Gå til innhold
Fiskersiden

Forslag til Norges Havfiskeforbund


potbelly
 Share

Recommended Posts

Er jo ikke akkurat mye sportsfiske i og ligge i en diger pigghåstim spør du meg. Like utfordrende som det er å fiske småsei på ei grunne.

OM det ikke blir vedtatt og kutte fiske etter pigghå bør man kanskje kutte ned til et mindre antall man kan veie inn? Om man bare kan veie f.eks 2 pigghå reduserer man skaden ifht når man kan veie inn 10 stk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å la seg rive med å fiske inn det man klarer av skater å hai kun får å få mest vekt var det flere av oss som startet Haugalend HFK som hadde sett seg lei av, vi så haugevis med flotte skater å hai ble dumpet etter innveging.

Derfor poensatt vi disse fiskene om vi fikk de å setter de tillbake, vekten spiller da ingen rolle, en pigghå gir kun X antall poeng uansett om den veger 0,5 kg eller 10 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke akkurat mye sportsfiske i og ligge i en diger pigghåstim spør du meg. Like utfordrende som det er å fiske småsei på ei grunne.

OM det ikke blir vedtatt og kutte fiske etter pigghå bør man kanskje kutte ned til et mindre antall man kan veie inn? Om man bare kan veie f.eks 2 pigghå reduserer man skaden ifht når man kan veie inn 10 stk?

Enig med det du sier her... Eller om man ikke får ta noen, så kan man iallefall få poeng for å ha fått arten....

Nå er jeg også veldig positiv til systemet de bruker i Tanangerfestivalen, og håper det skal bli mer utbredt i resten av havfiskemiljøet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man forby en art bør man forby den på alle mulige måter. Ikke alle konkurranse fiskere er flinke til å ta av fisken på en pen måte. Siden arten er rødlisten bør man ikke fiske etter den overhode.

Mulig jeg banner i kirka nå, men...

Som jeg har sagt i en annen tråd tidligere, bør slike avgjørlser logge på klubbnivå og ikke på NHF nivå. Klubber er mye mer fleksible enn det NHF er. Klubber kan da lettere forby og oppheve forbud på arter. Det er også enklere for klubbene å ta hensyn tillokale forhold.

Jeg ser ikke NHF som problemet, men heller klubbene som ikke tilpasser seg forholdene.

Og bare for å ha sagt det, jeg er for å droppe å fiske etter pigghå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg desverre dobbel.

På havet kan man ikke velge hva mann får på kroken.

