel gjennom tidene hatt 100-150 stenger og mange har brukket av disse , både Penn , Fenwick , Larson, Shakespear ugly stick ,Daiwa , så der er nok inhgen over eller ved siden tror jeg.

Grunnen til jeg la en slags tabell inn er at en må jo bruke vekt i forhold til tupp , men dette vet dere nok det meste om.

Disse stengne har jeg testet i rykk , trekk og slag i alle varianter og den tåler bank.

MEN , husk har en stang et sår som en bilrute , knekker den fort , så sjekk alltid stenger som har falt hardt på kanter , relinger etc.

Stenger er laget av materialer som tåler "alt" når det brukes på rett måte ,og de er hule fo å få ned vekt.

Når alt dett er sagt så er all reklame god reklame og blest rundt den er bare bra , viser at mange har den , tenker på å få den , ikke vil kanskje ha den , men slik er det nå alltid.

Denne stanga er ny teknologi og som aksjons og konkurranse stang er den uten sidestykke.

Jeg gleder meg til den dagen noen kan komme frem til en ikke brekkende stang og jeg forsker enda.

Mitt råd: har du tenkt på en slik , få deg en for nå kun 1500,- , kan være de ikke dukker opp igjen på lenge.

Om noen vil ha en stang som tåler alt så er det de skikkelig gamle som var glassfiber rett igjennom , men aksjon og vekt ....vel

Send meg meninger og rapporter på stengerne personlig til meg og , på godt og vondt så kan du/dere gjerne få opplysninger som hjelper dere og jeg kan sikkert fylle inn info slik at du kjøper /ikke kjøper stanga.

MVH

Florøèn

Ganske utrolig om stanga ikke er egnet til dypvannsfiske, trodde det var det som var havfiske jeg :goodjob:

Vi har pratet før og jeg kjenner Martin godt.

Vi er nok litt uenig om dypet anng. stanga , men jeg vil påstå at jeg fisker ganske mye mer enn mange på dypt vann 200-550 m

har vel 10 turer bare i år og stanga ve min side. Den er helt konge og lodd jeg bruker er opp til 750 g.

har nå tatt 14 fine fisk på den fra disse dyp fra 7-15 kg. Både harde tilslag og trekk utav en annen verden( sirkelkrok da9

Stanga er like hel. på disse turene har jeg med mine faste kompiser og de har samme og har tatt nesten like mye og deres stenger er og iorden så dett er slik den skal være.

har knukket en selv på samme punkt som bilde viser på en av innleggende , men min viste det seg nå vi sjekket den at der var slag skade der. Noe som en naturli plass da ringen er der

og den stopper evt der når den glir langs noe.

Om du ikke ønsker å ha den skal jeg kjøpe den av deg for jeg selv får ikke atk i flere :wub:)

Skulle det være noe anet så bare mail.

mvh

Florø

Vi har pratet før og jeg kjenner Martin godt.

Vi er nok litt uenig om dypet anng. stanga , men jeg vil påstå at jeg fisker ganske mye mer enn mange på dypt vann 200-550 m

har vel 10 turer bare i år og stanga ve min side. Den er helt konge og lodd jeg bruker er opp til 750 g.

har nå tatt 14 fine fisk på den fra disse dyp fra 7-15 kg. Både harde tilslag og trekk utav en annen verden( sirkelkrok da9

Stanga er like hel. på disse turene har jeg med mine faste kompiser og de har samme og har tatt nesten like mye og deres stenger er og iorden så dett er slik den skal være.

har knukket en selv på samme punkt som bilde viser på en av innleggende , men min viste det seg nå vi sjekket den at der var slag skade der. Noe som en naturli plass da ringen er der

og den stopper evt der når den glir langs noe.

Om du ikke ønsker å ha den skal jeg kjøpe den av deg for jeg selv får ikke atk i flere :o)

Skulle det være noe anet så bare mail.

mvh

Florø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for å være ærligtøff og slipe katta ut av sekken , både når det gjelder Ticas fremtid i Norge og at du gi oss rett når det gjelder kvaliteten på Ticas sneller. Jeg har ( av mange) bare 1 som fortsatt virker og grunnen til det er fordi den er forsatt i esken.

Jeg må i hvertfall ordne flere Tiger da disse er det beste jeg har brukt noensine og passer ypperlig til mitt fiske.

Legger til også at Sølvkroken har, som hovedleverandør av disse stenger og sneller, plikt og ansvar for å levere reserve deler ( tupper osv.) i mange år fremover og etter gjeldende forbrukslover.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvertfall sikret meg 3 stk. allerede her fra thumbsup.gifhttp://komplettfriti...a-tiger-inliner og frakten var ikke så ille. 350 kr.

Løp og kjøp !! De er verdt det så det holder!!

Edit: Om noen fra Sør ønsker slike, gi melding innen 1 time fra nå og da bestiller jeg flere i samme slengen.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Kjekt med litt debatt.

Jada , Sølvkroken (Nordic outdoor), har reservedeler , men som nevnt tidligere så er det meningen at de skal produseres videre , men av annen fabrikk. Kan se ut som det blir Daiwa og da blir jeg en glad mann for de har laget, slike stenger selv i mange tiår og jeg har en 5-6 av de og som kviler på hylla.

Så kos dere med den du har, har selv 3 stk , men kan godt ha flere. har vel alt i alt 20 inline stenger av diverse merker

Skitt fiske videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforsto litt det som hadde skjedd med stanga jeg, flere pratet i munnen på hverandre å det var innveging på gang.

Eiger av stanga som knakk tok selv kontakt med sølvkroken, mulig en på forumet her som snakket med han....., men samme det.

Peronen som knakk stanga si i klubben slapp ca 600 G bly ned på 170 meter å ikke 300 som jeg sa tidligere.

Ved bunnkontakt løftet han kun opp blyet fra bunnen å stanga knakk............. :)

I sammtale pr tlf med en representant fra Sølvkroken fikk han opplyst at de har hatt problemer med 7 av 1070 solgte stenger.

Det var ikke fisk i enden av snøret å han satt heller ikke fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid bra med avklaring. Konklusjonen og etter så få reklamasjoner :

Løp og kjøp her http://komplettfriti...a-tiger-inliner

Man får neppe mer for pengene og stengene er knallgode!! Jeg er glad at 3 stk. er allerede ankommetthumbsup.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid bra med avklaring. Konklusjonen og etter så få reklamasjoner :

Løp og kjøp her http://komplettfriti...a-tiger-inliner

Man får neppe mer for pengene og stengene er knallgode!! Jeg er glad at 3 stk. er allerede ankommetthumbsup.gif

Personelig syns jeg dette er ille, sorry men ingen Tica innliner på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man synes de sifferne er ille, har man kanskje litt store krav......?

Nei, ikke det jeg mente :)

Men at det skal så lite till gjør meg skeptisk selvom dette kansje ikke er et stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.