Gå til innhold
Fiskersiden

Dimensjonering av utstyr til kveitefiske


Nikolassisen
 Share

Recommended Posts

Vil først presisere at dette ikke er myntet på OZ :) Men er en generell betraktning.

Det er mulig jeg hoverer, men nå har jeg hørt så mange historier om folk som mister fisk at jeg må komme med en anbefaling. Jeg har en kjenning som skulle prøve seg på kveitefiske i fjor, han knytte braiden rett i øyet på jigen og bar fast i en stor fisk. braiden gikk av i knuten. Har en annen kjenning som sleit fra seg 3 storkveiter på samme dag. braiden røk ved alle tilfellene. En annen kompis bar fast i ei stor kveite her om dagen. Han fikk den til båten, men hadde ikke krok eller noe med seg for å berge fisken. Det gikk som det måtte - fisken slapp til slutt.

Det svømmer antakelig hundrevis av fisker (eller at de ligger å råtner på botn) med jiger og annet takle i kjeften eller magen rundt fordi folk ikke kan dimensjonere utstyret sitt.

Jeg har selv satt fast i botn med braid på 0,30mm og det ryker for lett.

Poenget er at når man fisker målrettet etter kveite er det som regel et tidsspørsmål før man får kveite. Og den kan være alt fra 10 til 300kg. Da nytter det ikke med pingleutstyr. Man bør også ha en plan over hva man skal gjøre når man har pumpet opp rekordfisken til båten. Det nytter ikke å stå med kuken i handa når fisken skal berges.

Jeg vil påstå at kveitefiske er den mest ekstreme formen for sportsfiske som bedrives i Norge. Og det bør derfor dimensjoneres ekstremt. Ikke minst av respekt for fisken. For meg betyr det lite at folk går glipp av rekordfisken fordi utstyret ikke holder - det er deres egen feil. Men det irriterer meg at så mange praktfulle fisker går til spille. Det er respektløst. Og det er gjerne de som sitter på sin høye hest og roper catch and release som absolutt skal fiske med UL og 0.25 Fireline som mister mest fisk. Fordi det er mest sport. Det har ingen ting med sportslighet å gjøre å pine fisk.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kan jo like gjerne svare :). Tross mine mistede kveiter mener jeg at jeg ikke underdimensjonerte. Drar man multi stramt over en skarp steinkant ryker den uansett om det er 0.25 eller 0.90 dimm på den. Det er langt mer enn bare tykkelsen på snøret som har noe å si. Kvalitetsutstyr, i første omgang ei snelle med kvalitetsbrems og ei stang som kan ta av endel av presset fra fisken. Dog er nok det viktigste elementet personen som står og holder i stanga, at denne kan bruke utstyret skikkelig. I mitt tilfelle røk den første fisken fordi vi ikke var kjappe og fulgte etter den. Idiotisk, men resultatet hadde vært det samme med tykkere multi (for ordens skyld, jeg brukte 0.36). Den andre gikk fordi jeg ikke hadde vært flink nok til å kutte nok av tampen før jeg knøt om igjen. Grenseløst toskete, og nok mest et resultat av at jeg allerede var langt nede :)... Jeg bruker til vanlig 0.28 powerpro til havfiske, og har aldri klart å ryke dette på bunnapp. knuter har røket etter enormt press, men aldri hovedsnøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Nikolaisen i disse betraktningene. Mine erfaringer siste årene har drevet braidtykkelse og generell dimensjon på utstyret oppover. Jeg har to reine linebrudd, et med fireline 0,25 og et med Ron Thomson 0,38. Ingen brudd etter at "minstekravet" mitt ble økt til 0,40 mm kvalitetsbraid. Har ingen splittringbrudd med Owner hyperwire #8 som minste ring. Har en hempe som har åpnet seg og har sluttet med dette. Leste nylig fra Røst om Wildwaterguider som har fått en hempe åpnet på en stor fisk. Splittring, Mcmahon, korketrekkerhempe el tilsvarende er vel mest forsvarlig. Om man dimensjonerer bra er svakeste punktet bare krokfestet og det handler mye om flaks og litt om krokingsferdigheter. Jeg mistet forøvrig årets første fisk i går, sterk vind gjorde at jeg var i ferd med å drive mot land, kveita var stor og jeg var tvunget til å kjøre ekstra hardt i tidsnød, det gikk som det gikk og krokfestet løsnet, trøsten var ei lita bonuskveite på jiggtrolling kort etter.

