Gå til innhold
Fiskersiden

Vurderer ny stang og snelle


svenn
 Share

Recommended Posts

Var ikke gale prisen på det heller..men er skeptisk til komposit..

Ingen grunn til å være skeptisk til komposittsneller for bruk her på berget. Særlig når det står TLD på den.

Men skjønner bekymringen din hvis du skal på en ukes tuna-fiske ferie uten reservesnelle. Dessuten, alu-sneller ser jo bedre ut også da :goodjob:

Men at aluminium er noe skikkelig hærk i kontakt med saltvann er jo en ting å tenke på. Flittig vedlikehold er viktig for slike "vidundere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodjob: Du skal være god for å klare å knekke en TLD. Da tror jeg du hadde knekt en alusnelle også. Husk at det er deksler etc som er komposit. Spoler etc er ikke det. TLD er nok en av de mest brukte snellene til havfiske ved siden av Penn og annet. Alle drev, aksling og snellefot i høykvalitets rustfritt stål. 4 kulelagre og spole av aluminium på TLD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodjob: Du skal være god for å klare å knekke en TLD. Da tror jeg du hadde knekt en alusnelle også. Husk at det er deksler etc som er komposit. Spoler etc er ikke det. TLD er nok en av de mest brukte snellene til havfiske ved siden av Penn og annet. Alle drev, aksling og snellefot i høykvalitets rustfritt stål. 4 kulelagre og spole av aluminium på TLD

Med unntak av korrosjon, er det vel i praksis bare en hovedforskjell, og det er at komposittsneller vil flekse mer i ramma enn en solid bygget alu-snelle når belastningen blir veldig stor. Dvs at for f.eks. X antall dagers tuna-fisking vil drev og aksler jobbe litt vridd i forhold til hverandre, og dermed slites skeivt. Med det resultat at snella til slutt vil kræsje.

Men ikke noe jeg ville bekymret meg for her på berget. Du vil uansett tåle en stk tuna, og noe mer tror jeg du ikke skal håpe på her i distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med tanke på at du skal ned på 300m men også opp til 20 m trenger du ikke en snelle med stor spole- stor spole er synonymt med stor snelle som igjen øker vekten på snella.Det beste som finnes er å ha lett utstyr som du kan stole på kan ta stor fisk, da er du trygg samtidig som du kan pilke med handleddet... uten å måtte få melkesyre av å holde utstyret... DAIWA saltiga 20f.eks. ganske dyr men for en snelle!!!shimano, penn, accurate, avet leverer alle gode sneller fra smått til stort... Men mitt tips er å velge en liten snelle. Snelleteknologien er såpass god nå at du kan kjøre stooor fisk på lett/lite utstyr. eks er accurate sin lille boss 500 (str. som en ambassadeur) som har tatt en tuna på 179kg... Dog koster lite/lett utstyr som er kraftig mye...

her er noen eksempler på hva jeg ville valgt

http://www.charkbait.com/cs/csrac.htm

http://www.tackledirect.com/alutecnos-albacore-reels.html

http://www.jiggingmaster-ag.com/view_product_d.asp?id=75

med disse snellene kan du dra stor fisk uten å bli sliten ved å ikke få fisk, du kan fiske i timer uten å bli sliten og det er igjen viktig for en vellykket tur...

video av jigging master=)

accurate!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg det blir denne kombinasjonen :D

Her har vi satt sammen en stang, snelle, linekombinasjon i meget høy kvalitet og laget en særdeles bra pris - langt under halv pris! Består av Shimano TLD 15 snelle, Shimano Beastmaster AX boat stang, og Rapala Titaniumbraid multifilament. Begrenset antall.

Tror nå ikke at du kommer til å bli skuffet over denne kombinasjonen.

Kjøpte en TLD 20 med Beastmaster AX Boat 20-30lbs for 3 år siden, og den har fått prøvd seg.

Har vel dratt over 2 tonn med Storsei på denne, uten at den har blitt noe dårligere av den grunn.

Har ikke gjort noe med snella bare skylt den i ferskvann etter bruk,

så dette utstyret holder nok til det meste,

Denne Rapala Titanium braiden 0,292mm er også kurant,

den mister litt farge etterhvert ,Men har ikke hatt noen snørebrudd med den.

Men i år så skiftet jeg den ut med Powerpro.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.