Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano 4000 vs 2500


Fantefar
 Share

Recommended Posts

Hei!

Grønn som sportsfisker, og lukter på litt diverse utstyr. Budsjettet er begrensa, og da jeg stort sett driver fiske fra land (ikke flue),er jeg på utkikk etter en god snelle for både fersk- og lettere saltvannsfiske.

Ser at Shimano-snellene på 2500 og 4000 varierer i beskrivelse fra nettbutikk til nettbutikk, der noen anbefaler 2500 til kombifiske og andre 4000. Spesielt varierer det på snellene i lavere prisklasser.

Om jeg skulle ha en snelle som spenner over best mulig prestasjon til mest mulig fiske, ville dere anbefale Shimano Nexave 2500 RB eller 4000 RB ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte tidligere 4000 sneller til kystfiske men gikk over til 2500 og fikk en mye større fiske glede.... bruker multi fra 0,13 til 0,18 på snella. Går du litt opp i prisklassen på ei 2500 snella så har ho samme bremsekraft som nexave 4000.

ikke bruk den 2500 snella på stang med slukvekt over 30gr.

Men tynt snøre kaster du lette sluker langt....

Så en kombo jeg bruker på kyst er 10fot stang med slukvekt på 7-21gr og ei 2500 snelle med frambrems... frambremsnellene er lettere em bakbrems...

Vær ops på vekta på stanga du kjøper... ligg unna shimano sine avilostenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du øker prisen bittelitt til shimano exage blir det veldig bra. Jeg kjøpte denne snella for en stund tilbake og er kjempefornøyd. Fightingdrag er ikke minst en drittkjekk ekstra effekt.

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=49909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte tidligere 4000 sneller til kystfiske men gikk over til 2500 og fikk en mye større fiske glede.... bruker multi fra 0,13 til 0,18 på snella. Går du litt opp i prisklassen på ei 2500 snella så har ho samme bremsekraft som nexave 4000.

ikke bruk den 2500 snella på stang med slukvekt over 30gr.

Men tynt snøre kaster du lette sluker langt....

Så en kombo jeg bruker på kyst er 10fot stang med slukvekt på 7-21gr og ei 2500 snelle med frambrems... frambremsnellene er lettere em bakbrems...

Vær ops på vekta på stanga du kjøper... ligg unna shimano sine avilostenger!

Takker!

Hørt at det kan være et problem med multi at snøret fliser seg. Hvor stort er dette problemet reelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multi vil flise seg litt på nederste enden, dette må ein følga med når ein har fiska ei stund. Dersom ein ser flising er det bare å kutte av ein meter eller to, for så å knytte på att og fiske vidare.

Kvaliteten på multi varierer frå produsent til produsent, men om ein ikkje kjøper dei billigaste merka kan ein redusera flisinga ein del. Kva for multi som er best er vanskeleg å fastslå, men mange er veldig fornøgd med Power Pro. :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Shimano Twin Power 2500 FB og funker til alt fra laksefiske til Torskefiske. Får ca 200 m gøtt innpå spolen med 0.25 fireline Crystal. Går helt finn å kaste med ihvertfall 40 grams sluker på den snella, har også kastet me 60 grams uten problemer :) Meget god snelle, som man får til ca 2000 k.

Beklager, jeg mener Shimano Twin Power 4000 FB. Den funker ihvertfall til det meste, kaster faktisk 6 - 12 grams sluker ganske bra, så den funker til alt vil jeg si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaller 4000 for en bra allround snella.Jeg har begge shimano twinpower i 2500 og 4000 men jeg bruker 4000 fordi jeg kan kaste lengre, den har bedre brems, sena henger seg ikke , det er mer behaggelig å fiske med den og jeg har mer senakapasitet. Du kan fiske begge små og stor fisk med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant Shimano Exage 3000 SFB på Shimano sine sider, men finner den kun på utenlandske nettbutikker.

Her er den med beskrivelse

Og her er den til en hyggelig pris, hvilket forsåvidt også gjelder både 2500 og 4000

Noen som har erfaringer eller formeninger om denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.