Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger sårt ny stang/snelle


Netland
 Share

Recommended Posts

Hei! :thumbsup:

Jeg lurte på om noen hadde ett bra forslag til hva slags stang og snelle jeg kan kjøpe til mitt forbruk.

Fisker på dybder mellom 20-150m

fisker både med pilk og agn. ( tenkte prøve silvershell nå)

Trenger en stang som kan tåle en større fisk i ny og ne

vil helst ikke bruke mer enn 2000kr på utstyret

Håper på forslag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du fisker alltid i første gir, slik er det med sneller uten gir og. Meningen med andre giret er vist du skal sveie opp fra store dyp eller kjøre større fisk. Du kan jo selvsagt bruke andre giret når du vil for og spare deg for sveiving på alle dyp, men det er ikke nødvendig. Er ikke sikker på om hvordan/lurt det er og fiske aktivt i andre giret, altså med pilk og jigg. Men dette kan de med erfaring fra 2 girer svare på. Trur ikke det skal være et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fisker vel normalt i andre gir (høgast utveksling) og girer ned ved kjøring av stor fisk eller oppsveiving av tunge lodd fra store djup og sterk strøm. Ei snelle med to gir kan brukes akkurat som ei med et gir men har du ikkje bruk for to gir sparer du mykje vekt ved å kjøpe ei med et gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fisker vel normalt i andre gir (høgast utveksling) og girer ned ved kjøring av stor fisk eller oppsveiving av tunge lodd fra store djup og sterk strøm. Ei snelle med to gir kan brukes akkurat som ei med et gir men har du ikkje bruk for to gir sparer du mykje vekt ved å kjøpe ei med et gir.

okay, da lærte jeg og noe nytt, så det er første giret som du henter mest på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerjigger og TLD20 er utstyr for dypet. På 20 - 150 meter bør du kikke på langt lettere saker. Ett tips kan være lillebroren til Powerjiggeren, Atlantic Explorer, og en Torium 20. Selv om også dette kan bli i tyngste laget for fiske på 20 - 100 meter... Bortsett fra kanskje til kveite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerjigger og TLD20 er utstyr for dypet. På 20 - 150 meter bør du kikke på langt lettere saker. Ett tips kan være lillebroren til Powerjiggeren, Atlantic Explorer, og en Torium 20. Selv om også dette kan bli i tyngste laget for fiske på 20 - 100 meter... Bortsett fra kanskje til kveite.

powerjiggern passet flott til dette! fisker selv på mye av de samme dybdene å den er utmerket. Greit nok at snella kan blir litt stor men jeg mener at alle som invisterer i slikt skikkelig utstyr skal dimensjonere det litt, man vet aldri hva man får, ellerhvor man blir til og fiske fremover :) men det er såklart min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en atlantic explorer + tld 20 som jeg bruker mye til fiske fra knappe 50m når jeg trenger litt tunge søkker, og ned til 200-400m når drift tillater dette. Har hatt dette settet i noen år nå, og synes det fungerer fint, men det er tungt og litt "klumpete" når man skal fiske på dyp fra 0-200m synes jeg. Har også powerjiggern, og til det bruksområdet du oppgir ville jeg ikke vurdert denne med mindre du har et stort behov for å bruke søkker/pilker på over 500g. Tenker selv å kjøpe inn en daiwa kenzaki 20-30lb og en lawson gdr 12 (eller tilsvarende) nå til sommeren. Dette ligger jo en god del over det prisnivået du oppgir riktignok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

powerjiggern passet flott til dette! fisker selv på mye av de samme dybdene å den er utmerket. Greit nok at snella kan blir litt stor men jeg mener at alle som invisterer i slikt skikkelig utstyr skal dimensjonere det litt, man vet aldri hva man får, ellerhvor man blir til og fiske fremover :) men det er såklart min mening.

Jeg mener man bør dimensjonere utstyret etter vekta på søkket man trenger å bruke og dypet man skal fiske på. Kjøper man kvalitetsutstyr og har en viss peiling på hvordan man skal bruke det får man stort sett opp det meste uansett, morsommere blir det og. Samtidig er det liten vits i å ødelegge fiskegleden med å sitte med tøysete grovt og tungt utstyr. Jeg er også en av dem som ikke synes powerjiggeren fortjener så forferdelig mye skryt som den får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir som alt annet her i livet. Smak og behag :)

Men gå for atlantic explorer + en snelle. Er en solid stang + en liten snerten snella ala Avet MXL eller lignende. Den nye Lawson snella kan vel også være et litt rimeligere alternativ.

