Gå til innhold
Fiskersiden

Helsport Fjellheimen Camp 3 telt


Bjarne HS
 Share

Recommended Posts

Nytt telt skal kjøpes inn før fjellturene i sommer. Har kikket på Helsports Fjellheimen Camp 3 telt. Da jeg er en høyreist, røslig kar så liker jeg litt størrelse og høyde i telt. Størrelsen på nevnte telt burde være bra da. Lav vekt er og et must. Jeg kommer nok mest til bo alene i teltet om ikke en singel fjellgeit skulle be om husrom :) .

Noen der ute med erfaringer med nevnte telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :blush:

Flere som har prøvd dette teltet?

;) De skifter modeller ganske ofte selv om de ser nogenlunde like ut, men normalt så er Helsport i øvre divisjon av telt generellt. Har ett som er ganske likt. Jeg anbefaller å kjøpe polyester ripstop duk og ikke nylon. Og at det er den siste modellen av deres ventilasjonssystem. Dette av den enkle grunn at det tåler mer sol føre duken svekkes. Den er mer solid om du skulle få en rift. Og den er stabil i værskifte/temperatur skifte. Dette slik at duken blir ikke hengende slaskete når det er kaldt, og stram som en fiolinstreng i sola. Og med siste modeller så lufter teltet mye bedre enn tidligere ved at du har en bedre luftgjennomstrømning i det nye ventilasjonssytemet. Skal du på vidda og det er stor mulighet for mye sol så kan to fjellduker av den lette typen settes sammen, og legges/spennes over duken med Alu siden opp. Da senker du varmen inne i teltet. Og kan sove bedre om morgenen. Særlig i nordpå er dette ikke så dumt om en har finvær. Det var forsåvidt ikke dette du lurte på, men tisp om telt var det i hvertfall generellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Er vel tilbake fra første Hardangerviddatur, og tredje fjelltur til nå i sommer, med dette teltet. Er på vei til fjells igjen i morgen. Teltet har virkelig svart til forventningene. Svært lett og ikke minst god plass til en romslig person som undertegnede. Vanvittig deilig å ha så god plass. Også svært kjapt å sette opp. Anbefaler gjerne andre dette som ser etter telt.

BTW: Bilder og tekst fra turene finnes på bloggen min: sætrang.com

:dribble:

Endret av Bjarne HS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Helsport Fjellheimen X-treme helårstelt for 3 personer, den forrige modellen. Fremstår som et svært robust og stødig telt med god plass og god utlufting, og er totalt sett veldig fornøyd, selv om jeg til nå ikke har fått testet det i hardere vind enn 10-12m/s (heldigvis :dribble: ). Men et par anmerkninger er det. For det første kiler glidelåsen på døra seg litt lett fast i fliken som hindrer vanninntrenging. Dette tror jeg Helsport har rettet opp på senere modeller. For det andre må teltet settes på en helt flat plass for å kunne spenne opp duken skikkelig. Bare små avvik her gjør at ytterduken blir hengende nedpå innerduken, og dette er ikke bra i sterkt regnvær. Hadde en natt med styrtregn i Femundsmarka i fjor høst, hvor jeg opplevde dette. Det ble litt drypping fra taket, men ikke verre enn det var til å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.