Gå til innhold
Fiskersiden

Trolling i saltvann etter kvitfisk


bvihovde
 Share

Recommended Posts

Ser at det ikke står veldig mye om trolling etter sei/lyr/torsk etc her på forumet. Virker som disse artene blir mest tatt som bifangst under fiske etter mer eksotiske arter. Selfølgelig kunne også jeg tenkt meg å fiske etter sjøørret eller laks...men oppdrettsnæringens altfor tydlige tilstedeværelse har satt en grundig stopper for den muligheten. Så er det noen som fisker aktivt etter f.eks stor sei eller lyr med dyprigg?

Fisker mest i Bømlafjorden, en forholdvis dyp fjord med lite grunner, og lurer på om det blir noe kjekt å dypdorge med en rigg som funker ned til ca 50m (scotty 1060 Depthking - tenker på å handle en slik en)? Alternativene her vil være å enten gå langs land og følge en dybdekvote eller eventuelt fiske pelagisk...noen som har noen erfaringer å dele??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Kjøpte meg ein eletrisk scotty djuprigg for nærmare 2 år sidan, og første tida testa eg den ut på litt "djupet" etter lyr,sei og diverse.

Første turene fikke g mange store lyr på riggen på ca 30meter, og det var utulig spennande fiskemetode.

Har fått mange forskjellige arter på djupriggen som eks. lyr, sei, makrell, lange, torsk osv.

Har og testet den litt etter kveita men så langt utan hell.

Ned til ca 30-40meter går det bra med eit 9kg lodd i ca 2.5knops fart, men noko serlig djupere synest ag at det kan bli litt mykje styr med djuprigg.

Her er ein gammal tråd om litt av mine fangster på djupriggen : http://diskusjonsforum.trollingfiske.org/viewtopic.php?f=53&t=1828

Vil anbefale og velge eletrisk djuprigg når du skal fiske litt djupt og eg er meget fornøgd med min scotty.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale og velge eletrisk djuprigg når du skal fiske litt djupt og eg er meget fornøgd med min scotty.

Desverre er en el-rigg langt utenfor mitt budsjett foreløpig iallefall. Kan jo endre seg om en blir hekta :P

Men scotty 1060 depthking er bestilt, så får høsten og vinteren vise hvor vellykket det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm... Dorging etter sei og lyr krever jo ikke annet enn et søkke på omtrent 300 gram (Tilpasset den farten man dorger på såklart) Kan fort få fint med stor sei og lyr på den dybden da... Hva dorger du med?

Joda, en kan jo også dorge laks med gammaldags handsnøre og noen skjesluker på...

Tidligere har jeg bare dorget med dyp-paravan og dyptgående wobler uten noe større fangst enn makrell og mini-lyr. Håper en dyprigg kan være en god unnskyldning for å bruke båten noe mer...og bli et alternativ til å ligge for anker å dra store brosmer B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker mye etter "gråfisk" med rigg. Det som funke veldig godt i trondheimsfjorden er store lakseflacherer og blanke sluker, gjerne riktig store....

J.P

Betyr dette at du har forkastet å bruke store woblere??

Flasher og noe store blanke dorgeskjeier har jeg, så gleder meg til å teste bare båten har fått på ny bunnsmørning...og det slutter å øsregne!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at du har forkastet å bruke store woblere??

Flasher og noe store blanke dorgeskjeier har jeg, så gleder meg til å teste bare båten har fått på ny bunnsmørning...og det slutter å øsregne!!

Det er riktig ja, syns de ikke fanger like godt og sei slår se ofte av. Store stingere men en skarp Owner i rompa er lik my god mat i fryser,n

Kjempevær no da, ut å mal!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Flasher og sild funker utrolig bra til all slags fisk.

kan også bruke makrell filet som skjæres i tynne strimler bak flasheren.

Der jeg kommer fra hvor trolling miljøet er ganske utbredt bruker vi masse wobblere etter stor ørreten, vi er gjerne nede på rundt 30 meter

og kan ikke si at fiske slår seg lettere av wobbleren en sluk.

Et tips kan være og "modifisere" wobbleren slik at du bare har en treble som du fester i det midtre feste på wobbleren og forlenger den med en splitt ring eller to slik

at den kommer helt i bak enden på wobbleren, sjekk gangen på wobbleren etter på. Vi som troller\dorger mye gjør veldig ofte dette med mange av wobblerne.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke den store framdriften siden sist her, men har fått bunnsmurt båten og fått den på sjøen igjen etter service. Djupriggen har også kommet i hus, og jeg har begynt å lage brakett for å feste denne på rekke-røret bakpå hekken.

Gleder meg til å teste i vinter, og har fått flere gode tips nå - takker:-D

Flasher og sild funker utrolig bra til all slags fisk.

kan også bruke makrell filet som skjæres i tynne strimler bak flasheren.

Bruker dere en innreting for å fiksere anget, eller duger det like bra med f.eks papirklips i fremste kroken som på havfiskemaner??

Et tips kan være og "modifisere" wobbleren slik at du bare har en treble som du fester i det midtre feste på wobbleren og forlenger den med en splitt ring eller to slik

Så bilde av den modifseringen på et trolleforum. Fant også at fullpott.no selger slike kjeder - dette må testes:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke den store framdriften siden sist her, men har fått bunnsmurt båten og fått den på sjøen igjen etter service. Djupriggen har også kommet i hus, og jeg har begynt å lage brakett for å feste denne på rekke-røret bakpå hekken.

