Gå til innhold
Fiskersiden

Diverse krok størrelser


SterkeGustav
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle sende en bestilling på en del kroker til bindingen til vinteren, men trenger litt råd.

Er ganske fersk innen fluebinding, så vet faktisk ikke hva som er gunstig å handle inn. Binder fluer til laks og SØ.

Hva er de mest vanlige str på krokene?

:P Dette er vel nesten umulig å svare på. Og mange meninger. Men mange bruker jo også andre flue konsepter til laks enn bare krokfluer. Tror nesten tuber er mer brukt enn krokfluer. Generellt så vil jeg si at mindre fluer der hovedvekten din ligger på 8-6 i dobble, og evnt noen esmond drury treble. fsiker du i små og klare elver kan kroker helt ned i 10 og 12 funke bra. Samt tørrfluer og annet overfalte fiskede fluer.

Og noen fluer i enkelkroker i litt større størrelse.

Samt at du legger hovedvekten på tuber. Fra en 1-1,5 cm og oppover. Behøver ikke ha så store/lange kropper. Og det finnes i plast alu messing og en rekke varainter av conede etc. Tubefluer i litt slanke utgaver i de minste størrelsene, og opp til noen sunray i 12-15cm lengde.

Jeg ville kanskje lagt vekt på å lage sunray fra helt små og opp til de store i plasttuber og alu tuber, og ikke for kraftig vinge.

Så kjøper du løse coneheads i eks sølv, gull, orange, rød, gul og grønt. Samt styreslanger i klar, rød, og grønt. Da har du ett grunnkonsept der du kan sette på styreslange i div farger, og ønsker du en grønnere flue trer du inn mer grønn slange på kroppen, og en conhead i samme farge hengende løst på fortommen foran flua. Dette fungerer så det holder, og fanger fisk. Se eks her:http://www.123hjemmeside.no/Naturfamilien/24029171?i=27090337 Ved å sette en løs conehead i ønsket farge så balanserer du flua og får den effekten du vil. NB alle conehead smelter du inn en liten plastslangebit som er tilpasset formålet slik at den sitter fast i hullet på coneheaden. Dette for å spare fortommen for slitasje og brudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle sende en bestilling på en del kroker til bindingen til vinteren, men trenger litt råd.

Er ganske fersk innen fluebinding, så vet faktisk ikke hva som er gunstig å handle inn. Binder fluer til laks og SØ.

Hva er de mest vanlige str på krokene?

Hei Sterke Gustav!

Som "potbelly" sier, er det vanskelig å svare på spørsmålet ditt. Viss du forteller oss hvilke stenger du fisker med (klasse), og hvor du skal fiske, blir det brått mye enklere.

P.S Likte Sunray- konseptet til "potbelly".

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var omsider nettet oppe igjen på jobb. Ett par tre dager uten mulighet for å innom fiskersiden i løpet av dagen er jo tortur. Vel, skal prøve å forklare så godt jeg kan hva jeg mener.

Lakse fisket startet jeg opp med for 2 år siden, har stort sett kjøpt fluer. Det har vært mye doble krok fluer og tubefluer, str er jeg ikke sikker på. Kansje derfor jeg har hatt realativ lite fangst på samvittigheten, men fisken kommer nok med erfaringen. Så viss jeg kansje omformulerer spørsmålet mitt til hva trenger av fluer for å kunne fiske i de forskjellige forhold? Eller hva mener dere at en flueskrin burde innholde? Binder fluer selv nå, så kan jo lage det som trengs, bare jeg har en ide hva som MÅ være med på fisketuren.

Gjerne noen tips til SØ fluer også :thumbsup:

Er enig med det som potbelly sier. takker masse for tips!!! Sjekket linken oxo, enkelt og genialt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var omsider nettet oppe igjen på jobb. Ett par tre dager uten mulighet for å innom fiskersiden i løpet av dagen er jo tortur. Vel, skal prøve å forklare så godt jeg kan hva jeg mener.

