Gå til innhold
Fiskersiden

Forslag til Norges Havfiskeforbund


potbelly
 Share

Recommended Posts

^_^ Trivelig på klubbmøte i dag. Oslo HFK bestemte å sende inn forslag til NHF om at pigghå skal tas ut som poeng givende fisk i alle konkurranser i regi av NHF. Så det hjelper ikke å få en i båten å sette den ut i gjen heller. Så får vi se om NHF kjenner sin besøkelses tid.

Sunt og bra forslag som jeg satte pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gledelig pioner forslag av Oslo klubben. Håper det smitter til maaaaange flere klubber!! Som kjent må slike forslag godkjennes av flertallet , og jo flere klubber som er med på det...lettere å få det til. Så vi får se hvor modne resten av klubbene er for å ta e slik viktig avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp flytta til Ålesund, og søkte litt rundt etter havfiskeklubb. På heimesidene deira fann eg link til denne:

http://www.norgeshavfiskeforbund.no/doc/Norgescup%202010/Pigghaafestivalen%202010.pdf

Seriøst? Ein dedikert festival for fiske på ein raudlista art?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp flytta til Ålesund, og søkte litt rundt etter havfiskeklubb. På heimesidene deira fann eg link til denne:

http://www.norgeshavfiskeforbund.no/doc/Norgescup%202010/Pigghaafestivalen%202010.pdf

Seriøst? Ein dedikert festival for fiske på ein raudlista art?

De har holdt på i mange år. Nå er den vel pigghåfestival mest i navnet, er lenge siden det ble tatt pigghå der. Var visst realt stygge saker, og et blodbad uten like mens de holdt på som verst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg var litt imponert at formann hadde snakket med forskere om dette, og fått kunnskap om biologi, alder gyteforhold/områder mm. Dette sett ut i fra bla Mausundfestivalen og store fangster av hå. Og ikke minst hunnfisk som er gyteklar. Så forslaget er også dokumentert med underlag som er godt begunnet.

Det merkelige er at det er disp for å fiske denne rødliste fisken i noen områder for båter under 6 meter i yrkes sammenheng. Det er vel det som kalles politikk og la noen få fiske denne. Det er klart at vi om sp.fiskere kan ikke begynne å gå i front på å stoppe dette heller uten å stoppe selv først. I henhold til forskerne så er det kun 3 store stimsamlinger i gjen, og Mausund område er ett av de store gyteområdene for pigghåen.

Antagelig pga gode forhold for yngelen å gjemme seg og finne skjul. En stor pigghå hunn kan fort være mellom 70 og 90 år, og det sier vel sitt om sårbarheten. I henhold til forskerne så vil det ikke ta mer enn kanskje 10 år føre den vil være borte fra våre farvann uten stans i fiske. Dette er kun info som jeg fikk fortalt i dag, og skal ikke gå personlig god for at dette er korrekt i alle ledd og 100% riktig referert, men sikkert ikke så langt unna sannheten. Det ble også fortalt at flere og flere skippere bla på mausen ikke vil fiske pigghå i sine båter under konkurranse.

Så vinn vinn for alle parter om dette går igjennom.

Den b le kjent som det tidligere Dr.Hook. Nå fanges det knapt pigghå på festivalen(har ikke blitt det de siste 20 årene

:) Pigghåfestivalen er vel kun i navnet når det gjelder fiske nå som Vilhelm sier. Den går langt tilbake da det var pigghå i område........

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vinner om det går igjennom, NHF feiler miserabelt og taper stort om de sier nei. God dokumentasjon overbeviser ikke meg om at de kommer til å være positive... Men jeg håper jo selvsagt de er det!

:) Jeg tror ikke de kan si nei. I såfall vil det være utrolig. Men det er mye rart som ikke har gått i gjennom i tidenes løp. Spørsmålet er om OHK får med seg ett par andre store klubber. Da kan dette fort gå vegen. = riktige vegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp flytta til Ålesund, og søkte litt rundt etter havfiskeklubb. På heimesidene deira fann eg link til denne:

http://www.norgeshavfiskeforbund.no/doc/Norgescup%202010/Pigghaafestivalen%202010.pdf

Seriøst? Ein dedikert festival for fiske på ein raudlista art?

:) Jeg forstår godt at mange reagerer på slikt, men som nevnt under så er det i navnet kun i dag. Og det har det vel vært i mange år. Men det er som i mange andre ting vanskelig å fjerne gamle tradisjoner og skifte navn på noe som har vært i kanskje 30-40 år. Slik er det jo med mye annet også. Og det er jo klart at det er ikke bare i NHF som det er festivaler og konkurranser en kan stille spørsmålstegn rundt etter mitt syn. Som kanskje var ok for noen/en del år siden. Spørsmålet er om ikke flere festivaler og konkurranser må over på klippekort og fang og slipp eller annen form for dokumentasjon i fremtiden, og la "ikke" fisk til mat/eget forbruk gå tilbake i havet.....

