Gå til innhold
Fiskersiden

Smålakselv


Sigve A
 Share

Recommended Posts

Det er masse smålakselver i området. Drar du nordover (eg ikke nord) finner du Homla i Hommelvika. Sørover mot orkdalen finner du en del smålakselver, søk på forumet så finner du dem. Smålaksstedet i trøndelag har tradisjonelt vært Fosen. Her har du Skauga, Nordelva, Stordalselva, Norddalselva og lengst nord finner du Steindalselva. Alle disse elvene er gode Smålakselver, men som alle smålakselver trenger de vann for å være på topp. Hvis du liker å være på tur (overnatting o.l) er Fosen å anbefale.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masse smålakselver i området. Drar du nordover (eg ikke nord) finner du Homla i Hommelvika. Sørover mot orkdalen finner du en del smålakselver, søk på forumet så finner du dem. Smålaksstedet i trøndelag har tradisjonelt vært Fosen. Her har du Skauga, Nordelva, Stordalselva, Norddalselva og lengst nord finner du Steindalselva. Alle disse elvene er gode Smålakselver, men som alle smålakselver trenger de vann for å være på topp. Hvis du liker å være på tur (overnatting o.l) er Fosen å anbefale.

mvh

bda

Helt enig! Fosen er også finest. Homla er sikkerstikk etter litt regn. Ellers så er det lite vits i å fiske før juli..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Åfjord får du laks. Punktum. Problemet er at C&R ikke er lov og sånn sett gjør det kjedelig pga du kommer til å måtte dra kjapt hjem med en 1,1kg`s i bagasjen. Ikke fordi det er sykt mye fisk kanskje, men pga det er "sykt lite" folk...

I Skauga er det mer bingo men det er positivt at det har blitt mye mer større fisk der enn før.

Nordelva er ikke verdens beste elv, men en drøm å fiske i...

Ellers har jeg selv aldri fått helt sansen for smålakselvene på Trondheimssiden mht fluefiske. Jeg har ikke prøvd mye, men det jeg har sett er buskas og bare buskas i Vigda og Børsaelva. Mulig det er bedre om en er lommekjent.

Startet som du gjør nå - først med smålaksfiske. Kanonartig helt til man blir helt tullete etter å ha fått noe stort på kroken... da blir det dessverre mindre smålakselv og isteden mange flere timer per fisk i storlakselv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser Vigda er nevnt i en tråd i denne diskusjonen.

Kan ihvertfall bekrefte at Vigda i Buvika inneholder mye mye mer enn bare buskas. Det er tilrettelagt med veier langs store deler av elva. Riktignok veier man skal bruke til å spassere langs, men disse er bra! De fleste "gohølene" har tilrettelagt vegetasjon rundt, slik at en lett kan nå de med fluestanga. Har selv fisket med flue på mange av de mest "grønne" stedene i elva, og det funker fint. Dessuten er det spennende når du kommer ned til hølen og du såvidt rekker å få ut 3 meter snøre før det kan smelle på laks. Mange fine strømmer i elva og fine partier, men det gjelder å gjøre seg kjent i elva. Selv ble jeg noenlunde kjent på en sesong, og ble frelst på laksefiske i Vigda etter det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.