Gå til innhold
Fiskersiden

Dimensjonering av utstyr til kveitefiske


Nikolassisen
 Share

Recommended Posts

Bruker stort sett 0,41mm Power Pro og 1,5 til 2 meter 1,20mm topshot til kveita.

Bruker Bimmini Twist og Albright (slått dobbelt). Til tross for at dette er den fineste overgangen jeg har prøvd t.d.d, er jeg like forbanna nervøs når knuten skal inn eller ut av toppen med en flat skapning i andre enden.

Synes ikke det går helt smooth akkurat...

Lengere topshot ville jeg i tillegg droppet av flere grunner. Bl.a. motstanden under drifting. Liker å ha tacklene lettest mulige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har lest hva dere skriver, men forstår fremdeles ikke hvorfor dere trenger så abnormt kraftig utstyr sammenliknet med hva som brukes rundt omkring til andre arter. Kveite er tross alt langtfra det sprekeste som svømmer i havet.

Ser ikke heller argumentet for kort top-shot på 1.5-2 meter kontra 10-15 meter topshot, som gir noe demping og samtidig også hindrer at braiden er eksponert og sårbar når man ikke holder stanga i henda.

Innser at det kan være en fordel med lang topshot pga demping og større slitasjestyrke nærme jigen/fisken. Det blir ei avveining mellom dette og knutefritt snøre.

Kveita er kanskje ikke den sprekeste fisken, men den er alminnelig sterk og kan også bli alminnelig stor - 200 pluss. Og sålenge det ikke har noe å si for fiskbarheten ser jeg ingen grunn til å ikke dimensjonere utstyret slik at man er sikker på å berge drømmefisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss tenke oss i området tromsø og nordover, hva kan du få som er sterkere en kveita? Ser vi bortifra vist noen sku være ekstremt uheldig å få større hval/sel på kroken.

Har aldri fått storlaks men hører mange sier at værtfall mindre kveiter slår laks på samme strs. Men igjenn vil større kveiter være tyngre. Er vel kanskje en mulighet 1x1mill å få ei håkjerring her oppe? Storsei er også ganskevil men etter min mening slår den ikke kveita

Flere forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss tenke oss i området tromsø og nordover, hva kan du få som er sterkere en kveita? Ser vi bortifra vist noen sku være ekstremt uheldig å få større hval/sel på kroken.

Har aldri fått storlaks men hører mange sier at værtfall mindre kveiter slår laks på samme strs. Men igjenn vil større kveiter være tyngre. Er vel kanskje en mulighet 1x1mill å få ei håkjerring her oppe? Storsei er også ganskevil men etter min mening slår den ikke kveita

Flere forslag?

Det fiskes jo sør for Tromsø også, tror jeg. :) Makrellstørje, GT, marlin-arter, sverdfisk, wahoo, tunfiskarter og tarpon for å nevne de jeg kommer på i farta. Er enig i at det er mer krefter i kveite enn sei på samme str, brutalt mye mer krefter også.

Forøvrig ville det nok blitt tatt håkjerringer i Troms om noen hadde fiska etter de, men det er nå en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kompromiss kan jo være å legge på en topshot på 50-60-70m i veldig tykk braid når man skal på kveitefiske nordpå, og ta den av igjen når man skal fiske etter mer moderate fisker. Jeg har ikke lyst/råd til å fylle godsnella med 65-80lbs braid bare for å bruke den nordpå 4-5 dager i året, men å legge på en slik ekstra topshot kunne jeg glatt gjort.

Frem til nå har jeg kjørt 0.30mm til 0.39mm braid med 10m mono-topshot (0.90mm), og følt at jeg har hatt god margin. Merker dog avdriften med dette når jeg fisker lett (200g bly på agnsei). Og ser helt klart problemet når man er alene i båten og har litt lang responstid på å få startet motoren og kjørt etter stor-kveita når den vil over terskelen og ned på dypet.