Til de som fortsatt mener 0,25 braid og deres egne ferdigheter er nok under kveitfiske er disse velkommmen til en uke med fiske på yttersia her. Ønsker man i tillegg å drive C&R bør man heller ikke holde på i timesvis med løs brems. En lokal fiskehandler fortalte at han ikke var begeistret for tilfeldige stangfangende kveiter generelt, mente disse var bløte og gikk fort utav rigor. Dette tilskrev han lange fighter som ofte oppstod når kveita ble tatt som bifangst og slump under annet fjordfiske. Et annet argument for grovt utstyr og hardt press under fighter.

Et apropos er at selv om man gjør hjemmeleksa og kjører grov dim på utstyret så er det omstendigheter man ikke rår over. Et langt og raskt utras over steiner el kanter kan mange ganger være nok til at man sitter igjen med en snørestump. Dette er også generelle erfaringer og jeg annerkjenner alle sin rett til å fiske hvordan og med hva de vil, men ikke regn med at jeg heller føler medynk når drømmefisken reiser med fireline 0,25 hengende etter seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hvor mange kilo braiden tåler i direkte press kan 0,30 holde i styrke, men vist du skal kjøre fisken hardt, vil du oppleve utrolig harde rykk, noe som du igjen må kunne slå tilbake med, da blir belastningene på snøre dobbelt så stort.

WTF!! hehehe (for å ikke virke som et "barn" for noen, dette ble vel litt rotete?)

Endret av Roger N
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha jaja skriving og matlaging hører ikke sammen. Det jeg mener det, når du kjører hard, totalt press hele veien på kveita, å den er av størrelse, vil du få en så kraftig "knekk" press på snøre at du fort sliter.

Jeg synes ikke du skal forklare deg overfor sånne ytringer. Det er helt tydelig at innlegget er skrevet av et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo like gjerne svare ;). Tross mine mistede kveiter mener jeg at jeg ikke underdimensjonerte. Drar man multi stramt over en skarp steinkant ryker den uansett om det er 0.25 eller 0.90 dimm på den. Det er langt mer enn bare tykkelsen på snøret som har noe å si. Kvalitetsutstyr, i første omgang ei snelle med kvalitetsbrems og ei stang som kan ta av endel av presset fra fisken. Dog er nok det viktigste elementet personen som står og holder i stanga, at denne kan bruke utstyret skikkelig. I mitt tilfelle røk den første fisken fordi vi ikke var kjappe og fulgte etter den. Idiotisk, men resultatet hadde vært det samme med tykkere multi (for ordens skyld, jeg brukte 0.36). Den andre gikk fordi jeg ikke hadde vært flink nok til å kutte nok av tampen før jeg knøt om igjen. Grenseløst toskete, og nok mest et resultat av at jeg allerede var langt nede :bbq:... Jeg bruker til vanlig 0.28 powerpro til havfiske, og har aldri klart å ryke dette på bunnapp. knuter har røket etter enormt press, men aldri hovedsnøret.

I stor grad enig i dette og sannsynligvis hadde du i ditt tilfelle mistet fisken uansett braidtykkelse. Men når man kjører stor fisk kan snøret komme borti bunn, motoren, kjølen på båten eller sporden eller tenner på fisken. Man har da mer "å gå på" ved tykk braid enn med tynn braid. For eksempel fikk OnkelKim ei kveite på 106kg i vår. Braiden fikk en skade et par meter over fortommen og jeg forventet at den skulle ryke, men den holdt heldigvis. Litt tynnere braid og han hadde mistet sin drømmefisk. Kim fisket forøvrig med ei 30 punds stang og denne tålte ikke påkjenninga - stanga ble faktisk vridd helt ned i holken og egner seg dårlig til fiske heretter ;)

