Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret rapport sørlandet (Fedafjorden/trysfjord)


ErikR
 Share

Recommended Posts

Var en kjapp tur innom flekkefjord for å handle litt godis hos fritidssenteret, også er annonsør her. stanga var med i bilen og jeg hadde planlagt å stoppe innom fedafjorden. etter en evighet i bilkø kom jeg endelig ut. pålandsvind!!!!!

overksyet vær og regnbyger gjorde valget av sluk enkelt. sølvpilen sort sølv/grå. problemet er at store deler av fjorden er det ikke lov å ta opp anadrom fisk. helt meningsløst spør du meg!! men uansett jeg fant meg den eneste vika jeg hadde lov å fiske i der det var pålandsvind. fikk respons etter kun få kast. en pen sjøørret på ca kiloet kastet seg over tobis imitasjonen. den var feit, med en flott gul side. den fikk friheten tilbake. i dne kulda som fulgte med vinden fikk jeg innsyn i hvordan det må være slagrammet. hendene frøs nærmest fast i stanga! forflyttet meg lengre mot land. på første kastet smalt det til. en feit flott fisk ruste avgårde.viltre hopp gjorde den også. da jeg så den inne med land ble jeg i tvil om det kunne være en oppdrettsfisk den var så blank at jeg ikke helt kunne skjønne hva det var. da jeg fikk den inn så jeg det var sjøørret. feitere sjøørret tror jeg ikke jeg har fått før.hadde ikke vekt men tipper den var nærmere 1,5 kg. halen var rund og deformert akkurat som på en o-laks.hadde også noen spesielle hvite prikker på finnene. typisk at kamera lå igjen hjemme.magen var stappet av tobis, ikke rart sølvpilen var så effektiv!

etterpå fikk jeg 3 sjøørreter på mellom 400-1000 gram og en torsk på rundt kiloet. alt dette på under en time!! så lett kan fisket være når alt klaffer.

blir ny tur imorgen i trysfjorden. håper hellet er med oss da også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fin-fin fangst! Var ute en tur etter jobben sjøl i dag.

Måtte vrake et par steder pga hard pålandsvind. Fant tilslutt en plass og tok på vadejakka og tenkte at vind og regn brykke jeg meg om!

Men det tok ikke lange tia før fingra frøys fast i stanga og middagen lokka mer og mer! Ikke fikk jeg noe heller[} :D ]

Utrulig hvor tiltalende en plass kan se ut fra en god og varm bil, og hvor LITE tiltalende den ser ut en halvtime etterpå når du setter deg inn i bilen med neglsprett opp til albuene[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin fangst. Var selv ute i Grimstad om Tirsdag. Var ved noen brygge anlegg i Grimstad. Spottet et par SØ, en som nappet i den rosa glimmer reka og spyttet den ut igjen. Dro videre utover mot Østerhus. Dødt. Jeg tror jeg endevendt flueboksen. Dro tilbake igjen til noen bryggeanlegg nærmere Grimstad, klokka var ca. 2130. Var på vei ut på en av bryggene i det jeg merket at det var en SØ (1.5kg?) som var oppe rett under noen lyktestolper som er på bryggene der. Jeg stilte meg til og begynte å kaste med en sort wolly bugger. SØ fulgte etter og snudde og returnerte til samme plass. Prøvde en del go' fluer: Sort Zonker, Oliven børstemark, Killer og Dynamitten. Varierte indragingen, men ingenting hjalp. Tilslutt stakk SØ avgårde samme gjorde jeg....

Men i morgen stikker jeg til Singapore. Har fått kontakt med en fyr gjennom en fiskeforening der nede og skal ut å fiske litt (og jobbe bitte litt). Han stiller med utstyr og fiskeplasser [ :D ]. Han kunne ikke fiske på søndagen da, for han og familien skulle i kirka hele dagen [^]... Det blir vel mest saltvannsfiske, men har hørt at de har noen gode karpedammer der og...

/frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker!

hehe.. ja da tok du litt feil MP! du har rett i at jeg er en hardbarka fluefisker, men jeg er også en svært ivrig dorger samt at jeg fisker endel fra land med både sluk og agn. igår blåste så sykt at jeg aldri hadde klart å kaste med flue. på mine 15 år her på dette stedet har jeg aldri opplevd at det har blåst så mye som igår.

Redneck: Er bare å si ifra i litt god tid, så fisker vi sammen.

ps. nu drar jeg for å dorge;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så var gjengen tilbake i varme hus og hybler, takk og pris!

Jeg og en kammerat hadde avtalt å guide Mavi og Wiggy. Fikk båten på sjøen og satte igang.

Mavi og ryan fisket først. med 3 stenger ute er det ikke uproblematisk og " parring" kan forekomme. dorget i vel en time uten resultat. så fikk jeg endelig et brutalt hogg istanga. en pen sjøørret kom opp i mavi's hov. 1 kg vakker fisk var det! "kundene" ble selvsagt fornærmet og svært så misunnelig på denne fisken.

07042005224812Ke1Q4lO1P4pg.jpg?38

Første sjøørret for dagen.

det ble ikke spesiellt bedre da jeg får en pen fisk til. også denne på kiloen. var mye lengre og slank, kunne veid mere om vekta hadde stått i stil til lengden. tok ikke bilde av den selv. wiggy har dne på sitt kamera. det var så ille at min rappala husky ble konfiskert av wiggy&mavi!!!!

marerittet for wiggy og mavi fortsatte. mavi fikk kun tang og wiggy fikk bare sjøpølser, hvordan kunne dette ende? hvordan ville det ta seg ut for meg som guide å banke dem på sø fiske??

det hele toppet seg da jeg dro opp en knøttliten torsk og katastrofen var et faktum. på veien tilbake fikk imidlertid mavi en sjøørret på ca 4 hekto. den fikk friheten tilbake

07042005224812796K5t5v22cy.jpg?23

magnus her med sin sjøørret som reddet dagen for hans del

. wiggy var svært uheldig og hadde vel bare såvidt napp. han dro tidligere enn oss andre. mavi fortsatte å imponere med sine fangster av både tang og sjøpølser. da alt så som mørkest ut fikk makker håkon en sei. like etter stoppet vi for å pilke. da fikk magnus revansj!! en sinnykt liten sypike ble offer min overmaskuline rosa 10 kroners pilk.

07042005225044mNcCWR5EdPcC.jpg?30

denne fangsten står det respekt av!

like etter dro det til litt mer i stanga hans. en pen torsk på rundt 2 kg gapte over pilken, som raskt fikk tilnavnet homsesluken.

07042005225044BxK79jwRNYkl.jpg?72

magnus viste seg som en fremragende pilker og dro denne flotte torsken.

dorget litt etter dtete, men den flotte brisen som var der forsvant og skapte kun frustrasjon hos guide og fisker. en kilos sei kom inn i skumringa, men det var alt.

selv om wiggy ikke fikk fisk, vil jeg påstå det var en vellykket tur. takker alle for en fin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for turen. Selv om min sjøørret bet på feil Husky[ ;) ] Har du ikke glemt et par sypiker til som kom opp i båten? Såvidt jeg registrert fikk vel du noen også[ B) ]

Ps. Jeg har nå fått atter et bevis på hvorfor jeg ikke er glad i å være på fangstbilder. Og div Huskyer er satt i bestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

er du klar for dorgetur 1.mai helga Erik? med fluefiske på natta?

selvfølgelig stiller jeg opp..de store nattefluene er klare i boksen til bruk. satser på en børstemarksværming, tilnærmet lik den ifjor.

Mavi: ja den var utrolig vakker den sypiken jeg fikk;) Grønberg får inn rappala original silver 13 cm nå til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.