Gå til innhold
Fiskersiden

Liten utenbordsmotor


Oz
 Share

Recommended Posts

9,9 hesteren som står i hekken på 14fotern vi bruker på hytta har, etter 30 års stødig tjeneste, mer eller mindre takket for seg. Vi trenger altså en ny, men jeg er beklageligvis temmelig blank på denslags. Den gamle motoren er en Yamaha, og har som sagt gjort jobben veldig bra i omtrent 30 år. Unødvendig å si at man da gjerne titter i retning av Yamaha igjen, uten at vi nødvendigvis har bestemt oss for noe... Er det noen som kan komme med tips til motor, eventuelt hva som er viktig å se etter, hvilke egenskaper man bør vektlegge ved valg av en slik motor. Den trenger ikke være på særlig mer enn 10 hester, maks 15, bør starte lett og helst ikke stoppe annet enn når jeg trykker på stoppknappen (som forøvrig var det vanskeligste på den gamle motoren...). Den vil bli brukt til kortere etapper med frakt av folk og skrot, litt turer i skjærgården og (hvis gud og fruen vil) endel fisking.

Jeg er altså blank, så kom med gode tips! :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som er av den grundige typen, som nylig skulle ha ny jollemotor. Etter mye undersøkelser og nøye overveielser endte han opp med en Yamaha.

Har 2 Yamaha'er selv, en 8hk (20 år gammal) og en 50hk (10 år), og har ikke mye å utsette på dem.

My 2 cents :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lolu: Tror de fleste nye motorer er bra i dag av anerkjente fabrikat. Med normalt stell og vedlikehold så fungerer de lenge. Mandagsutgaver kan en sikkert være uheldig å få på alle fabrikat. En fordel med flere 9 hk motorer er at du enkelt kan ta av sperra og få en 15 hk da det er samme motoren. Men da til en bedre pris. Men jeg heller nå til i hvertfall en 4 takter pga støy og gange, men enklere drift og vedlikehold på en 2 takter. Selv har jeg en suzuki som det ikke har vært noe tull med, og som så langt har fyrt på 1ste hver gang. Ellers har Honda bra motorer, og er alltid lettstartede. Og så har du flere motorer i forskjellig fabrikat som er produsert på samme fabrikk og har lik innmat mer eller mindre.

Jeg ville gått for en anerkjent fabrikat, og kjøpt det jeg fikk best pris på. Så får man finen ut om man vil h en 2 eller 4 takt. Det er litt mer vekt på en 4 takter, men spiller vel ikek så stor rolle på en liten motor. Seri hvertfall at en får en ny 9,9 4 takt til under 15,000.- og ubetydlig brukte til nesten halv pris på Finn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamaha holder lenge og er bra motorer! de koster litt mer enn andre, men har også høyere brukt verdi. Vil du ha en rimelig yamaha kan du kjøpe selva, da får du akurat samme motoren bare med forskjellig deksel. Yamaha produserer Selva sine 4-taktere og Selva produserer Yamaha sine 2-taktere.0

Ellers er vel egentlig de fleste merker gode i dag, selv om noen er bedre enn andre..

Hører mye skryt om Suzuki, Tohatsu osv.

Etter egen erfaring hadde jeg styrt unna amerikanske merker, skal ikke nevne navn, men har dårlig erfaring med disse.

Skal ikke påstå jeg er noe påhenger orakel, men har jobber som båtmekanikker tidligere, så litt har jeg hvertfall fått med meg.

Men skal du ha noe som er veldig driftsikkert, gå for Yamaha/Selva :o

Kan legge til at jeg selv henter en Suzuki i helgen som er 11 år gammel, har ingen betenkeligheter med det :lolu:

Endret av JohanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamaha er nok kremen av alt=) Vil da ikke annbefale 4-takter vist du skal ha en motor som varer lenger en 7-10 år.. Gå for 2 takter! Ellers så er alle 9,9 15 hk, de er bare plombert.

