Gå til innhold
Fiskersiden

Størrelser på Softbaits


Gimbo
 Share

Recommended Posts

Har kjøpt noen softbaits/jigger og jigghoder til å teste ut i løpet av sommeren.

Siste skudd på stammen er denne her:

Vivif minnow

Er det passe størrelse til å lure kveita eller burde jeg kjøpe de større?

kjøpte bare 1 stk for å prøve. De hadde en som var større og en som var mindre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk min første kveite på den der, den var 10 kg, STYR UNNA sier jeg. Krokene var bøyd og revet sund, øyet var bøyd 90 grader, gummien var revet helt opp. Funker greit men tåler veldig lite.

vanskelig og se men du ser nå øyet, den ene kroken er borte osv.

DSC00422.jpg

og dette var etter 1 fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for advarselen og godt at jeg ikke lot meg friste til å kjøpe flere. Denne lå i en sånn tilbudsbinge.

Har du en du vil anbefale?

Kansje jeg i grunnen gjorde det riktige da jeg kjøpte noen sånne løse shads, som man fester til et jigghode. da kan man ivertfall velge kroker selv.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storm sine største rigget med en stor Owner trippelkrok som assistkrok har fungert for meg, men jeg har jo såvidt rundet 5% av vektpotensialet på disse dyrene, så... De nye fra Savage Gear ser også spennende og robuste ut. Ut fra min egen lille testfisking har jeg imidlertid konkludert med at rigget agnfisk enten på egnet takkel eller Giant bait-/jighead slår gummifisker ned i støvlene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra min egen lille testfisking har jeg imidlertid konkludert med at rigget agnfisk enten på egnet takkel eller Giant bait-/jighead slår gummifisker ned i støvlene...

Godt å høre. Har kjøpt noen sånne også. Giant jig head altså med tilhørende kroker. Men det er ikke altid jeg får tid å fiske agnfisk først da det er kompisen som bestemmer når vi kan dra ut i båten....og kjenner jeg han rett kommer dette til å foregå på den måten at han bestemmer seg for å¨fiske og sender en SMS til meg om jeg kan stille på kaia om en halvtime....

Da kan det jo være greit å lure nedi en sånn gummi-shad mens man fisker seg agn...

Greit å høre plytte til erfarne fjellfolk, men man skal nå absolutt prøve sjøl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et knippe med gummi i skrinet jeg også sånn i tilfelle... Ellers kan det nevnes at min siste tok nødagn i form av fjellørret fra Peru fra Rema, så du har en mulighet der... Ellers anbefaler jeg å gjøre som jeg og Lars gjør nå - finn nærmeste agnforsyning og handle et par blokker med sild eller makrell og putt i fryseren... Da har du agn en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en liten fryser, så den fyller jeg heller med matfisk...

Videre så er det sånn her i huset at alt jeg bringer i hus til bruk som agn...blir spist av kjerringa og ungene. Sånn er det å ha en hel gjeng Asiater i huset.

I fjor f.eks. Jeg fikk noen flotte makreller. Supert agn, men da jeg skulle bruke det, lå de og putret i suppegryta til kjerringa. Samme med alt av reker som kjøpes inn...

Derfor er det like greit å fiske agnet når det skal brukes, he he...

mm men sliter med og få tak i giantbait head..finner det ingen plasser. Håper det kommer lokalt mot sommern

Ta en telefon til Parabolflua i Harstad. Brennsikker på at de har de der hvis det er disse du mener:

2942_0.jpg

http://www.parabolflua.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm men sliter med og få tak i giantbait head..finner det ingen plasser. Håper det kommer lokalt mot sommern

Funker greit med Jighead og strips også forsåvidt... Se forøvrig nye boka til Bekkevold for enda flere taklingsalternativer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Vordan fisker dere med baithead med for eks hel sild som agn, holder dere den bare i ro eller beveger dere mye på den ?

Har en baithead på 280gr og har bestilt en på 210, ser for meg at den minste vil være best til sild mens den største er

knall med sei som agn.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vordan fisker dere med baithead med for eks hel sild som agn, holder dere den bare i ro eller beveger dere mye på den ?

Har en baithead på 280gr og har bestilt en på 210, ser for meg at den minste vil være best til sild mens den største er

knall med sei som agn.

Spørs om de kan bli litt lette. Bruker minst 300g, helst 400 eller 500g når jeg fisker med sei. Du må huske på at det blir litt vannmotstand i agnfisken og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det kan bli let kanskje, men der jeg fisker er det sjeldent over 50mtr dypt, får gjøre et forsøk å se om jeg

eventuelt må ha en tyngre utgave senere.Blir vel å bruke mest sild som agn til jeg går tom for det, får gå over på små

sei når jeg er tom for sild.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.