Gå til innhold
Fiskersiden

Vurderer ny stang og snelle


svenn
 Share

Recommended Posts

tror dette er litt vel drøyt til fiske i Norge. Tiagra fungerer bra til dypvannsfiske eller kveitesatsning nordpå (muligens litt overkill til det å) tror du bør satse på noe mindre. en 80 punds stang er ihvertfall aaaaltfor drøyt. så en 12-20lb stang står ikke helt i stil med en tiagra. gode snellealternativer er shimano torsa, talica, tld20 eller det aller gjeveste Accurate=) ellers må du finne en stang som dekker behovet ditt? dypt? høy vekt på sluker? osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder snelle så skal jeg ikke si noe, for da får jeg bare kjeft (jeg liker okuma). Men når det gjelder stang så ambefaler jeg denne. Kjøpte meg en slik for et par år siden og det er det nest beste kjøpet jeg ha gjort når det gjelder fiskeutstyr, det beste er Abu Revo STX men det er noe helt annet.

Endret av Bjørn OVe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at den tiagra stanga er helt noe annet enn f.eksempel en speddmaster eller antares i samme pund klasse, så trenger ikke være helt feil til den snella tror jeg.

Men til middels og lett havfiske så trenger du ikke på død og liv gå opp i tiagra 16.

du kan f.eksempel gjøre som meg, gå for en tiagra 12 pluss en forkortet speedmaster stang, helt fantastisk deilig og følsom stang.

Jeg har ikke fått mer enn 6-7 kilos lange på den enda, men det var nok til å overbevise meg om at det er en herlig kombinasjon.

Tiagra 12 er omtrent lik 16, men noe smalere og lettere(samme gir og sveiv).

alternativer til speedmasteren kan være f.eks. antaresen, den er også superlett men superspenstig og følsom.

Kan legge til at min modifiserte speedmasterstang er en 20-30 pund utgave, takler lodd på 300 gram orginalt(350 etter modifisering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiagra 16 til lett og middels havfiske er, i mangel av et mer dekkende uttrykk, å skyte en bitteliten spurv med en veldig stor kanon. Den er overkill. And then some. Penn 9/O og 50-80lbs er omtrent i samme gata. Hvorfor Baardsen selger Tiagraen sammen med en 12-20 lbs-stang må gudene vite...

Gå for en Talica 12 og en antares 12-20. Der tror jeg du har en gullkombo :withstupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:withstupid: Må slenge meg på det som komenteres. Jeg kan ikke se sammenhengen med en T16 og en 12-20 stang. Her har de vel gått litt i søvne. Om du bytter ut snella med noe helt annet og beholder stanga så er du vel på sporet av noe bra til lett/middels havfiske. Skifter du snella til en tekota 7-800,torium 16/20,TLD15 eller opp i klasse så har du talica/trinidad 16. Hvorfor ikke den nye snella til Seeberg Lawson GDR, eller en Avet eller lign. Som OZ sier det er å skyte langt over mål sett i sammenheng. Stang og snelle passer ikke sammen rett og slett i det tilbudet det referes til. Jeg tror de må ha gjort en feil i annonsen.

jeg føler også at en tld 20 er for stor til 12-20lb fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt og bruke den til fiske etter torsk, lange, sei og kveite..men vil ha noe som er lett og som takkler pilker opp til 500g

Blir nok brukt til dybde 20-300 meter.

;) Da begynner du å nærme deg heller en 20-30lb stang med 500g søkker/pilker etter mitt syn.

Da er kanskje dette fra samme lev mere egnet:

http://www.baardsen.no/storefront.php?pid=1380 eler denne med 20-30 stang http://www.baardsen.no/storefront.php?pid=1383

http://www.baardsen.no/storefront.php?pid=953

Sett ut i fra prisforskjellen så har du jo råd til en 12-20 stang ved siden av. Da slår du to fluer i en smekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Da begynner du å nærme deg heller en 20-30lb stang med 500g søkker/pilker etter mitt syn.

Da er kanskje dette fra samme lev mere egnet:

http://www.baardsen.no/storefront.php?pid=1380 eler denne med 20-30 stang http://www.baardsen.no/storefront.php?pid=1383

http://www.baardsen.no/storefront.php?pid=953

Sett ut i fra prisforskjellen så har du jo råd til en 12-20 stang ved siden av. Da slår du to fluer i en smekk.

Er vel bare Shimano TLD II-speed som har gir av de settene som du nevner..og hvis jeg ikke tar helt feil så er den laget av komposit?

Vil tro det er en fordel med gir? Torium 30 har vel litt høy utveksling 6,2:1?