Og i en del miljøer så er det mange gamle tradisjoner og gamle vaner som sitter godt i margen. Og da trenger man litt unge dyktige fremadstormende fiskere som har nye syn og som kan komme frem med dette i sine fora og klubber. Det er klart at ikke noe fiske i konkurranse form bør foregå på fisk eller arter i ett område der arten sliter etc. Men en vanskelig balansegang for mange klubber og konkurranser og styre dette. Og mange med sterke meninger i posisjoner som ikke er så lett å påvirke i første omgang. Men man må begynne ett sted.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...vanskelig å fjerne gamle tradisjoner og skifte navn på noe som har vært i kanskje 30-40 år...

Ja, like sikkert som at det er vanskelig å endre adferd hos yrkesfiskere og sportsfiskere med lang fartstid :)

Jeg synes navnet på nevnte festival er et glimrende vitnesbyrd om tidligere tiders overbeskatning av ressurser. Pigghåfestivalen hvor det knapt fiskes pigghå, fordi det har vært fisket for mye pigghå tidligere...

Vet ikke helt om jeg ville ønsket å bli forbundet med tradisjon for overbeskatning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, like sikkert som at det er vanskelig å endre adferd hos yrkesfiskere og sportsfiskere med lang fartstid :)

Jeg synes navnet på nevnte festival er et glimrende vitnesbyrd om tidligere tiders overbeskatning av ressurser. Pigghåfestivalen hvor det knapt fiskes pigghå, fordi det har vært fisket for mye pigghå tidligere...

Vet ikke helt om jeg ville ønsket å bli forbundet med tradisjon for overbeskatning?

:) I akkurat dette tilfellet tror jeg ikke du kan legge skylda på sporstfiskere. Ikke alene i hvertfall.Styresmaktene har gitt disp til yrkesfiskebåter under 6 meter å fiske dette i en fjord som ikke har bestand av dette lenger. Og det var tidvis en hard beskattning på dette i Oslofjorden av yrkesfiskere tidligere. Har nok ikke vært noe mål for havfiskere eller klubber i Oslofjord område siste 10-15 år og jakte pigghå.

Men en kan stille spørsmål med hvorfor noen skal ha tillatelse til kommers fangst av en rødlistet art i det hele tatt.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor pigghå hunn kan fort være mellom 70 og 90 år, og det sier vel sitt om sårbarheten.

Et veldig bra initiativ dette, men opplysningene her blir vel litt diffuse? Kjønnsmoden mellom 70-95 cm oppgis, og eldste eksemplar oppgis til 75 år. Jeg mener selvsagt at man skal bevare om pigghåen uansett hvor lenge de måtte leve; det er en fantastisk skapning. :)

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) I akkurat dette tilfellet tror jeg ikke du kan legge skylda på sporstfiskere. Ikke alene i hvertfall.

Nei, jeg ønsket ikke å legge skylden for bestandsnedgangen på sportsfiskere alene, er bare litt opptatt av den signaleffekt som sendes ved å opprettholde et festivalnavn som indikerer at man fisket målrettet etter en art som nå er truet :)

Jeg synes initiativet fra Oslo HFK er fabelaktig bra! Håper dere får med dere resten av havfiskeklubbene slik at pigghå ikke blir det som avgjør festivalresultater.

Er klar over unntaket for små yrkesfiskebåter, og synes det er bort i natta håpløst.

Hvorfor ikke skifte navn, når det i dag burde være uaktuelt å gjennomføre festivalfiske etter en rødlisteart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Trivelig på klubbmøte i dag. Oslo HFK bestemte å sende inn forslag til NHF om at pigghå skal tas ut som poeng givende fisk i alle konkurranser i regi av NHF. Så det hjelper ikke å få en i båten å sette den ut i gjen heller. Så får vi se om NHF kjenner sin besøkelses tid.

Sunt og bra forslag som jeg satte pris på.

Veldig bra.. Vi i Torungen Havfiskeklubb sendte et brev til Forbundet om at det må endringer til rundt arten Pigghå.. Slik at man slipper å være vitne til slik slakting av arten som har forekommet på enkelte festivaler...

Håper at det skjer noe da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra.. Vi i Torungen Havfiskeklubb sendte et brev til Forbundet om at det må endringer til rundt arten Pigghå.. Slik at man slipper å være vitne til slik slakting av arten som har forekommet på enkelte festivaler...