Ellers så er diameter i mm på braid litt misvisende. Har en Climax braid på 0.28mm som er tykkere (med god margin) enn 0.39mm Fireline. For ikke å snakke om Whiplash.... Har ikke testet slitestyrken på disse to, men vil tro at det er mer enn bare oppgitt diameter på pakningen som sier noe om hvor mye slitasje mot steiner etc den tåler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fiskes jo sør for Tromsø også, tror jeg. :) Makrellstørje, GT, marlin-arter, sverdfisk, wahoo, tunfiskarter og tarpon for å nevne de jeg kommer på i farta. Er enig i at det er mer krefter i kveite enn sei på samme str, brutalt mye mer krefter også.

Forøvrig ville det nok blitt tatt håkjerringer i Troms om noen hadde fiska etter de, men det er nå en annen sak.

Har fått fått sei som er sterkere en kveite. Og fått kveite det såvidt er liv i. Men på generel basis er kveita mer eksplosiv og mer utholdende. Apropo håkjerring så planlegger vi tur til neste år. Men vi må vel få ordna utstyr til det i første omgang.

@Sjarkarn. Det er flere kjerringer der ute en du trur.

Endret av onkelkim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående overgang mlm braid og fortom, kunne slik hul braid, "Hollow Core Spectra", f.eks. den nedrst på denne siden her ha vært noe? http://www.charkbait.com/cs/cshL_Momoi.htm

Fungerer som en slik kinesisk fingerfelle. Stikker nylonen inn i braiden.En litt knotete prosess men det blir visstnok umulig å slite den ut igjen

Vurderer å prøve et slikt 100lbs hult snøre selv på kveitstanga. Noen som vet hvor tykk nylon man får inn i en 100lbs hul "Spectra"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, fyller makairaen med 0,22mm whiplash i følge berkley, butikken målte det til litt over o,40mm.

Ellers så hører jeg rykter om at det taes mye håkjerring her nå, dette skal absolutt prøves om en stund, men da må utstyr, kunnskap og båt til det være tilgjenglig. Hadde faktisk ikke aning om at det var så mye "tropiske" arter tilgjenglig her, har hørt om noen men mange av dem må du langt ut for og få

Ja fikk høre litt av Marcus i dag Kim, høres spennende ut! hadde vært konge å fått. Får hive fenalåret på kveitekroken og prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært spesielt fan av å ta sjanser, ei heller å fiske marginalt, så jeg bruker heller litt overdimensjonert utstyr om platene skal til pers. Better safe than sorry. Et moment er hvordan forholdene er på den aktuelle plassen. Er det endeløse sandflater og grunt er det rimeligvis ikke ideelt å fiske med 50-punds utstyr og tunge jigger, men man må selvsagt se på sjansen for storfisk også. Sjøl kjører jeg hard brems og hard kjøring. Ideelt sett skal kveita landes første gang den kommer opp til båten, selv om man opplever at kveita har andre planer. Når det gjelder topshot vil jeg mene at den bør være minst fem meter lang under fiske i "rent" farvann, mens man bør bruke lengre dersom bunnforholdene er mer ruskete. Ren bitefortom er en fordel, har laget to varianter, begge crimpet i lengde en god halvmeter. 1,5 mm til større dyp og tyngre jigger, 1,2 til lettere jigger og grunnere vann. Men viktig er at stanga har bra rygg og ikke minst at snella har brems med baller. Kjør hardt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært spesielt fan av å ta sjanser, ei heller å fiske marginalt, så jeg bruker heller litt overdimensjonert utstyr om platene skal til pers. Better safe than sorry. Et moment er hvordan forholdene er på den aktuelle plassen. Er det endeløse sandflater og grunt er det rimeligvis ikke ideelt å fiske med 50-punds utstyr og tunge jigger, men man må selvsagt se på sjansen for storfisk også. Sjøl kjører jeg hard brems og hard kjøring. Ideelt sett skal kveita landes første gang den kommer opp til båten, selv om man opplever at kveita har andre planer. Når det gjelder topshot vil jeg mene at den bør være minst fem meter lang under fiske i "rent" farvann, mens man bør bruke lengre dersom bunnforholdene er mer ruskete. Ren bitefortom er en fordel, har laget to varianter, begge crimpet i lengde en god halvmeter. 1,5 mm til større dyp og tyngre jigger, 1,2 til lettere jigger og grunnere vann. Men viktig er at stanga har bra rygg og ikke minst at snella har brems med baller. Kjør hardt!