Persa kommer med et interessant aspekt angående hva som skjer med fisken når man tømmer den totalt for reserver. Jeg kan ta et eksempel. Jeg kjenner endel folk i (fiskeri)forskningsmiljøet. De hadde for noen år siden et prosjekt som forsket på hva håndtering av fisk har å si for kvaliteten. De fanget torsk med garn, line og juksa. Det kom ikke som noen overraskelse at garnfisk hadde dårligs kvalitet og juksafisk best kvalitet. Så prøvde de forskjellige måtet å avlive fisken på. De fanget fisken med juksa og noen fisker bløgget de og lot blø i hjel i rennende vann. Andre fisker slo de ihjel med det samme de kom over bord. De fiskene som ble kakket umiddelbart lå dødsstiv på is i 11 døgn. Dvs at de holdt seg ferske 11 døgn.

Forklaringen på dette er at sålenge fisken er i live vil den stresse og forbrenne glukogen - et lettomsettelig blodsukker som lagres i kjøttet. Når fisken er død er det dette glukogenet som gjør at muskulaturen låser seg i en krampetilstand. Så lenge det fins glukogen igjen i fiskekjøttet vil denne krampetilstanden bestå. Altså dødsstivhet/Rigor Mortis. Når Rigor avtar starter forråtnelsesprosessen.

Altså er det svært viktig å få fisken til båten så fort som mulig samt få livet av den. Da sikrer man den beste kvaliteten. Ved underdimensjonering av utstyr bruker man unødig lang tid på ut-tretting av fisken.

Videre er dette interessant for de som praktiserer Catch and Release.Jeg har en mistanke om at en fisk som slippes ut igjen etter å ha blitt totalt tømt for krefter rett å slett dør av utmattelse. Dette gjelder selvfølgelig ved laksefiske også. En laks som har forbrent alle reservene sine har redusert sjansene sine til å overleve før gyting. Laksen er i havet for å bygge opp nok energi til å klare vandringa tilbake til gyteplassen samt å konkurrere på gyteplassen. Ved å tømme "bensintanken" til laksen gjentatte ganger reduserer man fiskens mulighet for gytesuksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stor grad enig i dette og sannsynligvis hadde du i ditt tilfelle mistet fisken uansett braidtykkelse. Men når man kjører stor fisk kan snøret komme borti bunn, motoren, kjølen på båten eller sporden eller tenner på fisken. Man har da mer "å gå på" ved tykk braid enn med tynn braid. For eksempel fikk OnkelKim ei kveite på 106kg i vår. Braiden fikk en skade et par meter over fortommen og jeg forventet at den skulle ryke, men den holdt heldigvis. Litt tynnere braid og han hadde mistet sin drømmefisk. Kim fisket forøvrig med ei 30 punds stang og denne tålte ikke påkjenninga - stanga ble faktisk vridd helt ned i holken og egner seg dårlig til fiske heretter :pic:

Skal se om jeg ikke greier å ordne den stanga igjen. Braiden var vel den tykkeste til suffix tru braid. Jeg var ganske bekymra da jeg fikk se den oppflisa delen og var glad at braiden var såpass tykk. Ellers så ser jeg ingen vits i å underdimensjonere braid på kveitefiske. Båda fortom, braid og alt annet må være toppkvalitet. Det var en Lawson Atlantic explorerl. 12-30lbs stang. Til kveiter opp til 50kg skal det nok gå uproblematisk. Men den blei littegrann spinkel. Føltes i værtfall sånn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at man må bruke 0.50 braid er jo bare tull. Så lenge man har kontroll på fisken og følger etter den så er det null stress og bruke tynnere.Selv bruker jeg 10-15 meter 0.90 som topshot, for å unngå flising mot stein. Om man får skader på braiden så er det et fett om den er 0.25 eller 0.50, skadet braid er ubrukelig. Den gamle verdensrekorden til Søren Bech ble landa på lett stang, tynn braid og lita snelle. Så lenge man følger fisken med båten og kjører hardt press, så skal det mye til og slite braid på 0.30. Hvor mye klarer du og løfte med ei 50lbs stang trur du? neppe nok til og slite braiden iallefall :rolleyes: Prøv og heng et 10kilos lodd i stangtuppen og løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at man må bruke 0.50 braid er jo bare tull. Så lenge man har kontroll på fisken og følger etter den så er det null stress og bruke tynnere.Selv bruker jeg 10-15 meter 0.90 som topshot, for å unngå flising mot stein. Om man får skader på braiden så er det et fett om den er 0.25 eller 0.50, skadet braid er ubrukelig. Den gamle verdensrekorden til Søren Bech ble landa på lett stang, tynn braid og lita snelle. Så lenge man følger fisken med båten og kjører hardt press, så skal det mye til og slite braid på 0.30. Hvor mye klarer du og løfte med ei 50lbs stang trur du? neppe nok til og slite braiden iallefall ;) Prøv og heng et 10kilos lodd i stangtuppen og løft.

