Gå til innhold
Fiskersiden

Knuter


Flexi
 Share

Recommended Posts

Jeg bruker ca. 7 tørn på havfiske. Palomarknuten er god til tynnere multi, men fester aldri multien direkte i sluken. 2 meter monofortom gjør seg både mtp mindre synlighet for fisken og bedre slitasjestyrke. Albrightknuten er fin til å spleise multi til tykk mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er familiær med uniknuten så lær deg den! Det er alltid en knute som passer best til ditt og datt, men universalknuten er nettopp akkurat det:) For mitt glemske hode er det greit med en som funker til "alt".

For å spleise multi til mono bruker jeg dobbel uni. Eller uni-uni om du vil. Det ser du nederst på knutesiden her på fiskersiden.

Uni er også fin å feste sluker osv med når du fisker med mono ytterst. Men jeg foretrekker vanlig sluk knute til det..

Det hender jeg fester sluken rett i multien, om jeg skal fiske pelagisk, og er for lat til å knyte ny fortom på. Da bruker jeg palomar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Palomar om jeg skal feste multien til f.eks. en svivel, men jeg knyter den på nytt ved harde bunn-napp hvor jeg har måtte dra løs for hånd (altså ikke for hånd, vikle for all den multien rundt jakkearmen eller noe så du ikke skjærer deg), for jeg syns palomaren har en tendens til å bli litt shabby etter harde bunn-napp.

Uni-uni ved skjøting av multi-multi. Multi-tykt monofortom bruker jeg den som Vilhelm la ut bilder av her en gang, men som jeg ikke vet hva kalles. :P

Til havfiske bruker jeg Bimini twist + albright i overgang multi-mono topshot, og det var langt enklere å knyte enn jeg hadde forestilt meg he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palomar om jeg skal feste multien til f.eks. en svivel, men jeg knyter den på nytt ved harde bunn-napp hvor jeg har måtte dra løs for hånd (altså ikke for hånd, vikle for all den multien rundt jakkearmen eller noe så du ikke skjærer deg), for jeg syns palomaren har en tendens til å bli litt shabby etter harde bunn-napp.

Uni-uni ved skjøting av multi-multi. Multi-tykt monofortom bruker jeg den som Vilhelm la ut bilder av her en gang, men som jeg ikke vet hva kalles. :)

Til havfiske bruker jeg Bimini twist + albright i overgang multi-mono topshot, og det var langt enklere å knyte enn jeg hadde forestilt meg he he.

Mye nyttig her =) Takk til dere alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.