Gå til innhold
Fiskersiden

Mistanke om ILA i Salangen


kamico
 Share

Recommended Posts

Dere har selvfølgelig rett, men oppdrettsindustrien bagatelliserer problemene med PD og ILA. Det er ikke lengre noe tema at fisken er sjuk. De skrøt lenge av innsatsen som skulle ta knekken på sykdommene og de har brukt og tapt mye penger.

Nå ser det ut til at det må medisineres enda mer, hvis ILAvaksinen virker blir det jo ennå en utgift for de områdene det gjelder.

Permanent løsning blir å lukke produksjonen så sykdom ikke sprer seg!

Når en skal legge om produksjon må de økonomiske sidene grundig belyses og investeringer skal forsvares.

Finnes det noen analyser av økonomiske fordeler ved investering i lukkede anlegg?

Da tenker jeg på utgifter som:

vaksinering av smolt-

Medisinfòrutgifter-Min link

Tap pga. sykdom-

Rømning av smolt og voksen fisk-

Avlusningskostnader med brønnbåt- det ble brukt ca. 8 milioner bare i nordtrøndelag i vinter

På plussiden:

Prosessere avfall til salgbart gjødsel-

Metangassdrevet aggregater for strøm-

Imagebuilding – "grønn" fisk-

Høyere salgspris av "grønn" fisk-

Listen kan bli lengre og hvis en bedriftsøkonom hadde sett på dette og en får tall på bordet hadde kansje investeringene ikke blitt uoverkommelige, eller svever jeg på en rosa sky?

Endret av kamico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har selvfølgelig rett, men oppdrettsindustrien bagatelliserer problemene med PD og ILA. Det er ikke lengre noe tema at fisken er sjuk. De skrøt lenge av innsatsen som skulle ta knekken på sykdommene og de har brukt og tapt mye penger.

Nå ser det ut til at det må medisineres enda mer, hvis ILAvaksinen virker blir det jo ennå en utgift for de områdene det gjelder.

Permanent løsning blir å lukke produksjonen så sykdom ikke sprer seg!

Når en skal legge om produksjon må de økonomiske sidene grundig belyses og investeringer skal forsvares.

Finnes det noen analyser av økonomiske fordeler ved investering i lukkede anlegg?

Da tenker jeg på utgifter som:

vaksinering av smolt-

Medisinfòrutgifter-Min link

Tap pga. sykdom-

Rømning av smolt og voksen fisk-

Avlusningskostnader med brønnbåt- det ble brukt ca. 8 milioner bare i nordtrøndelag i vinter

På plussiden:

Prosessere avfall til salgbart gjødsel-

Metangassdrevet aggregater for strøm-

Imagebuilding – "grønn" fisk-

Høyere salgspris av "grønn" fisk-

Listen kan bli lengre og hvis en bedriftsøkonom hadde sett på dette og en får tall på bordet hadde kansje investeringene ikke blitt uoverkommelige, eller svever jeg på en rosa sky?

Men, så lenge det ikke stilles krav om dette, fremstår det for de fleste som billigere å ha fisken i notposer i sjøen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, så lenge det ikke stilles krav om dette, fremstår det for de fleste som billigere å ha fisken i notposer i sjøen.....

Det er ikke tvil om at krav til dette fra myndigheter ville fått ting i sving, men viljen til forandring hos de folkevalgte ser jeg ikke der.

Er du dum nok til å fåreslå dette for oppdrettsindustien (så dum er faktisk jeg :) ) går de i skyttergravene med en gang.

Hva som diskuteres innad i industrien om disse tingene er et åpent spørsmål. Håper de ser og vektlegger fordeler - at ikke skylappene er for store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tvil om at krav til dette fra myndigheter ville fått ting i sving, men viljen til forandring hos de folkevalgte ser jeg ikke der.

Er du dum nok til å fåreslå dette for oppdrettsindustien (så dum er faktisk jeg :) ) går de i skyttergravene med en gang.

Hva som diskuteres innad i industrien om disse tingene er et åpent spørsmål. Håper de ser og vektlegger fordeler - at ikke skylappene er for store.

Som med rensing av kraftverk. Hadde man for eksempel sagt at konsesjoner til drift av gasskraftverk blir gitt til den første som kommer med renseteknologien, tenker jeg det hadde oppmuntret store nasjonale og internasjonale aktører til teknologiutvikling.

Noe utopisk, jeg medgir det, men tanken er der,

Vi vet jo at vi ikke kan inndra O-konsesjoner i Norge, uansett hva som skjer. Det viser historien. Vi har masse hjemler for å gjøre det, og det har jaggu vært mange nok brudd på reglene til at det burde ha skjedd en gang eller to, men jeg har aldri, noensinne hørt om at det har skjedd. På 40 år med rømminger, høye lusetall osv.

Joda, ubrukte, brakklagte konsesjoner har blitt inndradd, men ingen driftede konsesjoner har blitt inndradd med begrunnelse at de bryter lover, regler og forskrifter.

Men tenk om man prøvde noe nytt? Full frys i tildeling av konsesjoner og annen utviding av produksjonen, gjerne en reduksjon i de mest utsatte områdene.

Så kan man prøve seg med at vi gir ut et antall GRATIS konsesjoner til dem som kommer opp med foreksempel lukkede løsninger, landbaserte løsninger eller kombinasjoner hvor større del av syklus er på land, med påfølgende korte perioder i hav. Gjerne kombinert med brakklegging hvis det er åpne løsninger. Klarer man å fjerne disse negative konsekvensene er det jo mindre problematisk å legge et anlegg i et ellers sårbart område.

