Gå til innhold
Fiskersiden

Blir dyr drept for fluebinding sin skyld?


Tasos Papadopoulos
 Share

Recommended Posts

Det er egentlig en spørsmål jeg hadet på lenge nå. Fluebinding har blitt en stor interese for mange og fluebindings industri har vokset utrolig mye men, hvordan får de tak i de forskjellige materialer? Isbjørn hår, sel pels, rev eller tempelhund? Påfugler og jungle cock? Jeg tror neppe at folk venter at disse dyr dør naturlig så hva skjer egentlig? Og det er greit for dyr som kan brukes også til mat men for de dyra som spises ikke,drepes de av selskaper som selger disse materialer? Jeg har beggynet å følle litt dårlig om det. Jeg elsker fluebinding men jeg vill gjerne vite hva er sannheten om den hobby vi elsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men mange av disse dyrehår selges sammen men skinn. Fra rev det er faktisk halen som blir kuttet i sma deler for å selges. Tempelhund selges sammen med skinn. Det samme gjelder sel og hva om de hele nakken av jungle cock, og andre dyr? Det er en bra tanke å vite at de blir bare frisjørt og behandlet bra, spesielt fra søte dammer he he ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal du få tak i en nakke uten å drepe fuglen først..??

Finnes egne nakkepdrettsanlegg, wiplash INC.

De bruker samme metode som de som gror menneskeører på små mus, men nakkene vokser ikke på mus, de vokser i pungen på voksne kengeruer som er sterelisert å ikke kan ruge barn i posen. :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kanskje er et poeng her er om man kan klare å utnytte det samme dyret på flere måter. Forhåpentligvis blir fugler som blir drept for å binde fluer av fjærene også brukt som mat.

Rev som skytes og kreves dusør for kunne man vel også brukt halen til som fluebindermateriell istedet for å drepe en egen rev for dette, dette selvfølgelig forutsatt at vanlig rødrev egner seg til den slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tenker på det langtvarig da noen dyr blir drept for å gi mat. Vi bruker håret og fjær til å lage fluer. Da fanger vi fisk med disse fluer som etter det skal bli spist. Men allikevel jeg tror det er ikke kult at noen enkelte dyr som er i fare med å bli utryddet som isbjørn blir drept for fluebinding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tenker på det langtvarig da noen dyr blir drept for å gi mat. Vi bruker håret og fjær til å lage fluer. Da fanger vi fisk med disse fluer som etter det skal bli spist. Men allikevel jeg tror det er ikke kult at noen enkelte dyr som er i fare med å bli utryddet som isbjørn blir drept for fluebinding.

Tviler på at isbjøn blir drept for å få råvarer til fluer.

Det tror jeg det hadde blitt rimelig HØYE ramaskrik av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig. Det er ikke bare fluebinding som disse dyr er brukt til. Jeg beggynte å følle dårlig fordi mine favorite materialer er polar rev, tempelhund, gull fasan og hannehackel. Men det skulle vær bedre hvis som Mr Big fish sier nakker vokste i punger til kangeru he he :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at de frisjører egentlig dyren og plaserer håret i en "slags" kunstig skinn som de gjør med extra select craft fur. Det er en tanke men uansett for et dyr som gir kjøtt også eller andre brukbart deler da er det ikke noe problem. Bare at det innefører ikke uløvlig jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er av viktighet for deg an du jo styre unna et par "utsatte materieler" som Jungle Cock og Tempelhund (eksemplene er valgt på bakgrunn av tidligere diskusjoner rundt den utryddningstruede hanen og inhuman behandling av hund til hårproduksjon).

Selv styrer jeg una Jungle Cock til egne fluer fordi jeg ser på det som et etisk dilemma. Ja, det er kun tillatt solgt oppdrettet Jungle Cock, med sertifikater. Men jeg har mistanke om at det er fullt mulig å forfalske sertifikater og dermed selge villfugl som er jaktet på. I hvertfall så lenge prisen på en nakke er såpass stiv vil alltid noen se muligheten for uærlig gevinst. Det vil finnes gode erstatninger for de aller fleste fluebindematerialer dersom en selv møter moralske dilemmaer ifm enkelte av dem. Det er ikke store jobben å lage egne Jungle Cock-erstatninger f.eks. Eller plukke ut fjær av perlehøne som med enkle håndgrep lar seg benytte i steden. Så får det være opp til enhver å bedømme hvilke materialer man vil avstå fra.

Det blir akkurat som med en rekke andre ting. Noen velger å reise kollektivt for å spare utslipp, andre synes bilen er like grei måte å komme seg frem på. Noen velger vegetarmat, andre synes ikke det er noe problem med en biff - enhver får finne ut hva en kan se seg selv i speilet med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke vær mer enig Espen.Det som er bra med fluebinding er at det finnes et hele hav med materialer for å velge. Mange av disse materialer er egentlig bare for å "pynte" flua og det gir ikke noe forskjell hvis man ikke bruker dem f.e jungle cock. Og å betale nesten en tusen lap for det det er ikke vits. Min ideologi generelt er at man må IKKE drepe fisk som er gyttemøden, fisk som har gyttet og overlevde, fisk som er små eller under minstemål og ikke drepe fisk som du eller noen andre skal ikke spise. Jeg synes at det samme ideologi har de fleste sportsfiskere i Norge ( desverre ikke andre steder i verden f.e Hellas ). På akuratt den samme måtte tenker jeg også om fluematerialer og spesielt for materialer som jeg mistenker at kan komme fra vildyr jaktet uten tilatelse og blir solgt som oppdretsdyr pels eller fjær.

Selvfolgelig jeg kan ikke vite hva som skjer i disse industrier og derfor kjøpper jeg alltid materialer som jeg kjenner den firma og fra butikker som driver spesielt med fluebinding fordi jeg vett at de blir kontrollert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.