Jeg har alri tvilt på braidens bruddstyke. Det er slitasjestyrken som er braidens svakhet.

Jeg vet av et titalls mistede fisk bare i min krets pga av snørebrudd. Disse fiskene kunne kanskje vært berget med tykkere braid.

Jeg har lyst å snu litt på det - Hva oppnår man egentlig med å fiske med tynn braid? Ja, bortsett fra å miste drømmefisken. F.eks hvis man velger å bruke 0.30 istedet for 0.50mm. Man får noen meter flere snøre på snella, men til målrettet fiske etter kveite holder 200m i massevis.

For meg er det helt logisk at et tykt snøre tåler mer slitasje enn et tynt snøre. Det er ren fysikk. Å begynne å argumentere mot det oppfatter jeg ibeste fall som useriøst.

Nå vet ikke jeg hvor mange storkveiter du har fått, men de jeg har fått vil jeg ikke akkurat påstå at jeg har hatt "kontroll på" de første minuttene.

PS. Søren Beck fisket i lag med Per Jonasson og med utstyr fra øverste hylle. Det er som regel når man er alene eller i lag med uvante folk at "ulykkene" skjer. Da er det en ekstra trygghet med utstyr som holder. Det er også stor forskjell på braiden. Kompisen fisket med braid fra rapala i fjor. Den sleit vi av med stanga ved botnfast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikolassisen, Sjarkarn og Persa; jeg leser hva dere skriver, men er ikke overbevist.

Hvor lang topshot bruker dere? Hvis dere bruker overdimensjonert tykk braid som erstatning for topshot så har dere misforstått ganske mye...

Gjør som Vilhelm sier, ta frem kveiteutstyret deres og test hvor mange kilo kraft dere får til å legge på snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikolassisen, Sjarkarn og Persa; jeg leser hva dere skriver, men er ikke overbevist.

Hvor lang topshot bruker dere? Hvis dere bruker overdimensjonert tykk braid som erstatning for topshot så har dere misforstått ganske mye...

Gjør som Vilhelm sier, ta frem kveiteutstyret deres og test hvor mange kilo kraft dere får til å legge på snøret.

Jeg bruker 1.5-2 meter 1.15 mono til fortom. Og det ser ikke ut som at du har lest hva vi skriver. Å teste snøret med å slite i stanga har null verdi. Jeg klarer heller ikke å slite 0.20 mono med fluestanga. Det betyr ikke at o.20 mono holder en storlaks.

Jeg imøteser bedre argumenter enn dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av de diskusjonene som kan gå lenge... Enkleste ville vært å si "smak og behag" . Jeg mener dog fortsatt at kort bitetafs og kraftig braid ER en fordel under kveitejakt. Argumentene til Nikko er holdbare, hvorfor knusle med braid når snørebrudd er en svært vanlig hendelse? Hvorfor stå med "tafsen" i handa når storkveita biter? Hovedargumentet mot tynnere braid er ikke dragstyrken men dårligere marginer ifht faktorer som holdbarhet, slitasje og småskader. Det er dette som gir linebrudd, ikke at dragstyrken nødvendisvis overskrides. Jeg har også hatt linebrudd langt fra topshoten på tynnere line og er ikke trygg på at lengre toppshot er svaret og løsningen ifht alle typer linebrudd. Slik som jeg ser det er det ulike "skoler" og tradisjoner som diskuterer dette og det vil være rart om man blir enig i overskuelig fremtid. Tror imidlertidig alle som opplever et linebrudd med ei storvkeite vet hva som skjer neste tur. Tror ikke det nødevendisvis blir lengre topshot...