Shimano TYRNOS 20 - II speed..er det en grei snelle?

Kan nevne at utstyret skal brukes til agn,pilk og jigg

Endret av svenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare Shimano TLD II-speed som har gir av de settene som du nevner..og hvis jeg ikke tar helt feil så er den laget av komposit?

Vil tro det er en fordel med gir? Torium 30 har vel litt høy utveksling 6,2:1?

Shimano TYRNOS 20 - II speed..er det en grei snelle?

Kan nevne at utstyret skal brukes til agn,pilk og jigg

:lolu: Personlig ser jeg ikke så voldsomme gode salgsargument hverken for eller mot gir. ¨

Det med giring er sikkert ok ha, men ikke noe must. jeg har to sneller med og flere uten. Dessuten har du flere deler som skal funke. TLD er forøvrig en utrolig bra snelle. Du skal i hvertfal ikke bli skremt av komposit kropp. Den er topp kvalitet. Når du får på en stor fisk pumper du jo den uansett, og da er det ikke så farlig med ett lavgir. Kjenner mange som bruker Torium og er svært fornøyd med den. Utvekslingen er gangske høy, men det gjør også at du får opp redskapen kjapt for sjekk av agn etc. Du sveiver fint opp 500gram på denne uten problem. Tyrnos er en flott snelle, men ser ikke noe mer grunn til den enn eks TLD. De bruker TLD mange steder til værre fisk enn du får her til lands. Normalt står mine sneller med gir stort sett alltid på den raskeste utvekslingen uansett. Skulle jeg hatt opp 1 kilo bly så kunne nok lavgiret vært greit å ha. men ikke oft det kobles inn. Men vet at synet på dette er forskjellig sett ut i fra diskusjoner i tidligere tråder. Du vil uansett ikke bomme på noe av det over. jeg var i lofoten for en tid tilbake. To av de jeg fisket med hadde store toriumer som de vinsja inn pilker på både 4,5 og 600 gram uten å blunke.

Skal du jigge og fiske aktivt er jo Torium utvekslingen bra å ha. Jeg har nå to Toriumer.(skal selge den største T20 da jeg vant den i premie)Torium 16 er en kjempesnelle til lettere fiske der du skal jigge og fiske aktivt eks med shads eller lign. Jeg har kun brukt den noen få ganger, men liker den svært godt. Har ikek prøvde de største selv, men bare hørt godord om de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påstå at de andre innleggene er feilaktige, men jeg ville gått for ei tiagra 12 snelle hvertfall.

Den er etter min mening perfekt giret, passe stor, har masse krefter og ser sinnsykt bra ut.

Skal du fiske lett, er den ikke for stor og tung.

Skulle du støte borti noe skikkelig tungt, er den knallsterk og 110% til å stole på.

Satte fast i bunn på forrige tur med storebroren tiagra 16, jeg bare stramma bremsen skikkelig og gira ned, med stanga pekende nedover(for ikke å brekke stanga) kunne jeg sveive løs snøret med kraft nok til å knekke i filler de fleste havfiskestenger jeg har vært borti(om man hadde hold de utover)

12'eren har nesten lik bremsekraft, og den er JEVN.

Vet ikke om noen butikker som lagerfører den, men dersom ingen vil ta den inn til deg så har du jo alltids Ebay.

Synd du ikke bor i nærheten av meg, da skulle du fått låne mi en tur :lolu: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Personlig ser jeg ikke så voldsomme gode salgsargument hverken for eller mot gir. ¨

Det med giring er sikkert ok ha, men ikke noe must. jeg har to sneller med og flere uten. Dessuten har du flere deler som skal funke. TLD er forøvrig en utrolig bra snelle. Du skal i hvertfal ikke bli skremt av komposit kropp. Den er topp kvalitet. Når du får på en stor fisk pumper du jo den uansett, og da er det ikke så farlig med ett lavgir. Kjenner mange som bruker Torium og er svært fornøyd med den. Utvekslingen er gangske høy, men det gjør også at du får opp redskapen kjapt for sjekk av agn etc. Du sveiver fint opp 500gram på denne uten problem. Tyrnos er en flott snelle, men ser ikke noe mer grunn til den enn eks TLD. De bruker TLD mange steder til værre fisk enn du får her til lands. Normalt står mine sneller med gir stort sett alltid på den raskeste utvekslingen uansett. Skulle jeg hatt opp 1 kilo bly så kunne nok lavgiret vært greit å ha. men ikke oft det kobles inn. Men vet at synet på dette er forskjellig sett ut i fra diskusjoner i tidligere tråder. Du vil uansett ikke bomme på noe av det over. jeg var i lofoten for en tid tilbake. To av de jeg fisket med hadde store toriumer som de vinsja inn pilker på både 4,5 og 600 gram uten å blunke.

