Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til valg av snelle og multifilament


MagnusSP
 Share

Recommended Posts

Heisann, folket!

Er forferdelig dårlig på forklare meg kortfattet, men skal gjøre det så godt jeg kan.

Jeg skal for første gang kjøpe meg en "skikkelig" snelle, men er litt usikker på hvem jeg skal gå for. Den kommer til å bli brukt til det meste av fisking. Abbor, gjedde (neppe +10kg), ørret, sjøørret, markell ... you name it. Er ingen kjempeerfaren fisker, og holder heller ikke kjempemye på med det, så da tar man det som byr seg innimellom.

En annen viktig ting med snella er at den bør kunne holde en god stund med middels bruk (20-40 turer i året?). Kjøper jeg en snelle nå, så ønsker jeg å kunne ha den en god stund. Fisking er ikke det jeg bruker aller mest penger på

Snellebudsjettet jeg har sett for meg er vel en ca 600-800kr. Har av den grunn sett på en Abu Garcia Cardinal 806 FD på fiskeogfrilut.no, for der koster den 650kr (veil.pris: 1299kr). Er dette en passende snelle for meg, mener dere? Noen innvendinger? Evt. forslag til andre sneller i samme prisklasse eller andre steder å kjøpe denne snella?

Nå som jeg først skal kjøpe meg en skikkelig snelle og dermed får 2 spoler tenkte jeg å investere i en ordentlig sene samtidig. Dette skal selvfølgelig brukes til samme fiske som snella, så da ser dere kanskje hva som trengs. Sene er jo absolutt forbruksvare, og ettersom jeg som nevt tidligere ønsker å bruke så lite penger som mulig, har jeg foreløpig sett på disse 4 senene:

- Matrix pro

- Fireline flame

- Whiplash pro

- PowerPro

Om dere synes den Cardinalen jeg foreslo var OK: Hvor mye sene med 0,15mm går det på DEN? Og hvor mye sene med 0,20mm? Slik at jeg vet omtrent hvor mye jeg må kjøpe. Regner med at 270m er passe å kjøpe uansett?

Som dere skjønner har jeg liten peil, og dette er for meg en stor fiskeinvestering, hvilket gjør at jeg ikke ønsker å bruke masse penger på noe som egentliglig er ræl (søppel).

Alle meninger, tips og forslag motas med STOR takk!

Mvh,

MagnusSP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville personlig valgt f.eks. shimano fremfor abu. Har dårlig erfaring med med abu cardinal og de kommer ikke høyt opp i tester heller. Når det gjelder multisnører, bruker jeg selv fireline og er godt fornøyd med den :) men vær obs på at multi generelt blir fort slitt ytterst, så hvis du skal ha mest for pengene, hadde jeg gått for vanlig mono. Med 2 spoler kan du fylle opp med f.eks 0,20 på den ene, 0g 0,30 på den andre for mindre penger enn det koster å fylle en spole med multi. Bare persolige meninger dette, så valget er ditt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så ut som en ålreit snelle, ja. Takk for forslaget.

Prisen KAN i midlertidig strekkes helt opp mot tusenlappen, men dette kun om det er en MEGET god snelle, evt kraftig nedsatt pris. Eksempel: Shimano Biomaster 8000 XTA. Denne er vel dessverre altfor stor og kraftig for mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt Shimano Exage 2500 FB ettersom den sikkert blir mer brukt til lettere fiske som makrell og sjøørret enn til stor gjedde og torsk. Ikke kjøp for kraftig snelle. Da går du glipp av mye moro. Jeg ville valgt Exage fordi jeg vet at dette er en god snelle til den prisen, og fordi jeg liker dobbeltsveiv. Smaksak.

Ekstra spole er kjekt. Da ville jeg fyllt opp den ene med 0.28mm vanlig monosene og den andre med 0.10mm Whiplash Pro. Den virker tynn, men jeg er veldig fornøyd med slitestyrke og holdbarhet på denne. Gir lange kast i forhold til en tykkere og stivere.

Usikker på om det følger med ekstra spole til Sahara-modellen. Dette er jo utvilsomt et bedre tilbud og ei bedre snelle, men jeg har ingen erfaring med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar, Abbor, blir nok en Sahara på meg i morgen.

