Gå til innhold
Fiskersiden

thunderrapport 2010- Litt sen!


Hafnor
 Share

Recommended Posts

Da var det endelig Thunder Fishing Team sin tur til å fiske. Etter et vellykket svømme NM med 2 gull og 3 bronse i trondheim (pirbadet) bar det nordover. Etter siste finalesekvens som var avsluttet kl 20.07- dro vi av gårde fra trondheim kl. 20.13 for å kjøre over natta nordover( vi var så ivrige at vi løp ut av svømmehallen uten å dusje av saltvannet), i første omgang til Harstad og Andørja. Med på turen var hele Thunder fishing team representert med: Carl A Wathne (carla) Thor Hafnor (hafnor) og Tollef Vollan (tollef) samt en hospitant/lærling fra stavanger ved navn Erik Hafnor (fetter til Thor) som er ferskvannsekspert. Edit: etter å ha kjørt til Mo i rana kommer hafnoren på at han glemte lommeboken sin på en bensinstasjon 40 min nedover veien. Dermed var 1time og 20 minutter tapt…hehe

12. Juli, kl. 15.00 ankom vi andørja der vollan har storgods og båt. Mye dårlige forhold med nordavind på 10-13m/sek. Lite fisk de første dagene, mye småsei i fjorden men for mye drift gjør det nærmest umulig å holde seg på plassene over 2 minutter. 3 store turer blir likevel gjennomført under harde forhold. Litt matauk ble det men ingen storfangst (kveite),(litt kjedelig når hafnor satser storvilt i 28 timer til sammen)... På fredag var det flott vær og fine forhold hva gjelder drift. Hafnor fortsetter storsatsningen med hel sei på 1 kilo for å lure kveita og får en stabbkveite på den hele seien, men Kjedelig at den slapp rett før overflaten. Regner med den var 7-10 kilo. Alle gutta inkludert hafnor går over til tradisjonelt utstyr (svenskepilk og stingsild) og like utenfor et oppdrettsanlegg (utenfor bøyene) får Hafnor en pen torsk på 10,2 kilo! ikke dårlig for å være inni fjorden rundt andørja. fisken ble tatt på 65m. Videre får vi på samme sted en pen steinbit på drøyt 3 kilo! PEN fangst for nykommeren Erik som var veldig veldig fornøyd. Hvertfall ettersom vi trodde det var en bedriten hyse ettersom vi var i hyseland på tidspunktet (hyse- værste fisken noensinne skapt). Eller som carla skreik ut når fisken til erik kom til overflaten. Det er Steinbit! Det er steinbit! Det er steinbit for f*** Videre fikk vi en liten uer og en småpen sei på 3 kilo som Hafnor måtte kaste henda etter ettersom den slapp kroken i overflaten. En flott tur!

17. Juli kl. 23.56 drar vi videre nordover, vi hadde tenkt oss til Tromsø (ringvassøy eller muligens Torsvåg) men vi dro heller først til sørøya og tenker å dra til Tromsø noen dager etterpå. Vi ankommer bryggekaia grytidlig allerede to timer før første ferge fra øksfjord- hasvik (4 ivrige gutter!) strålende vær og superbe forhold gjør første dagen til uforglemmelig. 18 grader og sol med en drift på rundt 1-2 knop. Totalt perfekt! Vi drar utover til Loppa og straks sitter en pen torsk på rundt 11 kilo på Vollan som i øyeblikket føler seg kjepphøy, noe som satte en støkk i Carla som selv trodde han skulle ta første fisk og største fisk. Ettersom torsken ikke ble lokalisert i store kvanta satset vi på dypere vann på Loppa, etter noen timer med blanking på ALT treffer vi steinbitbonanza. Vi får i løpet av 20 minutter 8 steinbit der carla topper lista med en frekkas på 6,4 kilo. (Veldig moro for oss søringer) På kvelden skal vi sette opp lavvuen som faren til Vollan kalte: Superteltet… Vel det viste seg å koste 399 kr på Obs og det måtte gå som det gikk. Morgenen (kl. 16) raser lavvuen i vinden i pistrende regn. det blir en tur til på Sørøya men rundt nærområdet sørvær der Erik tar turens største torsk på snaut 12 kilo, det blir også en liten 4kg steinbit. Totalt blir det ca. 20 timer fiske på sørøya, med 3 dager landliggende med vind på 16 m/s. Total blanking på kveita.