Skal du jigge og fiske aktivt er jo Torium utvekslingen bra å ha. Jeg har nå to Toriumer.(skal selge den største T20 da jeg vant den i premie)Torium 16 er en kjempesnelle til lettere fiske der du skal jigge og fiske aktivt eks med shads eller lign. Jeg har kun brukt den noen få ganger, men liker den svært godt. Har ikek prøvde de største selv, men bare hørt godord om de også.

Hvilken stang ville du anbefalt til torium 16 eller 20?

Ser ut som en kraftig og lekker snelle..

Skal ikke påstå at de andre innleggene er feilaktige, men jeg ville gått for ei tiagra 12 snelle hvertfall.

Den er etter min mening perfekt giret, passe stor, har masse krefter og ser sinnsykt bra ut.

Skal du fiske lett, er den ikke for stor og tung.

Skulle du støte borti noe skikkelig tungt, er den knallsterk og 110% til å stole på.

Satte fast i bunn på forrige tur med storebroren tiagra 16, jeg bare stramma bremsen skikkelig og gira ned, med stanga pekende nedover(for ikke å brekke stanga) kunne jeg sveive løs snøret med kraft nok til å knekke i filler de fleste havfiskestenger jeg har vært borti(om man hadde hold de utover)

12'eren har nesten lik bremsekraft, og den er JEVN.

Vet ikke om noen butikker som lagerfører den, men dersom ingen vil ta den inn til deg så har du jo alltids Ebay.

Synd du ikke bor i nærheten av meg, da skulle du fått låne mi en tur :) .

Må si at jeg liker tiagra snellen og det jeg leser om de på nettet.

Men vil ikke ha noe som er overkill, skal bare ha det til normalt allround havfiske.

Tenkte det nye utstyret som blir kjøpt skal få være med til sørøya neste år :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Skal du ha fiske utstyr allround, og sett ut i fra det du startet med så kan du kjøpe en snelle som er litt større, og ha to stenger. Du kommer alikevel under den prisen du hadde i starten. Eks en stang på 12-20 lbs, og en på 20-30 lbs. Da dekker du fiske fra lett til ganske tungt. Klart at en tiagra er en flott snelle, men jeg ser ikke noe must i en slik sett ut fra pris. Ingen gode sneller enten det er avet, shimano eller accurate eller lign ryker ved å sveive inn ett bunnapp. Stanga går før det, eller snøre/knute. TDL 16 eller 20, Torium/Tyrnos 20 ller 30 er mer enn nok med hensyn til kapasiet. Velger du en multi line midt på treet som eks 0,28 eller lign holder det det meste. Fisker du i rufsete bunnforhold kan du skjøte inn en del meter med mono som topshot. Eks med Lawson GDR 12 får du en smekker snelle lik avet som ikke er så stor og som rommer 450 meter 0,40 til en bra pris.(se seeberg.no). Med 0,28 eller 0,32 multi har du nok meter til å fiske til Kina. Den nye snella til lawson har Charlie tatt en stør på 100kg med. TLD 15 får du på 450 meter 20lb mono, TLD 20 får du på 450 meter 30lb mono. Tror jeg har 6-7-800 meter multi på min med 0,32. Det vil si mye, mer enn nok. Torium 30 gir deg 350 meter 25lb mono, Torium 20 gir deg 385 meter 20 lb mono, Tyrnos 20 gir deg hele 600meter 0,26. egentlig bare å la lommeboka bestemme hva du vil ha. Snøre tykkelse multi ville jeg gått for 0,28 alt 0,32, men tror du klarer deg lenge med 0,28. Du sliter ikke den av uten videre. Du kan jo prøve.....Det er tross alt både bedre balanse og smekker het med en snelle som ikke er for tung og voldsom. Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Skal du ha fiske utstyr allround, og sett ut i fra det du startet med så kan du kjøpe en snelle som er litt større, og ha to stenger. Du kommer alikevel under den prisen du hadde i starten. Eks en stang på 12-20 lbs, og en på 20-30 lbs. Da dekker du fiske fra lett til ganske tungt. Klart at en tiagra er en flott snelle, men jeg ser ikke noe must i en slik sett ut fra pris. Ingen gode sneller enten det er avet, shimano eller accurate eller lign ryker ved å sveive inn ett bunnapp. Stanga går før det, eller snøre/knute. TDL 16 eller 20, Torium/Tyrnos 20 ller 30 er mer enn nok med hensyn til kapasiet. Velger du en multi line midt på treet som eks 0,28 eller lign holder det det meste. Fisker du i rufsete bunnforhold kan du skjøte inn en del meter med mono som topshot. Eks med Lawson GDR 12 får du en smekker snelle lik avet som ikke er så stor og som rommer 450 meter 0,40 til en bra pris.(se seeberg.no). Med 0,28 eller 0,32 multi har du nok meter til å fiske til Kina. Den nye snella til lawson har Charlie tatt en stør på 100kg med. TLD 15 får du på 450 meter 20lb mono, TLD 20 får du på 450 meter 30lb mono. Tror jeg har 6-7-800 meter multi på min med 0,32. Det vil si mye, mer enn nok. Torium 30 gir deg 350 meter 25lb mono, Torium 20 gir deg 385 meter 20 lb mono, Tyrnos 20 gir deg hele 600meter 0,26. egentlig bare å la lommeboka bestemme hva du vil ha. Snøre tykkelse multi ville jeg gått for 0,28 alt 0,32, men tror du klarer deg lenge med 0,28. Du sliter ikke den av uten videre. Du kan jo prøve.....Det er tross alt både bedre balanse og smekker het med en snelle som ikke er for tung og voldsom.

