Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner på Stord


AsbjørnH
 Share

Recommended Posts

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er fulstendig klar over at det går fint å ankre opp på slike dyp. Selv bruker jeg blåse med ring for å dra opp dreggen med motorkraft. Det ser jeg for meg blir vanskelig med ei snekke p.g.a beskeden fart. Det er det å dra opp dreggen + 10 kg kjetting med håndemakt fra 350m jeg ser mørkt på.

Så noe søk på nettet rundt tema trengs ikke.

M.

Trur du var litt raskt ute med å slenge med leppa.... Og strengt tatt burde det ikke være så vanskelig å forstå hva jeg mente, men må man ha det inn med tesje så...

M.

Her blir det spurt om hjelp og råd fra nybegynnere på Stord.... Da svarer jeg på relevante spørsmål og gir svar/tips om hva de trenger siden jeg sjøl bor her og har bedrevet dette fisket i 20 år.

Ingen her bruker kraftblokk for å dra opp dreggen av de som bedriver havfiske i fjordene her.

Fart er en beskjeden faktor i det å dra opp dreggen, motstanden av blåsa er viktigst.

At jeg kjenner de lokale forholdene og begrensingen på opptrekk av dregg med blåse bedre enn de fleste er jeg ganske sikker på, da metoden ble oppfunnet her på Stord på starten av 80 tallet, metoden har siden den gang spredd seg i havfiskemiljoet til hele skandinavia.

Da mener jeg at jeg er i min fulle rett til å komme med råd da jeg har brukt ei 24 fot snekke med 10hk sabb i mange år, og det er ei snekke AsbjørnH har tenkt å bruke, det blir ganske teit at du skal komme med dine meninger om at dette ikke er noen god ide, da har du nemlig ikke peiling på hva du uttaler deg om ,og bør holde kjeft.

Jeg har med snekka og en fart på ca 6knop dradd opp dregg på denne måten i 15 år fra 350 meter innpå 100 ganger, og aldri hatt problemmer med det.

raskere/sterkere båter har vi flere ganger kjørt blåsa ned så den har implodert, og da er det bare sette kursen mot grunt vann...

ikke meninga å slenge med leppa, men det var jo faktisk det du gjorde med dit utsagn... .^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dregge opp ei snekke på hundrevis av meter uten "spel" med deregg og 10 kg's kjetting....Lykke til!

Går ut fra at du hadde planer i så henseende med den store blåsa, men med mindre vi snakker "speedsjark" går vel den planen dårlig.^_^

M.

Voldsomt så amper stemning i stord i dag....

Som du ser stilte jeg kun spørmål om farten på ei snekke er stor nok. Ellers er metoden glitrende den. Det virker som du tar det som jeg stiller spørsmål ved din integretet som havfisker, og må forklare hvor erfaren og flink du er. Det hadde holdt lenge å si "du tar feil, det fungerer utmerket også med snekke" Det er grunnen til at jeg komenterte din "hersketeknikk" og svarte med samme mynt.

M.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt så amper stemning i stord i dag....

Som du ser stilte jeg kun spørmål om farten på ei snekke er stor nok. Ellers er metoden glitrende den. Det virker som du tar det som jeg stiller spørsmål ved din integretet som havfisker, og må forklare hvor erfaren og flink du er. Det hadde holdt lenge å si "du tar feil, det fungerer utmerket også med snekke" Det er grunnen til at jeg komenterte din "hersketeknikk" og svarte med samme mynt.

M.

Hersketeknikk??? WTF?

Du er over gjennomsnittlig paranoid om du syns det er amper stemmning på "Sommarøyo" :thumbsup:, men deg om det.

Men har problem med å sjå nokon spørsmålstegn i innlegget ditt...

Det var setningen din: "Dregge opp ei snekke på hundrevis av meter uten "spel" med deregg og 10 kg's kjetting....Lykke til!" som var i overkant spydig etter min smak.. og eg berre måtte kommentera den, men eg tek sjølkritikk på at eg kunne gjort det på ein annan måte ^_^

Tråden er ein hjelpetråd for nybegynnere i gamet, og då treng ein ikkje "betreviterar" som blandar seg inn og utalar seg om ting ein ikkje har greie på. (for du må jo innrømme at det var det du gjorde..?)

No legg me ballen dau og bles av for nytt avspark :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hersketeknikk??? WTF?

Du er over gjennomsnittlig paranoid om du syns det er amper stemmning på "Sommarøyo" :thumbsup:, men deg om det.

Men har problem med å sjå nokon spørsmålstegn i innlegget ditt...

Det var setningen din: "Dregge opp ei snekke på hundrevis av meter uten "spel" med deregg og 10 kg's kjetting....Lykke til!" som var i overkant spydig etter min smak.. og eg berre måtte kommentera den, men eg tek sjølkritikk på at eg kunne gjort det på ein annan måte :(

Tråden er ein hjelpetråd for nybegynnere i gamet, og då treng ein ikkje "betreviterar" som blandar seg inn og utalar seg om ting ein ikkje har greie på. (for du må jo innrømme at det var det du gjorde..?)

No legg me ballen dau og bles av for nytt avspark :)

Jeg må le...

Ser det fortsatt går ei kule varmt på stord...

Jeg har klart og tydelig sagt at eg tok feil med hensyn til farten som kreves. Så hvorfor være så inn i gamperæva snurt...

Men, men nok om det, legge ballen død høres ut som en god ide. Over og ut!

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg ikke kan få tak i det som trengs for å dregge..

Karmøy er vell en fin plass å kjøpe tau?

Tenkte litt på en slik trommel en har hageslangen på? tar litt mindre plass, om alt går på en slik.