22 Juli ankommer vi Tromsø, ettersom forholdene er dårlige overalt i området tenkte vi å prøve oss på lauklines. Der møter jeg (resten av teamet sov) tilfeldigvis Marcus (storfiskeren) som jeg prater litt med. Usedvanlig hyggelig kar virker det som.

Vi er i øyeblikket klare for å sette opp den j**** lavvuen men tar en spansk råsjangs og ringer Sjarkarn (Jonas). Jonas tar oss imot med usedvanlig gjestmildhet og vi ender opp med å sove der i 3 dager. Takk for pilskos og godt selskap Jonas! Ettersom forholdene skulle bedre seg utover helgen tar Hafnor enda en spansk en og tar i bruk alle mulige skitne midler han har i ermet sitt. Ettersom vi var på ringvassøy var det et navn som var synonymt med Øya, Frank (nikolassisen AKA kveitekongen) Jeg ringer Frank og han forteller at han ikke har båt og jobber. I øyeblikket ser det meget svart ut for teamets kveitesatsning. Imens jeg( hafnor) sitter i telefonen med Frank tenkte jeg at alle skitne triks i boka måtte brukes nå, ellers måtte vi vente et år. Jeg spør han om han ikke kunne snakke med kveiteeksperten fra fastlandet Geir (persa).

Frank ”works his magic” og får Geir til å ta ut 3 søringer på 19 år. Forventningene til teamet er nå skyhøye og vi gleder oss til Lørdag kl 17.00. Lørdagen kom fort i Jonas sitt gode selskap og vi kjører inn på fastlandet der Geir møter oss. Første vi Møter er en munter Nordlending som er i Særdeles godt humør. Tilfeldigvis hadde Geir fått sin nye båt på havet og den var ”smokin” 2x90 hk splitter nye suzukier, stort dekk og akter- perfekt kveitebåt. Vi kjører ut en 20-30 min (aner ikke hvor vi var) der finner vi pene sandstrender med kupert sandbunn og her kommer Geir inn og imponerer hele teamet. Ikke nok med at han hadde planlagt tidevannet perfekt, han hadde også to dyprigger klare. Vi blir tilbudt wobblere til Dorging og får til og med prøve mooching (se bilder fra opplegget på ”Kveite i Sentrum” tråden) Geir Viser oss kveite fiske på en helt ny måte som vi aldri har opplved før. Havfiske er altså ikke legger pilking på bunn… Etter rundt 6 timer med blanking skal jeg innrømme at det så mørkt ut. Personlig streifet det mange tanker i hodet mitt i øyeblikket. Tanker som: ”F*** Tromsø er overvurdert ” og ”kanskje Geir og Frank hovedsakelig får kveitene sine på Linefiske”. Men skipper Geir holder Liv i teamet med kommentarer som: ” der ute på den grunna får ALLE kveite” Teamets spirit løftes stadig vekk ved hjelp av Geirs oppløftende kommentarer som kommer i ny og ne gjennom en tidslinje på 7 timer. Geir fortsetter å friste med lokkende kommentarer som: ”der fikk Kim den 100 kilosen” og igjen: ”ute på den grunnen får ALLE kveite”. Ettersom babla går skal jeg ærlig innrømme at Geir sine kommentarer begynner å tirre på meg, haha. MEN når alt ser mørkest ut og Geir skulle prøve seg på 10m (noe jeg personlig så på som latterlig) smeller det i stanga til vollan. Ettersom hver gang det nøkket i bunn skreik vi ”FISK” ble ulv ulv momentet for alvor tatt i bruk. Vollan roper fisk og jeg og carla roper melankolsk likt BUNN!. Men denne gangen er det ekte. Vi befinner oss nå på snaut 10 meter (kveita tok på rundt 7m) vi kan se bunn og vi spotter kveita. Teamets adrenalin tar i og det begynner å bli vill stemning i Båten. Geir (den profesjonelle) roer hele gjengen ned og forlanger plass å arbeide på. Kveita er usedvanlig sprek og gjør 4 utras, alt filmet. Etter litt får vi den opp og Geir setter godkroken pent i underkjeven. Utrolig rolig og pent! Igjen er vi imponerte av Geir-kveitejegeren. Fisken er landet og viser seg å være en 16 kilos. MORO! Vi drifter over samme område og Vollan roper fisk. Carla og Hafnor har nå litt større tro på Vollan men ettersom snella raser ut i nøyaktig samme fart som båten driver, roper vi igjen i kor Bunn. F*** sier tollef og innser at det er bunn... Men Plutselig etter noen minutter begynner Vollan og få opp mer og mer snøre. Det er blytungt og etter litt får vi et lite utras. Geir og Teamet tenker nå i usedvanlig store baner: 70kg, 100 kg kanskje 130 kilo… Den kommer omsider opp og er dessverre mindre enn håpet men likevel en solid fisk. Geir sier han aldri har sett en slik storvilt oppførsel på en såpass ”liten” kveite. Kveite er som et tjukt lodd som vi omsider får opp og veier bløgget 28,78 kilo. PENT! Vi gjør et til drift og Carla hooker en pen 12 kilos. ENDELIG SATT KVEITA på teamets liste!!! Synd at ikke jeg (Hafnor )fikk en men sånn er det.