Eneste tingen som faktisk gjør meg litt småskeptisk til Sahara'en er at så vidt jeg kan se så følger det ikke med noen ekstra spole. Stemmer dette? Hvor (link) kan jeg i såfall få kjøpt en ekstra spole til Shimano Sahara 2500 FD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager så dyrt? Er det ikke slik at de senere årene har produsentene laget spoler som passer til flere av sine modeller, så de dermed kan brukes litt om hverandre og samtidig blitt litt billigere?

Mener du altså at når skittfiske.no tar 799kr (veil.pris 1499kr) for snella så vil det koste meg minst 400kr å kjøpe en ekstra spole? Hva om jeg går i min lokale sportbutikk hvor dem har masser av fiskeutstyr og spør der om dem har spole, evt kan bestille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville helt klart gått for exage 2500. Kjenner mange som har denne snella, og ingen har noe vondt å si om den. Bra bris, bra snelle. Har den selv og har ingen ting å utsette på den. MYE snelle for pengene!

Synes fireline er bra på haspelsneller. Det er en del stivere en powerpro, og derfor har jeg en følelse at det glir lettere av spolen. Sufix matrix mister fargen etter én tur, og splitter seg lett.

Multi har mye lenger holdbarhet enn mono. Multi slites først og fremst av fiskinga. Mono krever lagring på et mørkt og kaldt sted, men bruddstryken svekkes likevel. Altså: multi kan du ha flere sesonger hvis du ikke fisker mye, mens mono bør byttes hver sesong eller oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville gått for ei snelle i 2500 størrrelsen som mange sier her. shimanosneller er sjelden feil. min erfaring med mitchell avocet er at de duger i små størrelser(2500), men er mer skrøpelige i større str.

av snøre har jeg mest sansen for powerpro. til ditt bruk ville jeg gått for 0.13mm. crom nevner at multisnøret slites mye ytterst. det er sant det, men dette vil du enkelt unngå ved å kjøre en sjokkfortom av mono på et par meter ytterst mot sluken. til skjøting bruker du uniknuten, allbrigtknuten eller biminitwist(disse knutene er forklart på artikkelsiden å forsiden her). med slik sjokkfortom vil du også få litt strekk i snøret når du har storfisken på kort snøre. monosnøret er selvfølgelig litt enklere i bruk, men det er egentlig bare i begynnelsen at multisnøret virker mer komplisert å knyte osv. multisnøre er vanvittig mye mer moro å fiske med, da man kan etter litt erfaring med det kjenne forskjell på sand, grus eller grassbunn. og kontakten med hugg og fisk er ekstremt mye bedre. etter å ha brukt multi i del år nå så er det nesten ekkelt å spinnfiske med mono når jeg en sjelden gang gjør det.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte i går en Shimano Sahara 2500 FD, så da er det godt å høre at jeg gikk for riktig størrelse.

Når det kommer til sene så endte jeg opp med Matrix Pro 0,16mm, så får vi se åssen det går. Får som du sier evt vurdere en monofortom :)

Er det ikke litt dumt med en knute mellom mono og multi når man skal kaste? Denne knuta må jo da gjennom ringene osv hver gang jeg kaster..!? Kan den ikke henge seg opp i ringene, evt bli svekket for hvert kast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte i går en Shimano Sahara 2500 FD, så da er det godt å høre at jeg gikk for riktig størrelse.

Når det kommer til sene så endte jeg opp med Matrix Pro 0,16mm, så får vi se åssen det går. Får som du sier evt vurdere en monofortom :)

Er det ikke litt dumt med en knute mellom mono og multi når man skal kaste? Denne knuta må jo da gjennom ringene osv hver gang jeg kaster..!? Kan den ikke henge seg opp i ringene, evt bli svekket for hvert kast?

Det går helt fint når begge senene er tynne. Dobbelt uni gir en veldig smekker knute som glir greit gjennom ringene. Bør knytes om etter bunnapp og annen 'overbelastning'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multi er et godt valg hvis du ikke synes det blir for dyrt. Multi blir mye lettere slitt enn mono gjør mot steiner og vanskelig bunn. Derfor bør du også kjøpe med et ekstra fluorcarbon snøre og bruke dette til å lage lange sjokkfortommer som gjerne kan gå 2 - 3 ganger rundt snella. Da slipper du å miste utstyr og fisk pga slitasjer på hovedlina. Multi har også mye lengre holdbarhet en mono har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.