litt uenig i at en 4 takt kun holder i 7-10 år altså... har da aldri vært borti noen som har røket så tidlig så sant ikke det er mangel på vedlikehold..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har vært borti inne på maritim center så var motoren direkte råtten innvendig(de var mellom 7 å 10 år) Hadde vist nåkka me kjølinga å gjøre som va spesielt på 4 takteran. Men kan jo hende at de nyeste e bedre, men hadde ikke kjøpt en brukt. Etter min mening er 2 takter en evighetsmaskin, tar du vare på den holder den meget lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, en 2 takt har mindre feilkilder også :lolu:

Jeg har også hørt om det du sier, men har ikke sett noen enda selv. Men som du nevner, det kan være de eldre 4-takterne. Det hadde hvertfall hvert dumt om ikke de fikset på det, folk har ikke lyst til og betale i dyre dommer for noe som bare varer noen få år :o

Men selv har jeg vært borti 4-taktere som er 10-12 år som fungerer helt utmerket, men jeg har ikke åpnet dem og kikket på kjølekanaler etc selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Honda 9,9 4 takter som tok kvelden etter 15 år. Om det var godt vedlikehold eller god motor vet jeg ikke, men 4takternes levetid skal ikke undervurderes selvom 2 taktere er kjent for å ha lengre levetid. Japsene er jo kjent for å lage gode motor så ville gått for noe i retning Yamaha smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

HAr tenkt på dette med 2-takter vs. 4-takter, og er sannelig ikke sikker... Den bør være driftssikker og kreve lite vedlikehold. Kommer til å stå på land hele vinteren, uten at jeg vet noe om hva slik lagring gjør med en motor... Når jeg kikker på nye motorer hos Suzuki og Yamaha finner jeg kun 4-taktere... Lages det ikke nye 2-taktere lenger? Forøvrig ser jeg at Suzukis 9,9 hester er omtrent 2k dyrere enn Yamahas...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamaha produserer Selva sine 4-taktere og Selva produserer Yamaha sine 2-taktere.

Selva har aldri produsert Yamaha sine 2-taktere. Selva 2-taktere er noen merkelige spagettimaskiner med ventiler!!! som er satt sammen av diverse italienske bildeler.

Det produseres ikke 2-taktere i denne størrelsen lenger.

Alle de japanske produsentene lager bra motorer så det har liten betydning om det står Suzuki, Yamaha, Honda, Tohatsu eller Mercury (mindre Mercury er produsert av Tohatsu) på dekselet.

Tohatsu er kjent for å produsere pålitlige motoer, ofte mulig å få disse til en bra pris.

Sats på å kjøpe et merke som selges av en god lokal forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er ikke jeg 100 prosent sikker, mer 60 men mener å huske at fra i år av eller neste år så er det ikke lov å produsere totakts motorer lenger i EU. Det er fortsatt lov å selge ut 2 taktere etter hva jeg forsto. Ellers så har vi hatt en Johnson motor 4 hk som vel har gått i 25 år. Går fortsatt fint, selvom den ikke starter på første draget med startsnora lenger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selva har aldri produsert Yamaha sine 2-taktere. Selva 2-taktere er noen merkelige spagettimaskiner med ventiler!!! som er satt sammen av diverse italienske bildeler.

Det produseres ikke 2-taktere i denne størrelsen lenger.

Alle de japanske produsentene lager bra motorer så det har liten betydning om det står Suzuki, Yamaha, Honda, Tohatsu eller Mercury (mindre Mercury er produsert av Tohatsu) på dekselet.

Tohatsu er kjent for å produsere pålitlige motoer, ofte mulig å få disse til en bra pris.

Sats på å kjøpe et merke som selges av en god lokal forhandler.

Nei, ser ut til at det stort sett går i 4-taktere ja... Og gode sjanser for at det blir en Suzuki, da kan jeg handle av naboen, som driver med denslags. Bør være lokalt nok :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAn får 2 taketere, hvertfall hos noen produsenter. grunnen til at 2-takt ble slutt på er jo pga EU krav om utslipp etc, men noen har ordnet det slik at de nå går klar og kan selges. evinrude har vel bl.a noen.

Mesteparten av nye 2-takt man får i dag er overliggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle små totaktere som selges nye i dag er overliggere.

