Gå til innhold
Fiskersiden

Skal kjøpe båt


Gjest raphaug
 Share

Recommended Posts

Gjest raphaug

Skal kjøpe båt fortest mulig, da jeg omsider har begynt å spare opp noen kroner.

Båt og motor bør være nyest mulig, orker ikke noe oppussingsprosjekt. Krav til båten er følgende;

- 16-19fot

- utenbordsmotor helst 4takt 50-115hk

- Greie fiskemuligheter

- Liten innvendig kabin(til kjerringa), gjerne med mulighet for overnatting.

- Kalesje

- Maks 150.000kr

Har sett litt på Atol 550 og Quicksilver 470, men er litt usikker på begge.

Quicksilver virker for liten, Atol er kanskje litt knapp.. Skal iallefall ut i børsa og se på Atol'en.

Har også vurdert Hansvik, Rana, Skibsplast i alle varianter, men vil helst ha en båt som er litt "ny og fin" for å ta med kjerringa på romantiske turer i ny og ne.

Noen som har noen tips?

Mvh

CArl :thumbsup:

Endret av raphaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atol så jo ikke dum ut.

Den andre hadde en litt teit løsning på dekket syns jeg om du har med folk å skal fiske der.

Allt man legger fra seg kommer til å gå rett på sjøen :thumbsup: :thumbsup:

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Quicksilveren med 50hk i 3år og den kan anbefales! Ikke rart at Hr.Larsen gikk opp en ekstra oktav da den ble testet i Autofil.

Nei, den er ikke lang, men den er bred med bra plass bak, og kabinen kan faktisk brukes til overnatting for to personer om man ikke er for lang eller sliter med intimitet ;)

Går fint i smul sjø, men er best egnet for hytte og fjordbruk. Den er bred og har ganske flat bunn som gjør at den slår litt i bølger og den driver raskt.

[quote name=Mr Big fish :)' date='24 juli 2010 - 14:09' timestamp='1279973340' post='607170]

Den andre hadde en litt teit løsning på dekket syns jeg om du har med folk å skal fiske der.

Allt man legger fra seg kommer til å gå rett på sjøen :thumbsup: :thumbsup:

Det er sant. Noe må man ofre på en 16foter med kabin ;)

Legg merke til sidebordet foran de to bakerste setene, det kan tas av og gir enda bedre plass bak.

Edit : Såg ikke dum ut den andre heller. Mindre plass bak? men bedre foran..

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk for Noryacht 550wa med 90hk E-tec selv , som på tidsepunktet jeg handlet var for meg det klart beste kompromisset med E-TEC 2 takt (se tråder på forumet om 4taktere, spes eldre.......)

Pris, størrelse( Ikke for stor og ikke for liten, selv om den er noe trang baki) grei fart,grei å fiske fra, fin å ha med ungene i, ruver ikke for mye i oppkjørselen osv osv og Båt og motor skulle være nyest mulig.

Som også var hovedgrunnen til at jeg nesten kjøpte en Quicksilver 470 og hadde på hånd en 510 (var hærpa)

Den eksistere også med følgende navn (Atoll / Seamaster 560 wa / Mazuri / Jeanneau - CAP CAMARAT 565 WA )

Er litt usikker på om 560 og 565 virkelig er lenger , de ser prikklike ut på bilder.

Ellers er jo en Karnic WA min favoritt bla mhp sjø egenskaper, hovedgrunnen til jeg ikke valgte karnic var størrelse

87_1160962440.jpg

Quicksilver har jo også både 510 ,540 og feks 500 pilothuse

Som jeg synes er genialt praktiske om ikke de vakreste båtene på fjorden, mye, om ikke mest båt for penga

510 er en litt lenger og bittelitt smalere en 470en.

540 er en del større og også større en Atol'n bla 250 brei

Pilothousen er jo kjekkere som fiske båt , men på båttur med kone eller unger i fint sommervær er d kjekkere med åpen båt.

Ellers er jo OCQUETEAU 5.40 WAC en flott fiskebåt til en relativt rimelig penge , ikke minst ny (Har sunket kraftig i pris de siste årene, noe som gjør at brukte er ganske dyre)

03_-1691294243.jpg

Vær OBS på dersom du skal traile og må ha boogie så er den sinnsyge tunge å håndtere manuelt i forhold til et par med hjul.

Andre båter

Atlantic Pilot House 560

Finnmaster 560 WA

Merry Fisher 480 og 530 Sjeldne (Så på en 530 i Danmark)

MerryFisher og Antares PilotHouse/cabin båter

Galia 530

Glemte å nevne Dolmøy, Ikke helt i min smak, men fin røff fiskebåt Finnkode: 23396653

Endret av HRT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.