Gå til innhold
Fiskersiden

Laksesommeren 2010 - rapport fra Bjøra, Orkla, Beiarelva og Målselv!


PerH
 Share

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fornøyelig lesing. Målselva har levert i år igjen med et kronår. Og det er enda noen dager igjen.

Og jeg finner det svært gledelig at vi har gjort like observasjoner og betraktninger ang elvenes tilstand i hhv nord og sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle positive kommentarer!

Laksefisket er liksom årets høydare, så det er godt å dele litt av de gode opplevelsene med andre. Håper noen inspireres til å prøve laksefiske, jeg ser for mange av de samme gamle (mann)folka år etter år. Vært gøy med flere yngre og/eller nybegynnere i elvene. Det er jo de som skal ivareta interessen for elvene og derigjennom være med å sikre villaksens fortsatte eksistens i åra fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wobblerne "til han der oppe" - var det Prosjekt X?

De har fisket meget godt på stor elv. De 75 (og til dels custom 85) mm'erne er gode. De har tatt mange laks, spesielt papegøyene som fønker over alt under nær sagt alle forhold!

Gammel-Erik ror omtrent aldri uten en papegøye ute uansett elv, enten det nå er Prosjekt X eller andre wobblere i disse fargene. Det er en meget god grunn for akkurat det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt noen ord om "næringskrisa" i havet. Smålaksene i Målselv lå på 2,6-3,2 kg. God, gammeldags, smellfeit fisk med kjøttfulle fileter. Det samme var tilfelle for smålaks og spesielt sjøørreten i noen småelver lenger sør i Troms. Ser slike krabater ut som om de har lidd under sitt opphold i havet?

Vi har et tilsynelatende godt smålaksår. Den er både tallrik og feit, noen steder. Langs vestlandets oppdrettsintensive kyst finnes omtrent ikke sorten. Dette paradokset burde få alarmklokkene til å ringe hos både politikere og forvaltere, samt Herr Hvermannsen.

Det var litt av en rapport! Tydelig at wobler utvalget fanger fisk! Ingen tvil om at nordnorge har noen pærler av noen elver.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7244543

Som de skriver i her, så er det godt om mat i sjøen i nord, mens sørover så står det dårligere til med næringstilgangen. Dette kombinert med presset fra oppdretsnæringen gjør nok at vi snart bare kan fiske laks fra trøndelag og nordover.

Og Hvermannsen – det er oss laksefiskere det! Burde ikke noen hver av oss investere litt mer tid og energi i å sikre at opplevelsene vi har i elva sikres for generasjonene etter oss?

Akkurat nå er det fiskerimesse her i Trondheim og egentlig burde vi stått utenfor og demonstrert mot oppdretsnæringen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av en rapport! Tydelig at wobler utvalget fanger fisk! Ingen tvil om at nordnorge har noen pærler av noen elver.

Som de skriver i her, så er det godt om mat i sjøen i nord, mens sørover så står det dårligere til med næringstilgangen. Dette kombinert med presset fra oppdretsnæringen gjør nok at vi snart bare kan fiske laks fra trøndelag og nordover.

Akkurat nå er det fiskerimesse her i Trondheim og egentlig burde vi stått utenfor og demonstrert mot oppdretsnæringen her.

Wobblere er effektive de - men jeg fisker jo stort sett kun med wobblere også da, så da gir fangstredskapet seg selv! Sluk og flue var også så vidt uti, en sluklaks og null fluelaks ble resultatet.

Dette med næringstilgang er egentlig svært dogmatisk. Det finnes ingen vitenskapelig rapport på dette, ingen overhodet! Det hele er basert på en antagelse om at mager smålaks må ha fått i seg for lite mat. Dette kan danne utgangspunkt for en hypotese om at årsaken er matmangel, som kan underbygges med at f. eks. Lundefuglen sliter (selv om laks og lunde befinner seg i helt forskjellige havområder). Men hypotesen er IKKE bekreftet vitenskapelig, men når en "sannhet" gjentas av mange nok blir den til slutt sann selv om det solide, faglige grunnlaget nesten mangler fullstendig...

Hvorfor er f. eks. ikke dansk og islandsk laks mager da?

Den eneste vitenskapelige rapporten som tar opp dette med små, mager laks ble publisert av Skilbrei & co etter resultat fra Daleelva i Hordaland. Her viste de at smolt som ble SLICE-behandlet (lusemiddel) og satt ut i elva hadde bedre tilvekst enn villprodusert smålaks. Dette fordi klekkerifisken ikke fikk lusepåslag under utvandring, mens villfisken fikk det til gangs. Merk her at klekkerifisken må lære seg næringssøk ved utsett, noe som er et handikap villfisk ikke har. Derfor burde heller ikke klekkerifisk vokse så raskt som villsmolt.