Hvorda er de du beskriver her i størelse rent fysisk i forhold til en penn senator 4/0?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Tica Tiger Innerliner. http://www.solvkroken.no/produkter/stenger/tiger-inliner.aspx

Dette er en kanon bra stang i alle tre klasser. Florøen har vist sitt engasjemang i denne pakka.

Snellevalget er heller noe mere å velge mellom. Bruker selv Tica seaspirit 458. http://www.solvkroken.no/produkter/sneller/tica-seaspirit-ss-c.aspx

Tre stenger i ett kjøp for en meget hyggelig pris i forhold til kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Tica Tiger Innerliner. http://www.solvkroke...er-inliner.aspx

Dette er en kanon bra stang i alle tre klasser. Florøen har vist sitt engasjemang i denne pakka.

Snellevalget er heller noe mere å velge mellom. Bruker selv Tica seaspirit 458. http://www.solvkroke...pirit-ss-c.aspx

Tre stenger i ett kjøp for en meget hyggelig pris i forhold til kvalitet.

Tica Tiger anbefaler jeg også på det sterkeste og kan handles til kjempe bra pris her http://komplettfritid.no/product/solvkroken-tica-tiger-inliner !! ( blir ikke lei å anbefale denne) Snellene fra Tica : Hold deg unna!! Kan leses mer om det i denne tråden

Om du har mulighet til å satse litt penge på en snelle som gjør jobben ( tur etter tur) sats på Tekota 700LC til det formålet du ønsker. Topp kombinasjon med Tica Tiger

IMG_4380.JPGIMG_4395.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du? Intersport i Bogstadveien (Oslo) hadde en stk TLD 15 igjen i forrige uke til den nette pris av 1050,- Det er en super snelle til norske forhold. Ett hakk ned i vekt og størrelse ift Senator 4/0.

Hvis du ikke liker å skru selv, anbefaler jeg Shimano, da Shimano service er i en liga for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du? Intersport i Bogstadveien (Oslo) hadde en stk TLD 15 igjen i forrige uke til den nette pris av 1050,- Det er en super snelle til norske forhold. Ett hakk ned i vekt og størrelse ift Senator 4/0.

Hvis du ikke liker å skru selv, anbefaler jeg Shimano, da Shimano service er i en liga for seg selv.

Shimano service....de er vel omtrent overflødige, har ALDRI hatt noe kluss med utstyr fra shimano hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.baardsen.no/storefront.php?pid=1127 er dette settet noe som vil fungere?må tåle kveitene på sørøya :dribble:

Hva stang ville dere anbefalt til tiagra 12? Innerliner utgår da jeg fisker en del i minusgrader..

Har hørt det har vært litt problemer med ising innv. på innerliner stenger..

Endret av svenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.baardsen.no/storefront.php?pid=1127 er dette settet noe som vil fungere?må tåle kveitene på sørøya :dribble:

Hva stang ville dere anbefalt til tiagra 12? Innerliner utgår da jeg fisker en del i minusgrader..

Har hørt det har vært litt problemer med ising innv. på innerliner stenger..

Her får du dette settet billigere.

http://www.sportsbutikken.no/index.html?lmd=39939.319491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.