Gleder meg til å teste i vinter, og har fått flere gode tips nå - takker:-D

Bruker dere en innreting for å fiksere anget, eller duger det like bra med f.eks papirklips i fremste kroken som på havfiskemaner??

Du går kjøpt sildeholder til dette på feks på fullpott.no, søk bare på sildeholder eller agn skalle

Så bilde av den modifseringen på et trolleforum. Fant også at fullpott.no selger slike kjeder - dette må testes:-)

Du går kjøpt sildeholder til dette på feks på fullpott.no, søk bare på sildeholder eller agn skalle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har prøvd å trolle etter laks i Trondheimsfjorden noen ganger med null resultat. Derimot kjører du loddet ned på 60 - 65 fot, 2.8 til 3 knop, med litt store skje-sluker så kjører du ikke lange før storseien henger der. Seien har hatt en snittvekt på 10 kg rund, og har virket nesten som om den kommer fra en utømmelig kilde. Og, det er nesten som å fiske ubåter med tynne workhorse stenger :dribble:. Har dorget mye i strømbrytninger midtfjords i tiden rundt st.hans.

Hvis det er kvitfisk du er ute etter, så finner du stimen med byttefisk, gjerne småsild, brisling eller lignende, så stiller du loddet til å gå litt dypere. Storfisken står under stimen og venter på mat.

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ser at det ikke står veldig mye om trolling etter sei/lyr/torsk etc her på forumet. Virker som disse artene blir mest tatt som bifangst under fiske etter mer eksotiske arter. Selfølgelig kunne også jeg tenkt meg å fiske etter sjøørret eller laks...men oppdrettsnæringens altfor tydlige tilstedeværelse har satt en grundig stopper for den muligheten. Så er det noen som fisker aktivt etter f.eks stor sei eller lyr med dyprigg?

Fisker mest i Bømlafjorden, en forholdvis dyp fjord med lite grunner, og lurer på om det blir noe kjekt å dypdorge med en rigg som funker ned til ca 50m (scotty 1060 Depthking - tenker på å handle en slik en)? Alternativene her vil være å enten gå langs land og følge en dybdekvote eller eventuelt fiske pelagisk...noen som har noen erfaringer å dele??

Hei bvihovde!

Jeg fisker i Hardangerfjorden og har trollet her siden 1992 ca. Bodde først i Rosendal men flyttet 1995 til Sunde.

Mine hjemmevatten er fra Uskedalen, Huglo neir till begynnelsen av Bømlafjorden.

Vi har fått mye lyr, sei makrell noen ørret, regnbueørret, laks, og mye oppdrettslaks her. Seien er ikke god grunnet det du nevnte om oppdretts-

næringens hensynsløse herjninger.

Det beste fisket jeg noensinne har hatt på lyr var nettop de jeg trolle etter den.

En kamrat av meg var med ned til Hille-grunnene. Han var ikke så intressert i å trolle/dorge så vi satte oss på et sted der vi så mye stor

fisk jakte. For å gjøre en lang historie kort: Etter ca 3 tim hadde vi ikke hatt et eneste hogg. Vi fisket med sluk/skjei, wobblere, fiskestrimler

meite og ikke et eneste skit beit på. Til slutt sa kompisen att: "trur du det kan skje noe hvis vi troller her", han var tydligt frustrert :)

Da jeg sa at jeg hadde ju fått noen store lyr her i går på trolling så måtte han insjå at kanskje det var eneste metode hvis vi ikke skulle bli fiskeløse.

Vi sveivet opp og satte båten i gir. Vi sjekket litt på loddet og kartplotteren hvor vi var i forhold til "aktiviteten" og så begynte jeg å rigge første stanga

på den ene siden. Loddet senktes ned på 15 m for første sluken, en blå Yo-zuri wobbler (9-10 cm) og da jeg begynte med den andre stanga på

neste rigg så skrek det i snellen på første riggen :jig:

Og slik fortsatte det i nesten 3 tim. Vi fekk mange fine lyr på 4-5 kg og en del mindre som vi i hivet tilbake i sjøen. En av lyrene dukka

så dypt at den Bomberwobbleren den bitt på sprakk av vanntrykket. Den ble aldri så god noe meir.

Denne historien lærte meg mange ting. Det viktigste var at da denne lyren jaktet på små-makrell (det var akkurat det den gjorde) så biter den ikke på

noe annet en denne byttesfisken. Da vi startet med trollingen fekk vi ner beitet til det rette dypet, og enn viktigere, vi fekk farten opp på beitet. Dette

var to av dei viktigste faktorane som gjorde at lyren vert intressert.

Da en troller etter vitfisken så er det viktig at kartlegge hva for noe dei for tillfellet spiser og siden presentere lignende bytte med den rette

farten.

Akkurat nå har jeg båten på land, men, vill prøve å få den sjøsatt i april (er under oppbygging) Har vert uten båt (på vann da) nå i snart et

års tid siden jeg sålgte gamlebåten i fjor. Så jeg er rimelegt båtfiskesugen hehe :rofl:

Jeg vill da gjøre en storsatsning på kveita her i fjorden. Det har ju blitt tatt fleire rekorder her i mine hjemmevatten og dessuten så har jeg

sett to-tre stykker på ekkoloddet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.