Gå til innhold
Fiskersiden

horngjel


poppe
 Share

Recommended Posts

Fjorden fra ca Oscarsborg til Filtvet. Du må vel ha bil, tenker jeg. Går busser dit, men det tar nok litt tid. Tror ellers det ikke er noe problem å ta horngjelen på Bygdøy, Snarøya eller Fornebu. Fikk på omtrent hver tur i fjor sommer i det området, men ikke like mye som lenger ute i fjorden. Har ikke fisket på østsiden, så om mulighetene er like store der vet jeg ikke. Har tatt 90% på duppmeite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ved flere anledninger de siste to uker fisket i indre oslofjord,mest ved sjursøykaia,meite fra land med sild etter makrell. i tillegg til at makrellen i perioder har vært meget bitevillig har både jeg og de andre som har fisket der fått en rekke horngjel på kroken,de sluker silda som besatt,større problem med at snøret blir slitt enn at de slipper taket. fisker tidlig på morgenen og ca to meter under duppen med krokstr. nr.4 agnet med relativt liten sild, forresten kjøpt på fiskehallen i oslo. noe dyr der,men de har i alle fall sild hos inger sørensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mest på tipset om å fiske etter annen fisk hvis du skal få horngjel. Duppmeitet etter makrell ved kaia i Høisand, glidende dupp to kroker ca 2.5 meter under vannoverflaten, limerick krok str 1/0 og en sirkelkrok og agn sild. Makrell var målet men endte opp med fem horngjel alle tok sirkelkroken. Vet ikke om det var fordi sirkelkroken satt øverst 60 cm over den andre, tror heller den kroket bedre. Mye napp men de som ble kroket tok sirkelkroken. Sirkelkroken jobber seg inn som favoritten min til sjømeite.Sjøørret og Makrell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det med å fiske etter andre arter for å få horgjel. Har fått en god del horngjel under dorging etter havabbor i indre Oslofjord. Bruker middel store wobblere 9-11cm. Bomber, Pro Strike og Yo-zuri i sølv/sort og sølv/blå har fungert bra. Det viktigeste for å få horngjel er å ha ekstremt skarpe kroker. Så om du fisker med sluk eller wobbler bytt ut orginalkrokene med noe skarpere. Owner har de skarpeste krokene jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ett tips er jo å prøve seg ute ved Fornebu. Har vært to turer dit siste uken, og det har vært mye horngjel som har jaget i overflaten. Tok en selv i går. Kompisen min tok en natt til fredag, samt at vi har sett mange blitt dratt på land av andre fiskere som har stått der. Fisket med dupp og agn (reke/lyr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...
  • 2 weeks later...

Var på vippetangen tidligere i sommer etter makrell og det var alltid noen som fikk horngjell der, lå også masse slengt rundt omkring, den var tydeligvis ikke høyd verdsatt hos makrelljegerne. De fleste som satt der brukte dupp og sild tror jeg, men den gikk på sildesluk også innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.