Minste Evinrude E-Tech er 25hk. Minste Selva 2-takt er 40hk. Minste Mercury Optimax er 75hk. MInste Yamha HPDI er 150hk.

Reglene sier selvsagt ingenting om 2-takt eller 4-takt, det er utslippene som er regulert. Rentgående 2-taktere trenger dyre komponenter derfor har ingen foreløpig kommet med en slik motor på mindre enn 25hk, men Evinrude jobber visstnok med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Evinrude lager stort sett bare 2 taktere, men jeg er usikker på hvor langt de går ned i hk. Men dette er noen av de minst forurensende motorene, og har 3 års intervaller føre service, og leveres som standard på svært mange anerkjente båtermerker. Så 2 taktere i større motorer lever i beste velgående i hvertfall, og har meget bra ytelse i forhold til vekt og størrelse. Og ligger langt fremme i svært mange tester av motorer om ikke helt i teten i mange tilfeller. Men om jeg ville valgt en liten 2 takter eller en 2 takter til eks trolling og dorging er noe helt annet. Men som båtmotorer er de helt i eliten, og har ingen problemer med EU krav eller annet. De små motorene forsvant mye pga dette. Kjenner flere som har Evinrude i større motorer og er svært fornøyd. White Shark, Boston Whaler, Highperformance, Sting, Nordkapp er noen som har Evinrude som standard. Men dette er litt off topic. Små motorer ser det ut som kun nesten er i 4 takt i hvertfall. I den norske katalogen på Evinrude stopper motorene i 2 takt e-tec på 25hk. Så mindre er det nok 4 takt uansett. Store prisforskjeller ute å går på samme motor fra butikk til butikk.( Abbor sa det mens jeg skrev::P) Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Er det noen merker som ikke er anbefalt? Sånn jeg ser det er det gjerne litt hipp som happ hva jeg går for. Så lenge det er et merke jeg har hørt om før... Avventer tilbud på Suzukimotor nå, blir det ok går vi nok for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKal si 2 merker jeg ikke anbefaler, og det får jeg garantert mye pes for! Så de som vil henge meg for min neste uttalelse, hversågod! Dette er min mening etter egen erfaring.

Evinrude og Johnson! styr så laaaangt unna du kan! Gå for japse/asia maskin! Jeg hadde heller kjøpt en Parsun enn en Evinrude/Johnson.

Grunnen til uttalelsen min er: lite driftsikkre motorer i forhold til det meste andre, dyre deler, ofte tungstarta. (etter min erfaring) er sikkert noen med annen erfaring enn meg :bbq:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ser ut til at det stort sett går i 4-taktere ja... Og gode sjanser for at det blir en Suzuki, da kan jeg handle av naboen, som driver med denslags. Bør være lokalt nok :shifty:

:thumbsup: Det tror jeg er lurt Oz. Selv om du betaler litt mer evnt. Tenk på evnt garantier og service. Her har du en nabo som sikkert vil ha god reklame og fortsette å være en god nabo. Hadde ikke betenkt meg ett sekund. Jeg har også bare godord om min Suzuki. Startet momentant i våres etter en lang kald vinter. Men den var på service på høsten og ble skikkelig vinterkonservert. Pass på om du har den sjøen at du får med anoder etc og får skifetet de regelmessig. Da slipper man i hvertfall at det tærer på andre steder på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

HAr tenkt på dette med 2-takter vs. 4-takter, og er sannelig ikke sikker... Den bør være driftssikker og kreve lite vedlikehold. Kommer til å stå på land hele vinteren, uten at jeg vet noe om hva slik lagring gjør med en motor....

Gå for en pent brukt yamaha 2-takter hadde jeg vært deg, solgte nettopp min 5 hesting, den er 15 år gammel og er gått 22 timer:P fikk 3000 for den så er fornøyd:P

Det jeg bruker og gjøre for en kort vinterlagring, jeg kjører motoren helt tom for suppe, kobler til en spylemuffe og kjører den 10 min på ferkvann. Tørker av tennpluggene og ser til at div. slitedeler er i orden, kan også olje ting som kan hehøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.