Gå til innhold
Fiskersiden

Calcutta problem


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Har en over 10 år gammel calcutta 400 som jeg har et stort problem med. Innimellom mens jeg fisker (eller enda verre - kjører laks) løsner snella plutselig taket og sveiva går bakover og snøret raser ut og lager floke.

Sendte snella inn på service og betalte hundrevis av kroner men da jeg testa snella fungerte den en time før det samme skjedde igjen. Og da ble den enda verre - da skjedde det nesten hele tiden.

Mener å ha hørt noen prate om at det er noe som kan ha vært montert feil veil inni snella eller noe slikt? Kan det være det som er tilfelle her? Eller hva er det? Kan jo sende inn snella på nytt igjen, men er jo litt styr det når det kanskje ikke hjelper.

Snella er som nevnt gammel, men ikke så sinnsykt mye brukt, så det er verd å få den i stand så jeg får brukt den litt mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det kan være IAR-lager eller baksperra som svikter, men hvis snella har begge deler så er det litt rart at begge skulle svikte samtidig.

Har opplevd det samme på ei Ambassadeur 6000 jeg har som bare har IAR-lager, det svikta når det var mange minusgrader og smørefettet ble for stivt.

Heter snella noe mer enn 400, for eksempel B, BSV eller S?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to muligheter, enten er IAR lagret ødelagt eller så er smøremidlet for tykt. Rens ut fettet fra IAR lagret og sett det inn med ei blanding av fett og olje. Hvis ikke dette virker må snella inn til IAR bytte.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.