Hadde vært litt artig å hørt hva du synes mtp. tykkelse på braid, bekkis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke hvorfor noen irriterer seg på det å ha for tynn braid. hvis man ønsker 0.40 eller 0.90 braid er det en smakssak. Braiden står jo ikke i veien for noe. verken vekt eller risikoen for mindre fisk. Det gjør derimot sneller og stenger. folk bruker jo tiagra 16 på 1.1 kilo til kveitefiske. eller den makairaen din sjarkarn på 1.3 kilo. No offence. Det er jo dette tunge utstyret som gjør at fisketid går tapt. En tiagra 16 leverer rundt 30 pund bremsestyrke dvs. rundt 13 kilo. Det er det bremsen tåler!. Likevel kan du få en accurate som veier 700gram altså 400 gram mindre enn tiagraen med en brems som skal være jevnere og som tåler 30 kilo brems.... En annen ting er stenger. folk bruker feite penn stenger 30-50 lb(gjør det selv) men hva er vitsen når du kan få jigging stenger(slik persa snakket om) som veier halvparten av disse Båtstengene og tar 30 kilo i markløft. Poenget er at Braid sånn jeg kan se det har ingen form for negativ innvirkning på fisket. det har derimot tungt utstyr. Sånn helt teoretisk sett er det jo mye tryggere å bruke 0.50 braid enn 0.30 -også slitasjemessig. Samtidig kan selv 15m med mono ødelegge den direktefølelsen vi har med jiggen. samtidig hvis man fisker på 20 meters dyp kan lang topshot ta imot så mye drift at du ikke kjenner bånn og dermed ikke aner hvor du har jiggen i vannet. noe jeg har selv erfart fra min tromsøtur i påsken der jeg kjørte 40 m med 0.90 mono. Kveitefisket foregår jo som oftest på max 60 meter på sommerstider. da trenger man ikke 600m med braid på snella.

Ps. jeg har selv hatt penn 16vsx på 1.2 kilo. bare det å btte til min accurate gjorde utrolige forskjeller i fisketid. Som jeg har sagt før er den beste følelsen som finnes er det å ha lett utstyr som du vet kan tåle påkjenningene til en gigant. Med dagens snelleteknologi til de fremste snellemerkene kan du få sinnsykt små sneller med helt sinnsyke bremser. det samme gjelder stenger.

Har selv ikke fått kveite så mine ytringer er basert på fakta og teori(så kan jeg ikke bli brent for det) :P

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i "menigheta" Hafnor :( Ser ut som du får øyan opp for hva det handler om: kort, kraftig og lett, lett , lett.

Kunne registerer at du slikla litt på Accurate 400 og Seeker stanga.. Du har også alle poeng ang braid og topshotlengde inne. Vanskelig å jiggtrolle effektivt med 15 meter 1,2 mono i vannet. Du får stikke opp ei langhelg i oktober og prøve deg på de skikkelig store som siger innpå grunt vann på høsten. :( Om du lurer på ny snelle så ville jeg nå sett på Jigging master limited edition, silent docking, PE3-4 Min link og kombinert den med Seeker Hercules SHS-60H Jigging Rod Min link Accurate har nylig saksøkt Jiggin master for brudd på patentbeskyttelsen i USA ang dere twin disc bremseopplegg, vil ikke påvirke tilgangen til Jigging master internationalt. Prisene i USA på Jigging master sneller dumpes nå i USA. Anseer disse snellene nå en tanke bedre mekanisk enn Accurate og med bedre sveive ergononi til aktiv jigging. Min PE 6 er i retrospektoskopet noe stor.. Jeg har dessuten brukt kappsaga på min 1000 dollars Seeker da buttenden var noe lang, liker jigging stil med butten på låret/magen og da bør buttenden ikke være mye lengre enn 40 cm.