Tusen takk til alle inkludert Hans på Sørøya, Jonas på ringassøy, Frank og ikke minst Geir, Persa (eneste jeg kan si er proff fra topp til tå- takk for muligheten)… PS: Frank, Jonas og Geir burde belage seg på et nytt besøk fra søringene til Høsten!!!

Team Thunder takker for havfisket så langt i år. PEACE OUT!

P7240220.jpg

P7240218.jpg

P7240211.jpg

P7240210.jpg

P7240208.jpg

P7240206.jpg

P7240204.jpg

P7240199.jpg

P7170177.jpg

P7170165.jpg

P7170162.jpg

P7170159.jpg

P7170158.jpg

P7170156.jpg

P7160153.jpg

P7160148.jpg

P7160144.jpg

P7160140.jpg

P7160135.jpg

P7160132.jpg

P7150098.jpg

P7150086.jpg

P7150066.jpg

P7140063.jpg

DSC00747.jpg

DSC00758.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport og steike fine fisker, skal si dere hadde fint vær også, når det først var fint vær.

Synes det er helt supert at forumbrukere kan bruke hverandre på tvers av landsdeler, to tomler opp til nikolassisen, og spesielt persa og sjarkarn, for husvære og guiding :P

Grattis med fin tur og fine fisk Thunder, og takk for rapport :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for fine tilbakemeldinger. Ja det var synd kveita ikke satt for min del. men min tid kommer nok. heldigvis fikk vi alle kveitene på et sted innen 20 min, så det var ikke så mye jeg kunne gjort annerledes... Været var nydelig når det var bra ja. over 20 grader, men dette var bare i to-tre dager. Men ja turen satte gode minner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig rapport. Mange fine fisker. Er oppriktig glad på Deres og Geirs vegne at det løsna til slutt. Synd at en ble fri for kveite, men ting har en tendens til å jevne seg ut over tid. Hvis dere kommer oppover til høsten vil det nok by seg nye sjanser.

Gratulere med svømmemedaljer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.