Ikke-behandlet smolt med lusepåslag fikk problemer med vekst, muligens også appetitt og næringssøk, lenge før den hadde så mye lus at dens overlevelse sto i fare. Veksten på smolt- og postsmoltnivå er vanskelig, muligens umulig, "å ta igjen" for de luseangrepne fiskene når lusepåvirkningen er redusert i rom sjø. Klekkerifisken var behandlet med lusemiddel og slapp unna lus og problemene disse medførte ved kysten. Derfor var villklekket smålaks mindre enn klekkerifisk ved retur til elva. Hvorfor snakker ingen ut fra de resultat som faktisk kan underbygges vitenskapelig? Er det politisk ukorrekt å hevde at parasitter som lakselus har andre dramatiske konsekvenser enn død for fisken den angriper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Heh, heh - jeg skulle oppdatere med litt smålaksbilder fra august, til og med C&R bilder siden "alle" maser om dette fenomenet noen tror jeg ikke praktiserer, men kom visst aldri så langt.

Får komme sterkere tilbake neste år. Vet ikke om jeg greier å holde meg hjemme fra Bjøra i år, kanskje tar feberen meg. Hvis jeg stagger mine følelser og stålsetter meg, så blir debuten i 2011 nedre del av Gaula i perioden 11-25 juni. Blir litt til og fra elva, men har nå 14 dager på meg, så litt blir det nok fisket...

Men må vel også innom Orkla, og helt sikkert opp til de margsterke Beiarnlaksene igjen - og selvsagt til Målselv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får komme sterkere tilbake neste år. Vet ikke om jeg greier å holde meg hjemme fra Bjøra i år, kanskje tar feberen meg. Hvis jeg stagger mine følelser og stålsetter meg, så blir debuten i 2011 nedre del av Gaula i perioden 11-25 juni. Blir litt til og fra elva, men har nå 14 dager på meg, så litt blir det nok fisket...

Hvis den her blir spillbar på oddsen - det vil si at du ikke klarer å holde deg til disse dagene - så skal jeg sette et syvsifret beløp - det vil i såfall være den sikreste satsingen jeg noensinne har gjort :)

Og hvis du bestemmer deg for å klare det, så kommer familien til å sende deg på dør til elva allikevel - er nok ikke lett å bo med en lang, kraftig kar med de nordnorske glosene innabords i full abstinens :)

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den her blir spillbar på oddsen - det vil si at du ikke klarer å holde deg til disse dagene - så skal jeg sette et syvsifret beløp - det vil i såfall være den sikreste satsingen jeg noensinne har gjort :)

Og hvis du bestemmer deg for å klare det, så kommer familien til å sende deg på dør til elva allikevel - er nok ikke lett å bo med en lang, kraftig kar med de nordnorske glosene innabords i full abstinens :)

Jeg spår at den lange mannen fra nord blir å se ved Bjøras bredder i mai. Altså helsprekk før det i det hele tatt nærmer seg de nevnte datoer.........

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spår at den lange mannen fra nord blir å se ved Bjøras bredder i mai. Altså helsprekk før det i det hele tatt nærmer seg de nevnte datoer.........

:)

Bare le dere - dette er ikke lett...

Her på vestlandet er alt fiske ødelagt av oppdrett. INGEN ordentlige elver er åpne tidlig, f. eks. 1. juni. Tidligere var det elver her som åpnet 1 april, men det er mange oppdrettslakser siden. I dag må vi kjøre land og strand rundt for i det hele tatt å få fiske. Litt pussig siden situasjonen var helt annerledes for 20-30 år siden. Da ville jo alle vestover for å fiske i de mange storlakselvene, mens Trøndelag var en parentes for de lokale og en håndfull turister!

Bakdelen med Bjøra er transport. Det tar 14 timer med bil - en vei. Da får man ikke mye tid i elva på en langhelg. Fly til Værnes og buss nordover er et alternativ, men ikke stort bedre for transport tar tid da også. Men hvis suget etter elva blir for ille, ja så fyrer jeg vel opp dieselen likevel og fisker et døgn eller to i mai. Men jeg skal prøve å la vær..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lover deg at det skal strømme med rapporter fra Bjøra i 2011. Og spesielt Storskogmo skal ofres spesiell oppmerksomhet. Kommer til å sette på Arne på dette valdet. 14 dager i strekk. Har allerede innstallert egen server i gapahuken, for å takle SMS'ne som allerede er ferdigforfattet. Det skal bli så ille at JoDo steinlegger markdåsen i ren angst, Oteren ønsker å bli Facebook-venn med Helga, og Gamle-Erik legger seg frivillig på Lid de Parade i containerbilen utenfor Sporten i Overhalla.Mens hans to kjære kongevenner, forretter. Dette blir ille

Endret av GinTonic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lover deg at det skal strømme med rapporter fra Bjøra i 2011. Og spesielt Storskogmo skal ofres spesiell oppmerksomhet. Kommer til å sette på Arne på dette valdet. 14 dager i strekk. Har allerede innstallert egen server i gapahuken, for å takle SMS'ne som allerede er ferdigforfattet. Det skal bli så ille at JoDo steinlegger markdåsen i ren angst, Oteren ønsker å bli Facebook-venn med Helga, og Gamle-Erik legger seg frivillig på Lid de Parade i containerbilen utenfor Sporten i Overhalla.Mens hans to kjære kongevenner, forretter. Dette blir ille

Out of curiosity......

Har dere planer om å fiske i år, eller er all fiskeratferd outsourcet til Oteren og Gammel-Erik? Sånn lisensgreie, liksom, mens dere sitter som hårete edderkopper i gapahuken på Svorta og dirigerer troppene til og fra nærmeste kjølebag :)

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.