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har titta fælt på de jm snellene og stengene forsovet. Dette er mesterverk som jeg har fallt pladask for. :rolleyes: Ellers har jeg også lagt merke til alutecnos gorilla 12.se link. http://www.alutecnos.it/page.php?sid=56bf670b3995caae8d234b8f3d0afa3c&pageid=CATPR001

Nå er snellene blitt så små med helt sinnsyke bremser så vi må nesten ha en stopper for disse gigantsnellene! :D Ellers må jeg ærlig innrømme at jeg angrer litt på at jeg ikke gikk for en mindre accurate. Men tenker å kjøpe meg en liten jm snelle etterhvert tror jeg... eller en alutecnos. Disse har en tilsvarende str som en narrow boss 400. Den stanga di var helt sinnsyk. haha, klarte ikke ta øynene bort fra den. GALNING som kutta den! Onkelkim: Man kan aldri få nok sneller!

Hadde vært rått å blitt med opp igjen. Var en helt utrolig tur du ga oss Geir, selvom jeg har noe utestående der oppe! KREMT.

silent docking er vel at den ikke høres når du sveiver. i motsetning til disse tiagraene og ikke minst penn vsx. JESUS for en lyd

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har titta fælt på de jm snellene og stengene forsovet. Dette er mesterverk som jeg har fallt pladask for. :rolleyes: Ellers har jeg også lagt merke til alutecnos gorilla 12.se link. http://www.alutecnos.it/page.php?sid=56bf670b3995caae8d234b8f3d0afa3c&pageid=CATPR001

Nå er snellene blitt så små med helt sinnsyke bremser så vi må nesten ha en stopper for disse gigantsnellene! :D Ellers må jeg ærlig innrømme at jeg angrer litt på at jeg ikke gikk for en mindre accurate. Men tenker å kjøpe meg en liten jm snelle etterhvert tror jeg... eller en alutecnos. Disse har en tilsvarende str som en narrow boss 400. Den stanga di var helt sinnsyk. haha, klarte ikke ta øynene bort fra den. GALNING som kutta den! Onkelkim: Man kan aldri få nok sneller!

Hadde vært rått å blitt med opp igjen. Var en helt utrolig tur du ga oss Geir, selvom jeg har noe utestående der oppe! KREMT.

silent docking er vel at den ikke høres når du sveiver. i motsetning til disse tiagraene og ikke minst penn vsx. JESUS for en lyd

Høstfiske = kveitefiske. Den stemningen man får på høsten med nyfrost, flatt hav ei sol som skinner og den utrulige, fantastiske høstlufta. Paradis for meg B)

Har blitt 5 nye snller i år :dribble:

kremt :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....

silent docking er vel at den ikke høres når du sveiver. i motsetning til disse tiagraene og ikke minst penn vsx. JESUS for en lyd

Greit å slippe tikkinga ja. En annen attraktiv ting med dobbel-brems er jo at man slipper at sveiva går tregt når man kjører hard brems. Men en annen ting jeg lurer på med disse high-end snellene: er det 'knarr' når slurebremsen slår inn? Det er jo tøft at det høres når man har storfisk på (uten at man trenger å slå av og på knarren selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På både Accurate og Jigging Master sneller må knarr slås på for å få frem "godlyden", greit å slippe på nedslipp feks.

Det blir flere Jigging Master sneller på meg utover høsten, må bare avklare litt ifht hvor hardt kemner`n tenker å skrape kista i år...

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener også at det er knall med lettere utstyr men ønsker tyngre for håkjerring fiske for tiden. Har jæævlig løst på samme accurate snella ala det du har hafnor men er ikke heelt fan av å bestille dyrt fra utlandet..så vist jeg finner noe her før jeg handler makaira til en rimelig pris ser jeg ikke bort fra at det handles. Ellers du vet..store og skikkelige mannfolk vimser ikke av 1,3kgs sneller=) Men det er sant, vekta har mye og si, gikk fra bosch 18v skrumaskin til milwaukee 14,4 på jobb... er en drøm å skru himlinger for tiden:D Kanskje du ordne mæ ei fin accurate Geir eller Thor=) Forresten Geir..er å fiske sugen=(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg må bumpe tråden for å minne folk om hvor viktig det er med ordentlig utstyr til kveitefiske. Ikke minst tykkelse på braid.

