Gå til innhold
Fiskersiden

Stramme opp sena?


Snorre
 Share

Recommended Posts

I flere situasjoner er det nødvendig med stram sene under kystmeite for å unngå dype krokinger, Men jeg får det rett og slett ikke til... Får kun stram sene når snøret er 1 - 2 meter ut fra land rett ned i vannet. Når jeg fiska i Nitelva klarte jeg å stramme opp snøret uansett hvor takkelet mitt lå, men uansett hvor jeg har fiska i sjøen funker ikke dette. Nå skal det sies at jeg vanligvis bruker søkker på 60 - 80 gram, men ikke at jeg merker mye forskjell på dette.

Evt. funker en nappvarsler (på en tripod) selvom snøret ikke er stramt? Vil den pipe bare fisken flytter sena bittelitt?

Har en del tulleproblemer jeg, men jaja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har seg slik at jeg ikke har funnet noen gripesøkker med armer som passer til mitt bruk. Den laveste vekta jeg har funnet er på 90 gram, og den stanga jeg bruker til å kystmeite med er 10 - 40 gram så når jeg bruker 80 grams søkker overbelaster jeg stanga veldig! Har godt greit det, men vil neppe bruke noe tyngre. Skal kjøpe meg en karpestang, men blir en del meiting i sjøen før den tid kommer.

Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkkets form har også endel å si. Flate søkker med "nupper" på er fine å bruke på sandbunn, og er lette å stramme opp.

Send en PM til Binn Ladden, så ordner han nok litt bly til deg i de vektene du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.