Gå til innhold
Fiskersiden

fiske i sjøen etter sjø-ørret


Recommended Posts

Hei Krister og velkommen til forumet. Det er en del artikler om det her på fiskersiden.no. Prøv https://www.fiskersiden.no/artikler/so/taktikk.asp eller https://www.fiskersiden.no/artikler/so/vinter.asp begge er veldig god.

Jeg var ut igår og fanget 2 i skittvær på Skibotn på dagtid (18:30). De var tatt like før høyvann, men det fleste fisk er tatt ved lav vann på flo og til omtrent halveis på høyvann. Jeg tror Skibotn er litt spesielt inn at det kan være uhyre folksomt så fiskene trekker seg langt ut. Siden været var elendig igår -pøsregn og vindkast i alle retninger, hadde jeg plassen til meg selv fra ca. 3 timer etter lavvann og fiskene vil spise seg mat. Vanligvis er det rosa reke som funker, men mine vær fanget på grønn/grå tanglopper flue med ørretbomber. 4kg/70cm/1,166 k-faktor - pers [ :) ].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fiske i sjøen etter SØ har fram til nå vært et ukjent fenomen for meg siden jeg ikke har tenkt tanken egentlig (Nyflyttet til Bergen nordfra og er mer vant med å fiske SØ i elv). De fleste jeg har truffet langs kysten bruker synke/intermediate snører, selv bruker jeg WF flyt og polyleader xtra fast sink men vil si at er det strøm fungerer dette ikke tilfredstillende. En annen ting er at flytesnører striper litt i overflaten, har dette noen betydning? (skremmer det fisken?)

Har noen SØ på samvittigheten i år men etter hva jeg har observert burde det være langt flere landet. Virker som å få fluen ned på dypet er alfa omega men det er vel hvor man fisker. Håper Fisken snart kommer opp i de øvre vannlagene slik at man slipper å stå å banke med polyleader....

--

Hadde en fisk som fulgte etter rekeimitasjonen min helt inn uten å ta, prøvde å variere hastigheten da jeg så ruggen komme svømmende mot meg. Til min fortvilelse tok den ikke men s langsomt og svømte ut i strømmen. Er det noe man kan gjøre for å tirre den ekstra slik at den hugger?

Vurderer å investere i synkesnøre til sjøfiske #5, men som det er nevnt i andre tråder her på forumet er det lite av disse på markedet. Hva vil dere anbefale?

[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri opplevd her at flytelina mi skremmer ved at den striper litt iallefall, heller ikke at d er alfo omega å komme ned i dypet med flua.. mye av Sö jeg får her i sjöen tar de som regel langt oppe og i overflata. skumring og natte tid er bra nå mener jeg :)fått mye smått men oxo sett noen få hopp og sprett av större :D dagtid får jeg mye på store hvite fluer og natt noen mörke zonkerhale fluer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Marskar

Er det noe man kan gjøre for å tirre den ekstra slik at den hugger?

hvis fisken følger etter så skal du ikke senke farten men heller dra inn fortere...en ekte byttefisk ville ikke senket farten hvis den hadde hatt en sø etter seg...[ :) ]

velkommen til forumet forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er både litt opp og ned med sånt .. kommer helt ann på situasjonen og spesiellt type flue imitasjon man bruker. reker og krabber stopper ofte opp idet de er jaget ved å kamuflere/stikke ned i tanga eller forsvare seg (krabbe) mens små fisk imitasjoner etc vil stikke av fortest mulig. men sånt her tar man litt på sparket, jeg stopper oftest opp litt og ser hva fisken gjör.. står den der og ser på flua synke litt setter jeg opp farten litt og gir den noen små rist for å tirre fisken til hugg, men ser jeg fisken skal til å snu stikker jeg av fort med flua for å få den til å hugge av refleks :)

lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det at jeg veit noe om sjø ørret fiske, men har en kompis som har fisket i Oslo fjorden i flere år. Ifølge han hender det fisken slår/hugger etter byttet rett og slett for å svime slå det. Derfor, når fisken gjør dette, er tipset hans å senke farten, og stoppe, for så å dra inn fort som F! Fordi en fisk som slås i svime vil komme til bevissthet relativt raskt, og da får`n det naturlig nok travelt :)

Mulig det er noe i dette???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min første sø på flue i år. Og har nå fått en ca 10 stk. Men ikke større en 6-7hg. Har fått alle rett før, i eller etter skumring. På lavvan og stigende. Etter at tidevannet har snudd og er på vei ned, har det vært heilt dødt, ikke et napp engang. Litt vind fra sør i sørlig bukt har vært veldig bra.

Alle fiskene jeg har fått har vært 150g eller ca 600g. Noen som har tips på hvordan en kan få de store til å ta?? Bør jeg skifte flue? Skifte plass? Liker de større fiskene seg på andre plasser enn de mindre fiskene?? Eller er det bare å gjøre det samme som jeg gjør og til slutt vil det kanskje komme en stor en???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å plukke av treble kroken på sluken og montere en enkeltkrok i stedet har jeg fått litt trua på. Skader heller ikke å bruke to eller fler splittringer mellom sluk og krok, og kanskje til og med være så sprø at man binder noen fjær eller no' sånt på enkelt kroken:) Med litt avstand fra sluk til krok vil sluken virke som "lokkeskje", og kroken vil "danse" fristende bak.

Jeg har lest mye om valg av farger osv., men foreløpig holder jeg fortsatt en knapp på at bevegelse teller mest.

Edit: Og når jeg en skjelden gang bekymrer meg over hvilke farger jeg skal bruke så er det ikke fargene i seg selv som er utfordringen, men heller å finne noe som står i sterk kontrast til hverandre. (De som har vært på fotokurs burde kunne noe om dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig med dagizz sitt innlegg.Har aldrig hvert noe problem generelt at snøret striper litt.Og det som fisker forunderlig bra på dagtid er en hvit flue med litt,blank skims i.Skulle tro det fisket bedre på kveldstid da pgå silluetten.Har også bedre erfaring med mørke fluer på kveldtiden.Eller sort flue med noe rødt og en anelse blått i,men det er det sikkert forskjell på fra plass til plass.Den sistnevnte er det vi i trondheim kaller for nidelvflue....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig:) Jeg tror ikke jegern gir en "rats ass" om byttedyret slakker ned på farten eller speeder opp for alt det den kan.

Har jegern bestemt seg så sier det pang uansett....

Nå kan ikke jeg uttale meg om fluefiske for der er jeg ultradårlig, men ved sluk/agnfiske kan man ofte oppleve at fisk følger etter ved innsveiving, og mitt tips da er at man slutter å sveive. La sluken/agnet deise i bånn, for så å løfte stanga bittelitt og da er suksessen ofte et faktum:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.