Endret av onkelkim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man bør dimensjonere utstyret etter vekta på søkket man trenger å bruke og dypet man skal fiske på. Kjøper man kvalitetsutstyr og har en viss peiling på hvordan man skal bruke det får man stort sett opp det meste uansett, morsommere blir det og. Samtidig er det liten vits i å ødelegge fiskegleden med å sitte med tøysete grovt og tungt utstyr. Jeg er også en av dem som ikke synes powerjiggeren fortjener så forferdelig mye skryt som den får.

joda skjønner såklart det, men jeg mener at det er en veldig god stang, den har plusser og minuser, men jeg syntes det er feil go si at den blir for tung. Har ikke opplevd å miste feelingen på den pga den gode tuppen. Har neppe samme erfaringen med såpass mange stenger som du har, men etter min vil jeg si at den passer perfekt for det dypet. Er såklart mye artigere med en lettere stang vist det er snakk om torsker 5-10kg og annen fisk i den strs..kjenner ikke området han fisker i så kan ikke utale meg om fangst. Men har det også artig på dem med powerjiggern. Men som vanlig kom Kim med dagens visdomsord, Smak og behag.

snella ala Avet MXL eller lignende.

er ikke Avet en litt dyr snelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dypene du nevner vil jeg anbefale en Ambassadeur i str 7000 eller mindre, eller en Calcutta 400, sammen med en 12-20, eller til nød 20-30 lbs stang. Dette holder i massevis til vektene som er aktuelle ned til drøyt 100 meter, og de som ikke tror slikt utstyr takler stor fisk kan spørre WW-guidene på Røst eller Værøy.

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerjigger og TLD20 er utstyr for dypet. På 20 - 150 meter bør du kikke på langt lettere saker. Ett tips kan være lillebroren til Powerjiggeren, Atlantic Explorer, og en Torium 20. Selv om også dette kan bli i tyngste laget for fiske på 20 - 100 meter... Bortsett fra kanskje til kveite.

Hei! Lawson Atlantic Expl 7`/12-30lbs ser bra ut men har du forslag til en billigere snelle enn Torium 20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Lawson Atlantic Expl 7`/12-30lbs ser bra ut men har du forslag til en billigere snelle enn Torium 20?

Jeg har samme stanga, og brukte den først med en Shimano Speedmaster. Det er omtrent samme snella som Torium, bare mindre "fancy". Har samme snørekapasitet og samme utveksling, men ser litt kjipere ut, og har mindre bremsekraft. Jeg mener dette er en veldig god kombo (jeg byttet til Torium mest fordi jeg er jålete :shifty:) i alle fall, selv om du muligens fint kan klare deg med enda litt lettere utstyr, problemet da er at det fort blir litt dyrt igjen.

Btw, jeg selger min Speedmaster :) Den ser nesten ny ut og blir din for 500 kroner.

Og for ordens skyld, jeg nevner ikke snella fordi jeg har en til salgs, jeg mener det er et godt lavbudsjettsalternativ til Toriumen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme stanga, og brukte den først med en Shimano Speedmaster. Det er omtrent samme snella som Torium, bare mindre "fancy". Har samme snørekapasitet og samme utveksling, men ser litt kjipere ut, og har mindre bremsekraft. Jeg mener dette er en veldig god kombo (jeg byttet til Torium mest fordi jeg er jålete :)) i alle fall, selv om du muligens fint kan klare deg med enda litt lettere utstyr, problemet da er at det fort blir litt dyrt igjen.

Btw, jeg selger min Speedmaster :) Den ser nesten ny ut og blir din for 500 kroner.

Og for ordens skyld, jeg nevner ikke snella fordi jeg har en til salgs, jeg mener det er et godt lavbudsjettsalternativ til Toriumen.

Hørtes jo interessant ut det! :shifty: Hvor gammel er den? tåler den en trøkk? kan ikke ha noe som går istykker etter 1år B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er fem år gammel, men kun brukt tre, fire turer. Tåler så absolutt en trøkk og vil, om du ikke mishandler den med vilje, vare mye lenger enn ett år :shifty:

okei, hva slags sen burde jeg ha? du har kansje sen på den fra før av som følger med..? :)

jeg kan få en mitchell 20-30 lbs stang og en mitchell riptide 4/0 gl snelle til 1250kr, helt nytt. er dette noe jeg burde slå til på??

Endret av Netland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.