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av de diskusjonene som kan gå lenge... Enkelste ville vært å si "smak og behag" . Jeg mener dog fortsatt at kort bitetafs og kraftig braid ER en fordel under kveitejakt. Argumetene til Nikko er holdbare, hvorfor knusle med braid når snørebrudd er en svært vanlig hendelse? Hvorfor stå med "tafsen" i handa når storkveita biter? Hovedargumentet mot tynnere braid er ikke dragstyrken men dårligere marginer ifht faktorer som holdbarhet, slitasje og småskader. Det er dette som gir linebrudd, ikke at dragstyrken nødvendisvis overskrides. Jeg har også hatt linebrudd langt fra topshoten på tynnere line og er ikke trygg på at lengre toppshot er svaret og løsningen ifht alle typer linebrudd. Slik som jeg ser det er det ulike "skoler" og tradisjoner som diskutere dette og det vil være rart om man blir enig i overskuelig fremtid. Tror imidlertidig alle som opplever et linebrudd med ei storvkeite vet hva som skjer neste tur. Tror ikke det nødevendisvis blir lengre topshot...

Nå vet ikke jeg hvor lang topshot dere bruker. Jeg foretrekker ca en meter bitefortom på 1,5 og i tillegg har jeg rundt 15 meter med topshot på 0.90. Jeg ser ingen ulemper med lang topshot. I tillegg til å ha demping i de værste hoderistingene og slagene fra fisken har man 15 meter som er mye mer holdbar for slitasje enn noe som helst tykkelse av braid. Jeg imøteser måten dere forsvarer bruken av kraftig braid og utstyr til bruk på grunt vann. Det er jo ingen argumentasjon for å ikke bruke det, men det jeg vil fram til er at det ikke er must om man gjør resten riktig. Er man uerfaren og alene har man dårlige odds uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at jeg ikke har forstått at det er bedre for kveita å bruke tynnest mulig braid og bruke lengst mulig tid for å dra ho opp. Vitsen må jo være å få kveita opp fortest mulig for å avslutte lidelsene så fort som råd er. Vi må alltid huske på at det er et liv vi skal ta. Så om det er noen som kan forklare meg hvorfor vi skal bruke 0,30 braid istedenfor 0,50 til kveite så gi meg inn med teskje. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg bruker 1.5-2 meter 1.15 mono til fortom. Og det ser ikke ut som at du har lest hva vi skriver. Å teste snøret med å slite i stanga har null verdi. Jeg klarer heller ikke å slite 0.20 mono med fluestanga. Det betyr ikke at o.20 mono holder en storlaks.

Jeg imøteser bedre argumenter enn dette :rolleyes:

Jeg har lest hva dere skriver, men forstår fremdeles ikke hvorfor dere trenger så abnormt kraftig utstyr sammenliknet med hva som brukes rundt omkring til andre arter. Kveite er tross alt langtfra det sprekeste som svømmer i havet.

Ser ikke heller argumentet for kort top-shot på 1.5-2 meter kontra 10-15 meter topshot, som gir noe demping og samtidig også hindrer at braiden er eksponert og sårbar når man ikke holder stanga i henda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt ulike tilnærmninger, tror lengre topshot ville være uproblematisk bortsett fra noen punkter, det er mye sveiving i kveitefiske, tror irritasjoen over knuten frem og tilbake gjennom ringer med 10 meter topshot fort ville "vaksinert" meg. Det er noe mer avdrift i 10-15 meter topshot enn en kortere. Man kan dimesjonere opp en bitetafs bedre en med en lengre topshot, 15 meter 1,2 mm topshot vil bli voldsomt da...Jeg bruker denne typen topshot på stenger til riggfiske og det fungerer bra til det bruket. Når det gjelder andre arter er det vanlig å bruk 65- 100lb braid feks til jigging etter GT, tuna mm. Ser poenget med at lengre topshot sparer braiden for tilfeldige skader og slitasje i toppringen feks som jeg nå ser er det største problemet og slitasjen skjer ikke under fiske. Jeg ser også fordelen i strekken 25 fot topshot ville gitt, men er som sagt ikke glad i knuter, synes selv GT knot gir ubehageligheter med mye sveiving. Det jeg kan ha tro på er Shimanos 25 fots ferdige topshoter som de lager til Butterfly jigging, knuteløse greier.