I kystmemeite sammenheng må jeg tillstå at Pigghå er noe jeg liker å fiske etter. C.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje diskutert dette med så mange medlemmer i Florø Havfiskeklubb men dei eg har snakka med er enige med Oslo HK i denne saken. Har vært på festival der vi fiska piggå i store mengder og små hå ungar låg å sprella i kassen etterpå. Egentlig er dette en fisk som en kan håve ombord fordi den følger med opp til havflata der det bare er å sleppe bruket utfor ripa. Det er og betenkelig at folk Davyen snakka med har slike holdninger,"andre gjør det så da er det greit at eg og gjør det". Hadde vi alle sett litt fremover og høsta av havet på en fornuftig måte hadde det vært nok til alle. Stå på OHK dette må vi klubbene klare å ordne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med interesse fulgt debatten her. Jeg er imponert over engasjementet som vises, og kan berolige alle med at det blir en begrensning på pigghå på Mausund 2011. Hvordan dette skal gjøres vil bli drøftet mellom arrangørklubbene. THK har allerede tatt initiativ til slike drøftinger. Det er presentert flere rapporter som tyder på at arten er sterkt truet, det merkelige er at vi får langt mer pigghå på trøndelagskysten nå enn for 10-15 år siden. Den gangen var den faktisk ganske sjelden. Så til hvor mye pigghå som faktisk fiskes, fra Nordmøre til Finnmark ble det i årene 2001 til 2009 levert følgende fangster i tonn: 2001 - 397, 2002 - 326, 2003 - 411, 2004 - 386, 2005 - 650, 2006 - 467, 2007 - 285, 2008 - 309, 2009 - 218. Til fiskemottaket på Mausund ble det totalt levert 84 tonn i 2009 og 46 tonn hittil i år. Det er fortsatt mye pigghå i sjøen, men fiskerne fisker ikke etter den i særlig grad på grunn av lave priser. På festivalen vår ble det levert 3599 kilo i år og 1118 kilo i 2009. Når vi kommer oss på havet er denne arten av liten interesse for oss økonomisk, men blir vi liggende innaskjærs pga dårlig vær, kan pigghå gi et betydelig bidrag til økonomien. Vi ble nok tatt litt på senga i år i og med at den fantes i betydelige mengder utaskjærs, det har ikke vært vanlig tidligere. Det kunne blitt fisket MYE mer pigghå i år, men mange valgte å heller fiske sei som det også var store mengder av. Det er jo også mye artigere med seifiske, spesielt når den finnes "midt i vannet" slik som i sommer. Håper alle forstår at vi ikke ønsker å fiske havet tomt for pigghå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med interesse fulgt debatten her. Jeg er imponert over engasjementet som vises, og kan berolige alle med at det blir en begrensning på pigghå på Mausund 2011. Hvordan dette skal gjøres vil bli drøftet mellom arrangørklubbene. THK har allerede tatt initiativ til slike drøftinger. Det er presentert flere rapporter som tyder på at arten er sterkt truet, det merkelige er at vi får langt mer pigghå på trøndelagskysten nå enn for 10-15 år siden. Den gangen var den faktisk ganske sjelden. Så til hvor mye pigghå som faktisk fiskes, fra Nordmøre til Finnmark ble det i årene 2001 til 2009 levert følgende fangster i tonn: 2001 - 397, 2002 - 326, 2003 - 411, 2004 - 386, 2005 - 650, 2006 - 467, 2007 - 285, 2008 - 309, 2009 - 218. Til fiskemottaket på Mausund ble det totalt levert 84 tonn i 2009 og 46 tonn hittil i år. Det er fortsatt mye pigghå i sjøen, men fiskerne fisker ikke etter den i særlig grad på grunn av lave priser. På festivalen vår ble det levert 3599 kilo i år og 1118 kilo i 2009. Når vi kommer oss på havet er denne arten av liten interesse for oss økonomisk, men blir vi liggende innaskjærs pga dårlig vær, kan pigghå gi et betydelig bidrag til økonomien. Vi ble nok tatt litt på senga i år i og med at den fantes i betydelige mengder utaskjærs, det har ikke vært vanlig tidligere. Det kunne blitt fisket MYE mer pigghå i år, men mange valgte å heller fiske sei som det også var store mengder av. Det er jo også mye artigere med seifiske, spesielt når den finnes "midt i vannet" slik som i sommer. Håper alle forstår at vi ikke ønsker å fiske havet tomt for pigghå.

:) Velkommen! Jeg håper heller at "vi" ser at å fiske etter rødlistede arter heller stoppes totalt enn å ha ett begrenset fiske. Vi er sportsfiskere og ikke yrkesfiskere.

Og det er jo ikke noe problem når det er likt for alle uansett. Dette er både mer estetisk og viser ett mye klarere miljøengasjement/syn. En vil også få ett bedre omdømme på sporten for omverdenen som ikke er spesilet imponert over dette. Vi sitter i ett glasshus selv om vi skal begynne å fighte for eks andre fiskeslag som blir for hardt beskattet. Vi vil jo knapt ha ett grunnlag for å være en aktuell høringsinnstans den dagen det vil vær aktuelt med bakgrunn i noe som angår oss. Nå syntes jeg vi skal ta ansvar. Og en konkurranse skal ikke beskatte utsatte arter uansett. Dette bør inn i NHFF sine regler etter mitt syn. Men vi får se. Er det slik det er i dag så vil det vel muligens ikke skje noe som helst:)

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lite erfaring med konkurransefiske, men er glad i fisk og i å fiske.

Jeg ser ærlig talt ikke problemet med å ta vekk rødlistede arter fra poenggivende konkurranser/evt CR på denne type arter da du ikke vet hva som biter på kroken.

Det eneste argumentet jeg kan se for å ikke gjøre endringer her er vel at vi "alltid har gjort det slik" - og det er et dårlig argument.

Omtrent like tåpelig som å kjøpe nye fregatter til tjuetalls milliarder av gammel vane - det stilles ikke spørsmålstegn ved behov eller nytte (er det noe NATO har nok av er det fregatter....)

Gjennomfør endringer som foreslått - slik at ikke sportsfiske blir assosiert med dette gammeldagse tankegodset.

@

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.