Gå til innhold
Fiskersiden

opphengerflue til Røya


Rune A
 Share

Recommended Posts

Noen som har noen brennhete tips til opphengerflue til røyepilking?

Gjerne med bilde....

"Copper john" i rødt er en fin kombinasjon av atraktor og nymfe-imitasjon. I vann med stingsild og fiskespisende røyer, er "jansen's minnow" et fint mønster. Velg en variant i gull, mot brun/oliven. Ellers er marfloa fin både i oliven og orange, der desse finnes. Bilder finner du på nett.

V.h.M.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isfluer i gnistrende farger fungerer bra nordpå. Se for deg å binde marfloimitasjoner med knallgul dubbing f.eks. Gjerne sparkling i noen form....

Selv kjører jeg uten. En ting er i hvertfall sikkert - dersom drømmerøya går på skal den ikke mistes fordi opphengerflua setter seg i iskanten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trøndeland og omegn har jeg fisket bra på Alexsandra og Butcher våtfluer på enkelkrok str 10 og 12. Egner altid på med et par maggot, så om det er flua eller maggoten skal jeg ikke si... Vis det er marflo i vannet du fisker er marflo imitasjoner ofte en god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isfluer i gnistrende farger fungerer bra nordpå. Se for deg å binde marfloimitasjoner med knallgul dubbing f.eks. Gjerne sparkling i noen form....

Selv kjører jeg uten. En ting er i hvertfall sikkert - dersom drømmerøya går på skal den ikke mistes fordi opphengerflua setter seg i iskanten!

Som Espen nevner kan fluer i glorete farger være effektive.

Selv har jeg best erfaring med små fluer i relativt duse farger.

Marfloimitasjon med bein/kropp av grå/oliven CDC-fjær, med perlemorfarget ryggskjold der marflo er representert (str: #16-12).

Tynn, sort kropp av flossilke og noen få fibre av gullfasan tippets bundet på krok #14 og 12 fungerer overraskende bra.

Ellers er en nymfe bundet som Royal Coachman, uten hackle og vinge en killer til tider str. #12-16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zulu Silver dobbelkrok str 8 og 10 er en klassiker på indre Troms. Ellers er Espen Ørud inne på noe. Jeg fisker sjelden med opphenger pga fare for kluss når man skal få storfisken til å entre (kritisk punkt). Og så har jeg som regel 5-6 pilkestikker i sidelommene på isfiskesekken og det blir bare rot med masse opphengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.