Gå til innhold
Fiskersiden

Er det noen gode fiskevann i nærheten av Klepp/Tjelta/Bryne?


Hegemor
 Share

Recommended Posts

Det er så mye vind at det er skummelt å fiske i sjøen..

Så nå vil vi prøve vann.. Finner ikke ut hvor man kan kjøpe fiskekort til frøylandsvatnet, og finner ikke ut så mange andre vann her..

Hvilken størrelse på krok er best?? Har noen møresild mellomstore, men de er vel for store for små fisker..

Er totalt nybegynner på dette her og vil virkelig lære meg alt som har med fiske å gjøre for det var veldig kjekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritt fiske i Frøylandsvannet - parker f.eks. på en parkeringsplass ved Njåskogen (er vel en bom der som du må betal en tier eller noe for å passere). Gå gjennom skogen, så er det bare å sette i gang.

Møresild er nok ikke så dumt, men noen spesial og slike mindre sluker bør nok være med.

Ellers finnes det jo artige vann på Jæren - Storamos er jo mye brukt. Her kjøper du fiskekort på Karlsbu ved Varhaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager om jeg tar litt over tråden.

noen som vet om det er muligheter for å ta andre arter enn ørret på sluk/spinner ved det Njåskogen ormåde? sik, sørv ol.

kan forøvrig legge til svilandvannet ikke direkte ved tjelta-bryne område men.--> mye fisk, desverre er vel makk i fisken ikke direkte uvanlig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Jeg kjenner til 3 vann som så og si garantert gir fisk.Det er ikke akkurat klepp eller bryne (finnes ingen vann på tjelta).Skjedbreitjørn (fritt fiske)på Sviland (kjør ett stykke forbi Sviland så kommer vannet opp på venstre side her.God parkering).Edlandsvannet på Ålgård (Det store vannet som kommer opp på høyre side rett etter Ålgård.Her er det syyyykt mye fisk.Her har jeg dratt 13 stk på 1,5 time.Fritt fiske langs hovedveien.),og Limavannet (Kjør forbi Ålgård og sving inn til venstre mot Oltedal så får du vannet opp på høyre side).Bruk en lett/lang stang med tynt snøre,da kaster du langt.Prøv forskjellige innsveivnings hastigheter.Gå i sportsbutikken og kjøp en sluk som heter Sølvkroken spesial nr 43 :) (alt fra 4grams til 12 grams tyngde).Det finnes også andre i serien som er verd og prøve,men de fargene jeg syns funker best her i omrødet er kobber/rød og sølv/rød.Jeg sverger til Spesial nr 43,denne sluken hugger stortsett alltid fisken på.Det er iallefall den jeg har fått mest på.

Lykke til :dribble::D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikkje det er fiskekort i noen av vanna oppover der, men det er sikkert lurt å spør grunneigerene om lov. I Melsvannet er det fritt frem å fiske såvidt eg vet. Er vel friluftsrådet som disponerer mesteparten av området. Iallefall den siden som er mot veien. Her har eg fått mye fin ørret. Foruten ørret, så er det sørv og ål i vannet.

Link til Melsvannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikkje det er fiskekort i noen av vanna oppover der, men det er sikkert lurt å spør grunneigerene om lov. I Melsvannet er det fritt frem å fiske såvidt eg vet. Er vel friluftsrådet som disponerer mesteparten av området. Iallefall den siden som er mot veien. Her har eg fått mye fin ørret. Foruten ørret, så er det sørv og ål i vannet.

Link til Melsvannet

hmm ok, skal jammen prøve melsvannet og..

Men litt off topic

Det er ikke du som er mannen til Henriette vel?

Siden du bor i området måtte jeg bare spørre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hegemor!

Jeg kan anbefale flere andre vann. Storamos er nevnt, ligger bak Karlsbu mot Varhaug. Her er det mulig å få stor fisk.

Jeg fisker ikke der, men har funnet to gode vann som jeg sverger til de gangene jeg drar ut på fiske.

Det første oppdaget jeg i fjor; husavatnet. Ligger etter Storamos mot Bue, en avkjørsel mot Brusand før du kommer til vannet på høyre side (mot Bue). Lite og innbydende vann med MYE ørret. Her er fisken mellomstor, men jeg fikk to på 0,8 kilo på høsten i fjor :) Mye i str 200-400 gr.

Nste vann mot Bue er Mellomstrandvatnet. Dette sverger mange til. Et fabelaktig vann som jeg har fisket i denne sommeren. Større fisk enn Husavatnet. Min største er 500 gr til nå, men det er tatt opp mot 2 kg tidligere. Kjenner til at det er tatt flere over kiloen i det siste. Minuset med Mellomstrandvatnet er at det er mye liljer og utover sommeren blir det nesten gjengrodd. Pr i dag er det fortsatt gode forhold men forvente at det kommer litt grønt på sluken :o

I disse vannene er det 504 fiskje som selger fiskekort. Kortet gjelder alle vann mellom Storamos (inkl Holmavatnet) til Røyslandsvatnet mot Bue. En mengde gode fiskevann.

Link til 504 fiskje: http://www.504fiskje.no/

Skitt fiske!

Mvh

Håvar

Kan også nevne at fisken i Husavatnet og Mellomstrandvatnet er rød og fin i kjøttet. Av de nærmere 100 fiskene jeg har fått i disse to vannene er det kun den på 500gr i Mellomstrandvatnet som hadde mark. Ikke sett mark i det hele i fiskene ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.