Lakse fisket startet jeg opp med for 2 år siden, har stort sett kjøpt fluer. Det har vært mye doble krok fluer og tubefluer, str er jeg ikke sikker på. Kansje derfor jeg har hatt realativ lite fangst på samvittigheten, men fisken kommer nok med erfaringen. Så viss jeg kansje omformulerer spørsmålet mitt til hva trenger av fluer for å kunne fiske i de forskjellige forhold? Eller hva mener dere at en flueskrin burde innholde? Binder fluer selv nå, så kan jo lage det som trengs, bare jeg har en ide hva som MÅ være med på fisketuren.

Gjerne noen tips til SØ fluer også :)

Er enig med det som potbelly sier. takker masse for tips!!! Sjekket linken oxo, enkelt og genialt!!

Hei igjen!

Grunnen til at jeg spør etter stang-klasse, er at lettere klasser tåler bare fluer opp til en viss størelse. Når jeg spør etter hvilke elver du vil fiske, er det fordi det er veldig stor forskell på lakse-elver. I ei smålaks-elv vil du kunne fiske med enhånds- klasse 5, og det vil vere naturlig å velge fluer i krokstørelse 8-12. Fisker du derimot i namsen eller gaula ved sesongstart, snakker vi brått om en 15' tohånd-stang klasse 11. desse forholdene krever ofte de største tubefluene. Det blir litt som å si at du skal ut på ski og lurer på om noen har tips til smurning. Uten å vite om det er alpint eller langrenn, eller hvilken temperatur det er der du er, kommer man ikke langt med å gi råd.

M.v.h.M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Grunnen til at jeg spør etter stang-klasse, er at lettere klasser tåler bare fluer opp til en viss størelse. Når jeg spør etter hvilke elver du vil fiske, er det fordi det er veldig stor forskell på lakse-elver. I ei smålaks-elv vil du kunne fiske med enhånds- klasse 5, og det vil vere naturlig å velge fluer i krokstørelse 8-12. Fisker du derimot i namsen eller gaula ved sesongstart, snakker vi brått om en 15' tohånd-stang klasse 11. desse forholdene krever ofte de største tubefluene. Det blir litt som å si at du skal ut på ski og lurer på om noen har tips til smurning. Uten å vite om det er alpint eller langrenn, eller hvilken temperatur det er der du er, kommer man ikke langt med å gi råd.

M.v.h.M.

Det var jo ett bra svar fra deg!!! Jeg fisker i Otra på Sørlandet. Kjøpte en 2 hånds stang i fjor, og denne er klassen rett under det du beskriver. Kjenner ikke til de forskjellige klassene så godt, men får nok lært meg det etterhvert. Jeg mener at stanga er 14 fot, uten at jeg er helt sikker. Men den kan være 15. Evt så kan jeg sjekke det senere i dag.

Klart skiene skal smøres, har du tips?

Endret av SterkeGustav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ett bra svar fra deg!!! Jeg fisker i Otra på Sørlandet. Kjøpte en 2 hånds stang i fjor, og denne er klassen rett under det du beskriver. Kjenner ikke til de forskjellige klassene så godt, men får nok lært meg det etterhvert. Jeg mener at stanga er 14 fot, uten at jeg er helt sikker. Men den kan være 15. Evt så kan jeg sjekke det senere i dag.

Klart skiene skal smøres, har du tips?

God kveld!

For å ta det siste først; gammal geitemøkk blanda med simle-piss funker alltid!

Når det gjelder kroker, høres det ut som du har stang som takler det meste. Otra kjenner jeg lite til (kun fiska der et døgn). Mitt inntrykk er at dette er ei middels stor elv, med ikke veldig stor snittstørelse. Dobbeltkrok fra #4-#12 skulle dekke det meste av krok, legg trykket på strl. fra 6-10.

Lykke til og god helg!

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.