Det har vært et par dansker på NSA campen i Langsundet/Ringvassøya forrige uke. De fikk flere kveiter, men drømmefisken mistet de fordi de hadde tynn braid. Fisken sleit snøret tvert av.

I forrige uke var et par kompiser på havet å fisket kveite. De driftet over et grunn parti og drev ut på dypere vann. Når det ble 40 meter djupt bestemte de seg for å gjøre et flytt og sveivet opp jigen. Jigen vises av og til på ekkoloddet som en skråstilt strek mot båten. Men når jigen var nesten opp dukker det opp en nesten loddrett strek under båten. Og så smalt det til på stanga hos en av dem. Ved første utraset ble snella røska laus av snellefestet og fiskeren sto med stanga i ei hånd og snella i den andre og ei sprek 30kilos i enden av snøret. Hvis han hadde vært alene i båten hadde han hatt ei utfordring.

Moralen er som alltid: Når man fisker målrettet etter kveite er det et tidsspørsmål før man får kveite. Og den kan være mellom 1 til 300 kg så man må ha utstyr som er dimensjonert for å tåle enorme påkjenninger samt av en viss kvalitet. Man bør også ha krok, sikringstau, eventuelt spyd og ikke minst en plan for hvordan man skal håndtere rekordfisken når man har fått den opp til båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bumpe tråden for å minne folk om hvor viktig det er med ordentlig utstyr til kveitefiske. Ikke minst tykkelse på braid.

Det har vært et par dansker på NSA campen i Langsundet/Ringvassøya forrige uke. De fikk flere kveiter, men drømmefisken mistet de fordi de hadde tynn braid. Fisken sleit snøret tvert av.

I forrige uke var et par kompiser på havet å fisket kveite. De driftet over et grunn parti og drev ut på dypere vann. Når det ble 40 meter djupt bestemte de seg for å gjøre et flytt og sveivet opp jigen. Jigen vises av og til på ekkoloddet som en skråstilt strek mot båten. Men når jigen var nesten opp dukker det opp en nesten loddrett strek under båten. Og så smalt det til på stanga hos en av dem. Ved første utraset ble snella røska laus av snellefestet og fiskeren sto med stanga i ei hånd og snella i den andre og ei sprek 30kilos i enden av snøret. Hvis han hadde vært alene i båten hadde han hatt ei utfordring.

Moralen er som alltid: Når man fisker målrettet etter kveite er det et tidsspørsmål før man får kveite. Og den kan være mellom 1 til 300 kg så man må ha utstyr som er dimensjonert for å tåle enorme påkjenninger samt av en viss kvalitet. Man bør også ha krok, sikringstau, eventuelt spyd og ikke minst en plan for hvordan man skal håndtere rekordfisken når man har fått den opp til båten.

Mista en meget bra fisk i uka p.g.a braiden gikk av og eg fiskede med 60lbs braid ....Eg trur fisken skavde av snøret mot noe på bunn så nå blir det 85lbs på snellerne mine :rolleyes::o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ryker ALDRI snøret fordi det er for tynt - det ryker fordi fiskeren ikke kjenner utstyret sitt og stiller bremsen for hardt...

Evt har fiskeren valgt for tynt snøre i forhold til bremsen han ønsker bruke. Ikke skyld på snøret, det er fiskeren som har ansvaret for at ting ryker.

Det hjelper lite gå opp i braidtykkelse for å motstå skraping mot bunn, mot slikt er det kun solid monotopshot som vil hjelpe noe særlig...

Et tips i såmåte er: Knyt fast snøret ditt i et tre og ryk det av en 5-6 ganger slik at du vet hva det tåler - man vet aldri hva det tåler dersom man aldri har røket det av noen gang.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ryker ALDRI snøret fordi det er for tynt - det ryker fordi fiskeren ikke kjenner utstyret sitt og stiller bremsen for hardt...

Helt enig ...Men nå har det seg slik att fiskeren kjenner utstyret sitt meget gott og at presset som las på stanga ikke tillsa att snøret burde røket.....

Drit er det uansett når man mister en fisk p.g.a utstyret ikke holder... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.