Håper at det skjer noe da :)

:):) Da er det enda flere med! Bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette kommer til å bli banket igjennom uten diskusjon. Jeg diskuterte saken med havfiskere under NM i Harstad, og det er dessverre ikke alle havfiskere som ser problemstillingen. Argumentet som ble brukt mest er at pigghå uansett fiskes av yrkesfiskere, det som blir tatt opp av havfiskere under Mausund-festivalene er lite i forhold til kvantumet yrkesfiskerne tar opp. Selv prøvde jeg å argumentere med at vi bør gå foran og være gode eksempler, men da ble jeg spurt om jeg var aktiv på fiskersiden..... :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Det tror jeg nok fort ja. I etter tid etter at dette ble bestemt i møte i OHFK så er det 2 mann som har gitt beskjed til styret at de ikke stiller på Mausund festivalen neste år om det ikke er stopp i pigghå som artstellende. Og den en av disse lå på topp i år.... Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette kommer til å bli banket igjennom uten diskusjon. Jeg diskuterte saken med havfiskere under NM i Harstad, og det er dessverre ikke alle havfiskere som ser problemstillingen. Argumentet som ble brukt mest er at pigghå uansett fiskes av yrkesfiskere, det som blir tatt opp av havfiskere under Mausund-festivalene er lite i forhold til kvantumet yrkesfiskerne tar opp. Selv prøvde jeg å argumentere med at vi bør gå foran og være gode eksempler, men da ble jeg spurt om jeg var aktiv på fiskersiden..... dry.gif

Synd om det ikke blir vedtatt !! Derfor er det en jobb å gjøre med å få så mange klubber som mulig med på det. Når det gjelder min engasjement på FS forumet og pigghåen, så merker jeg dessverre at flere i miljøet " aldri mer skal handle en dritt fra meg" . For å være helt ærlig : Jeg dritter i det , især fra "sporstfiskere" som ikke forstår alvoret og kun tenker på nåtiden, ikke fremtiden !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Ikke store klubben enda vi men det baller på seg, er oppi rundt 25 stk nå :)

Fotsatt uten pigghå i bagarsen :)

Er faktisk ganske mye pigghå i Nedstransfjorden, å svarthå selvfølgelig men ut igjen går di alle allikevel.

De gir poeng som art i klubben å det er umulig å ikke få de på kroken, men inn til land kommer de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Det tror jeg nok fort ja. I etter tid etter at dette ble bestemt i møte i OHFK så er det 2 mann som har gitt beskjed til styret at de ikke stiller på Mausund festivalen neste år om det ikke er stopp i pigghå som artstellende. Og den en av disse lå på topp i år....

Dette bør Oslo få til.... Dere er jo arrangører sammen med Trondheim.....

Og for å være helt ærlig så kan jeg ikke se det helt store sportsfisket i å ligge å fiske en type fisk (rødlistet eller ikke) på samme sted i 5 timer.... Det er ikke sportsfiske for meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør Oslo få til.... Dere er jo arrangører sammen med Trondheim.....

Og for å være helt ærlig så kan jeg ikke se det helt store sportsfisket i å ligge å fiske en type fisk (rødlistet eller ikke) på samme sted i 5 timer.... Det er ikke sportsfiske for meg.....

:D Vi er jo ikke uenig i dette mange av oss, men det er jo en gang slik at det har noe med vekt å gjøre og klart at jeg ser jo den "siden"i en konkurranse del. Lett å la seg rive med. Nå er det jo ikke slik på Mausen at det går til spille. Fisken blir tatt i mot og brukt, men som nevnt over i en eller annen post så er det flere skippere også som ikke er glad i dette. Det er jo litt det "ufine" med konkurranser at det kan ende med å hale en art i store mengder(relativt sett). Det er helt korrekt det du sier med Oslo og Trondheim. Utfordringen er vel sik at det er 60/40 fordeling der THFK har den største delen, og den meste jobben. Så spørsmålet er hvordan THFK ser på dette. Men det er jo mange oppegående fisker der. Så de burde også se at dette ikke gangner noe som helst. Og til slutt. Det er ikke bare Mausen som bør se seg i speilet her. Dette bør nok i klokskapens lys sees på i alle konkurranser. Både denne arten og andre arter. Det er jo steder der det har eks vis vært ett fantastisk steinbit fiske, og merkelig nok etter ett par tre år så var det ikke mer steinbit å få....Så en ting er arter som er truet, en annen ting er lokale arter, også er det i det hele arter en fisker opp som ikke hverken går til mat eller brukes. Så det er vel en del ting generellt å tenke på for alle som driver og arrangerer konkurranser i lyset av å ta vare på naturen og arter. Det er jo ikke så hensiktsmessig i ett begrenset område å ta opp 300 blåstål eller brungylter heller om en setter det på spissen... Så kanskje en tanke generellt på å forvalte arter i en konkurranse bør sees på selv om det ikke er truede individer. Fisk som er utsettbar kunne vært satt tilbake, og dokumentert på annen måte så lenge man ikke skal bruke den til mat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.