Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken vektklasse?


kilgallon
 Share

Recommended Posts

10-20 lbs stenger holder som stegg sier. De er myke nok til bruk på rigg og har rygg nok til å takle laks og ørret.

Selv digger jeg inline stenger, men har merkelig nok flest av de med ringer... kan ha noe med noen tilbud å gjøre.

Sene til dette bør være MINIMUM 0,40 om vi snakker mono (og det gjør man jo ofte når det er trolling).

Lawson Salomon Downrigger stengene ser kule ut. De er 10-20 lbs og ettersom jeg forstod er modellen på vei ut av markedet for en helt ny en til neste år og bør derfor være mulig å finne på tilbud.

Daiwa har Black Widow i 10-20 lbs, det er inline stenger og ofte i pakketilbud med en eller annen snelle og enda mer redusert pris om man kjøper fler.

Ron Thompson stengene er også greie, har 2 stk av de, og de er billige. :P Noe som gjerne er et poeng når man skal ha 10 stenger... :)

BFT serien som Rage anbefaler har jeg ingen kjennskap til, men om jeg ikke husker feil har Rage tatt en pen gjedde på en av de stengene og at stanga var smooth som pokker. Finner ingen lbs klassifisering på de, men de ligger her til en riktig så overkommelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelpen. Har en inliner stang fra Daiwa som jeg har brukt til gjedde fiske. Derfor trudde jeg 10-20lbs ville bli for stivt til dette fisket. det jeg hadde tittet på var ca7-14lbs, men dette blir kanskje for spett dette da.

Hva med lengde på stengene? Syntes å ha lest et sted av 7fot var passe til de man har på planerboardsa, mens 8fot og oppover passet på riggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stenger er vel mye smak og behag, og jeg foretrekker ikke de mykeste stengene. Har kjørt noen turer på vänern med 10-15 Ib stenger. Skikkelige gode å kjøre laks og ørret på, men ikke fullt så kult når det går på ei sju-åtte kilos gjedde som sitter litt forkjært. ville gått for 15-25 Ib eller tilsvarende. Men er jo min mening, og det viktigste er å finne stenger som du trives med. Når det gjelder inline, er det en dårlig kombinasjon med små wobblere og kanskje minusgrader...

Selv bruker jeg 0,38 big game, og har aldri følt det har vært for tynt. Kompisen jeg fisker sammen med på Vänern bruker 0,46 og syntes det er gull. Fordelen med litt tynnere sene er jo at alt blir lettere, både lettere å slippe ut wobbleren/skje og føler det gir en bedre presentasjon.

Ser en del bruker sju fots stenger, men bruker helst 8-8,6 sjøl. har alltid likt relativt lange stenger, men igjen smak og behag. syntes det er lettere å løse ut klypene med lengre stenger og, siden man får en bedre snert i stangtuppen.

Men det viktigste er å finne noe man selv er komfortabel med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en haug med forskjellige trollingstenger etterhvert, av forskjellige merker og i følge merkingen også forskjellige klasser. Når det er sagt har jeg klasse 10-20 stenger som er mykere enn stenger som er klassifisert lettere. Mitt inntrykk er at klassifiseringen er ganske så random.

Når det gjelder sene vil tykkere sene sitte bedre i utløseren og strekke seg mindre (bedre kroking) men for tykk sene på en liten vobbler kan hemme gangen, evt også skremme sky fisk fra å hogge i klart vær og vann (hva vet egentlig vi om hvor mange fisk som er oppe og titter på greiene før de snur?)

Jeg har gått over til å bruke en fortom av på en stanglengde FC dersom det dorges i klart vær og vann. Synes å merke en tendens til at dette hjelper. Om natta, i ruskevær eller i grumsete vann er dette neppe like kritisk.

Berkley Big Game er ei bra sene om man skal snakke merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for noe som var hakket lettere. Blir drøyt store til det de skal brukes til etter min mening.

http://skittfiske.no...aspx?plid=34397

http://skittfiske.no...aspx?plid=46608

http://skittfiske.no...aspx?plid=54286

Snella i bånn er kanksje litt i tyngste laget. Fant ikke vekta hos skittfiske, men sjekka det opp etterpå.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Okuma Magda pro i størrelse 20 eller 30 på ebay,har brukt snellene i 2 år nå uten problemer. http://cgi.ebay.com/4-Pack-Okuma-Magda-Pro-20DX-Linecounter-Fishing-Reel-/310263024931?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item483d1e0d23 Har kjøpt både stenger og sneller av han før, ingen problemer så langt ;) Blir ca. 300kr snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Okuma Magda. Den får du billig i sverige iallefall (Nordby etc..). Ellers er jo Daiwa SG 47 rå, men koster noe mer..Men de har den vel på tilbud på Skittfiske. Kjenner igjen dette penge-spare greiene, student og trollingfisker er to ting som ikke hører sammen ;) Føler jeg ruinerer med når jeg handler noen wobblere...

Men en ting er sikkert, man må ikke ha det dyreste utstyret for å få glede ut av trolling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ekspertene anbefaler vet ikke jeg, men beter som jeg bruker på Vänern/Silen osv er:

Wobblere: Strike Pro, Bomber, Yo Zuri, Ukko, Rapala Husky, Tomic, uorginale tomic (husker ikke navnet) -> favoritter er Strike Pro og Bomber,

Sluker: Northern King, Ismo, Apex, Flintstones, Rapala Minnow Spoon.(Ei skje på riggen kan være skummelt det...)

Laue har jeg aldri fått noe særlig til å funke, men ikke prøvd så mye heller.. Men laue fungerer jo garantert.

Nå har ikke jeg trollet så lenge, så er andre som har MYE mer peiling på dette enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woblere ville jeg begrenset til få merker og heller fokusert på gange og størrelse.

Til laks og Aure i ferskvann klarer du deg lenge med eks tomic i div størrelser og farger.

skullejeg begynt i dag hadde jeg valgt tomic og agnfisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.