Landets første mer eller mindre grønne laks kunne vært produsert, rett nok til en noe høyere pris, men disse produsentene hadde eid markedet for miljøvennlig, grønn/lysegrønn laks. Jeg ser jo for meg at dere skeptikere til slikt anser meg som naiv , enkel og kanskje i overkant teknologioptimistisk, men dette hadde vært en gulrot. Teknologi først, og subsidierte produksjonbetingelser senere, gjerne i form av gratis tildelinger av konsesjonene. Det er ihvertfall ingenting som tyder på at denne utviklinger kommer uten slike tiltak. Tvang nytter ikke, og vil bli motarbeidd uansett.

Urettferdig?

Vel, Grieg, Cermaq og MH har midlene til å lage teknologien og stikke av med dette uansett, men det vil sette fart på teknologiutviklingen, ogvirke mer progressivt en Mongstad versjonen som helst går ut på å gi konsesjonen og et noe flytende krav om at teknologien må være klar til 2012. Eller noesånt. Hvis ikke, 2018-2020 osv. Det viktigste er jo ambisjonen. Og vi vet jo at Norge har verdens mest ambisiøse klima/miljømål, men vi har bare ingen plan for hvordan vi skal nå dem ;)

Lag en konkuranse. Fungerende teknologi gis belønning i muligheter for produksjon.

Interessant tanke, ihvertfall, men vil sannsynligvis bli motarbeidet av FHL, som bare vil vise til at man allerede på 80-tallet ikke hadde teknologien.......

Og FHL er på mange vis på 80-tallet fremdeles, men med bedre frisyrer :)

Jeg synes vi bare skal etterlate oss FHL der de er, og satse på en lysende fremtid med oppegående produsenter og forsvarlige produksjonemetoder, og her er det ikke plass til dagens FHL.

Håper organsiasjonens medlemmer også ser dette, og prøver å ta noen famlende skritt fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyst.no: ILA syk fisk var vaksinert

Salaks sitt anlegg i Salangen kommune har fått mistanke om ILA. Fisken var vaksinert mot sykdommen. - Nå kan det tyde på at vaksinen ikke beskytter tilfredsstillende nok, sier Per Anton Sæther i Marin Helse.

Link:

http://www.kyst.no/index.php?page_id=95&article_id=87813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet: Bekreftet infeksiøs lakseanemi i Salangen kommune i Midt-Troms

Den tidligere mistanken om infeksiøs lakseanemi i et oppdrettsanlegg tilhørende Salaks AS i Salangen kommune er nå bekreftet.

Link:

http://www.mattilsynet.no/smittevern_og_bekjempelse/fisk/ila/hendelser/bekreftet_infeksi_s_lakseanemi_i_salangen_kommune_i_midt_troms_79724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda, ett oppdrettsanlegg til er det mistanke om.

Få kontroll på produksjonen - lukk inne buskapen - stopp smitten.

Nei det er vel billigere å kjøpe vaksine som ikke virker til millioner og å slakte ut, tape penger og forurense videre.

Forstå det den som kan.

Samtidig krangles det om hvem som kan tjene penger på PD, når skal oppdretterene se på endelige løsninger?

Kyst link

Endret av kamico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda, ett oppdrettsanlegg til er det mistanke om.

Få kontroll på produksjonen - lukk inne buskapen - stopp smitten.

Nei det er vel billigere å kjøpe vaksine som ikke virker til millioner og å slakte ut, tape penger og forurense videre.

Forstå det den som kan.

Samtidig krangles det om hvem som kan tjene penger på PD, når skal oppdretterene se på endelige løsninger?

Kyst link

– Lokaliteten vil nå pålegges umiddelbar utslakting av syk fisk, samt en plan for hvordan den resterende fisken på lokaliteten slaktes ut. Lokal kontrollforskrift vil måtte endres mht definert bekjempelsesområde opplyser distriktssjef Hilde Haug ved distriktskontoret for Midt-Troms.

Dette er også spennende. Hvor lang tid vil det ta? Vil man søke dispensasjon, eller vil det bare blir trenert på generellt grunnlag. Beklager at jeg tar denne forutinntatte, negative tonen, men jeg synes nå støtt at det gies dispensasjoner og tillatelser fra all verdens pålegg. Nedslakting inkludert.

Det er alltid gode grunner, sikkert, men likevel........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK: Lakseanlegg må slakte etter sykdomsutbrudd

Mattilsynet har konstatert infeksiøs lakseanemi i et oppdrettsanlegg til Salaks i Salangen kommune. All syk laks må slaktes.

Link:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7102599

"For å begrense sykdommen må det gjennomføres umiddelbar nedslakting av syk fisk, samt at oppdrettsselskapet må komme med en plan for hvordan den resterende fisken på lokaliteten slaktes ut."

Får håpe det er mer enn tomme ord...

... og at det er en plan med tiltak og tidsfrister :)

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet: Nytt tilfelle av infeksiøs lakseanemi i Salangen kommune i Midt-Troms

Den tidligere mistanken om infeksiøs lakseanemi i et oppdrettsanlegg tilhørende Salaks AS i Salangen kommune er nå bekreftet.

Link:

http://www.mattilsynet.no/smittevern_og_bekjempelse/fisk/ila/hendelser/nytt_tilfelle_av_infeksi_s_lakseanemi_i_salangen_kommune_i_midt_troms_79856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.