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt ulike tilnærmninger, tror lengre topshot ville være uproblematisk bortsett fra noen punket, det er mye sveiving i kveitefiske, tror irritasjoen over knuten frem og tilbake gjennom ringer med 10 meter topshot fort ville "vaksinert" meg. Det er noe mer avdrift i 10-15 meter topshot enn en kortere. Man kan dimesjonere opp en bitetafs bedre en med en lengre topshot, 15 meter 1,2 mm topshot vil bli voldsomt da...Jeg bruker denne typen topshot på stenger til riggfiske og det fungerer bra til det bruket. Når det gjelder andre arter er det vanlig å bruk 65- 100lb braid feks til jigging etter GT, tuna mm. Ser poenget med at lengre topshot sparer braiden for tilfeldige skader og slitasje i toppringen feks som jeg nå ser er det største problemet og slitasjen skjer ikke uder fiske. Jeg ser også fordelen i strekken 25 fot topshot ville gitt, men er som sagt ikke glad i knuter, synes selv GT knot gir ubehageligheter med mye sveiving. Det jeg kan ha tro på er Shimanos 25 fots ferdige topshoter som de lager til Butterfly jigging, knuteløse greier.

Det er her en wind on leader kommer inn. Er faktisk ganske så enkelt og med en biminitwist så har du en så og si knuteløs skjøt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de fleste knuter bygger, her er to varianter albright, ene slått med 8 vindinger ene veien og 8 tilbake, andre med bare 12 vindinger en vei. Den i midten er GT knot. Av disse synes jeg Albright slått "frem og tilbake" bygger minst og går lettest gjennom ringer. Andre bilder på strømlinjeformede knuter?

DSC_0625.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 0,30 fireline og 7 meter 0,80 mono. Det skal mye til om det ryker. Et bunnapp i sommer avslørte at jeg ikke klarer å slite av snøret med stanga.

Knuter og snøre sjekkes selvsagt innimellom.

Grunnen til at jeg har 7 meter er at det er det grunneste jeg fisker. Da slipper jeg å dra knuten inn og ut.

Blir det til at jeg skal jakte målrettet på skikkelig stor kveite gå jeg nok opp i lengde og dimensjon på fortomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ingenproblemer og bruke lang fortom, dette er en rein smaks sak. Har selv brukt rundt 10m lang monofortom i starten, men gikk bort fra dette av 1 grunn. Jeg har prøvd både bimmi, albright, blodknuten, uni osv til og skjøte disse endene, etter som jeg personlig har testet er det ingen av disse som holder ut en dobbelsluknute. Så jeg bruker svivel og splittring mellom multi og mono, noe som jeg ikke kan sveie inn. Og derfor bruker jeg fortom på va 2m for øyeblikket.

Skal være ærlig og si at jeg liker tanken med og bruke litt lettere utstyr til kveita, når det kommer til stang og snelle. Dette gjør nok fightene med en 10kgs kveite kanon artig. Men det er ingen grunn til og gå ned på snøret og. Jeg finner det som en rein sikkerhet og bruke kraftig snøre, Får du ei kveite på 100kg, noe som innebærer kraftige krefter. Se fordeg at du pumper fisken, fisken svømmer noen meter oppover før den ruser med all makt nedover og du samtidig pumper. Mulig at bremsen tar det, men du kan ha stilt bremsen for hard. Under dette skal det MYE til for at snøre ikke ryker, uansett. Men du vil ha større muligheter med 0,45mm snøre en med 0,25mm snøre. Er sånn jeg tenker værtfall. Og igjenn vil et kraftigere snøre tåle mer generell slitasje en et tynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.