Eller rigge til noe på en kabeltrommel, der finnest det flere størrelser, blir mindre enn hageslange trommel, men går mer tau på.

Noen som har planer om noe fiske i romjula?

AH..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg ikke kan få tak i det som trengs for å dregge..

Karmøy er vell en fin plass å kjøpe tau?

Tenkte litt på en slik trommel en har hageslangen på? tar litt mindre plass, om alt går på en slik.

Eller rigge til noe på en kabeltrommel, der finnest det flere størrelser, blir mindre enn hageslange trommel, men går mer tau på.

Noen som har planer om noe fiske i romjula?

AH..

Stor stamp er det einaste som er brukande i praksis, den største biltema stampen er glimrande, (90liter svart murerbalje)

det er ikkje mulig å få tauet kjapt av trommelen ved dregging, og då blir avdrifta enorm på dreggepunktet om det er litt djupne, og det er det jo her.... :)

samt at det er skikkelig plukk å få tauet på trommelen.

mulig eg kan få ordna utreisetilatelse ein dag i romjula..:rofl:.......... :fish:

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg ikke kan få tak i det som trengs for å dregge..

Karmøy er vell en fin plass å kjøpe tau?

Tenkte litt på en slik trommel en har hageslangen på? tar litt mindre plass, om alt går på en slik.

Eller rigge til noe på en kabeltrommel, der finnest det flere størrelser, blir mindre enn hageslange trommel, men går mer tau på.

Noen som har planer om noe fiske i romjula?

AH..

Ville gått for murerstampen som er nevnt over - hageslange trommelen krever to mann når tauet skal ombord igjen (yes har prøvd - og det funker fint når det er mer enn to mann i båten..). I en stamp kan du legge tauet selv - alene. Når dreggen er ute setter du stampen fremme uansett - ikke vær redd for at du ikke kveiler tauet fint nok opp igjen, Tauet har bare to ender - skal mye til å få knute med 5-700mtr mellom dem...

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg ikke kan få tak i det som trengs for å dregge..

Karmøy er vell en fin plass å kjøpe tau?

Tenkte litt på en slik trommel en har hageslangen på? tar litt mindre plass, om alt går på en slik.

Eller rigge til noe på en kabeltrommel, der finnest det flere størrelser, blir mindre enn hageslange trommel, men går mer tau på.

Nå har jeg egentlig fått besked om å holde kjeft, men jeg våger meg utpå alikvel.:fish: Ville droppa planene om en trommel. Ei solid litt vid bøtte gjør jobben mye bedre. Ingen ting som går i stykker, du slipper å "styre" snøret på spolen,og det går greiere og raskere ved nedslipp.

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor stamp er det einaste som er brukande i praksis, den største biltema stampen er glimrande, (90liter svart murerbalje)

det er ikkje mulig å få tauet kjapt av trommelen ved dregging, og då blir avdrifta enorm på dreggepunktet om det er litt djupne, og det er det jo her.... :D

samt at det er skikkelig plukk å få tauet på trommelen.

mulig eg kan få ordna utreisetilatelse ein dag i romjula..:).......... :rofl:

:D

Ta med nybyrjaren ut på ein av gromplassane, Asmund, eg skulle berre hatt moglegheiten til å vore med........ :fish: Du får overtala Nancy med at det er viktigt for ungane at det vert tilgang til skikkeleg fiskemat. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med nybyrjaren ut på ein av gromplassane, Asmund, eg skulle berre hatt moglegheiten til å vore med........ :fish: Du får overtala Nancy med at det er viktigt for ungane at det vert tilgang til skikkeleg fiskemat. :)

Tipper Nybegynneren har skjønt at trommel utgår... :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg egentlig fått besked om å holde kjeft, men jeg våger meg utpå alikvel.:rofl: Ville droppa planene om en trommel. Ei solid litt vid bøtte gjør jobben mye bedre. Ingen ting som går i stykker, du slipper å "styre" snøret på spolen,og det går greiere og raskere ved nedslipp.

M.

Hermekråke :D:D .... haha

(godt vi er enige om noe :) )

Even, eg får prøva den planen der, mulig det går :fish:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Da kom jeg nett på at jeg har en slik stor murerstamp stående klar etter husbygginga :rofl: da vet jeg hva den skal brukes til ja :fish:

Kommer det ikke mildere vær snart så finner dere meg liggende i sagvåghavn, med en hårføner i hver neve..

Hadde vert kanon å kommet seg utpå litt i juleferien, noen som har båt som ikke ligger fast i isen da?

AH.

Endret av AsbjørnH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Da kom jeg nett på at jeg har en slik stor murerstamp stående klar etter husbygginga ;) da vet jeg hva den skal brukes til ja :)

Kommer det ikke mildere vær snart så finner dere meg liggende i sagvåghavn, med en hårføner i hver neve..

Hadde vert kanon å kommet seg utpå litt i juleferien, noen som har båt som ikke ligger fast i isen da?

AH.

:rock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Da kom jeg nett på at jeg har en slik stor murerstamp stående klar etter husbygginga ;) da vet jeg hva den skal brukes til ja :rock:

AH.

Baardsen på kaien i haugesund har linetau til formålet! Dregg kan kjøpes på biltema, eg plar bruke store strips fra biltema til å feste i "hovud" auge på dreggen og i kjettingen. dette for å kunne rive det laust dersom man setter dreggen bom fast. Men ettersom at kjettingen også går til det auget som er ved feste armane på dreggen så vil den brekke laus dreggen og den vil bli med opp den og.

Stor snurr er også ein fordel. dette får ein og kjøpt på baardsen.

Det skal vera sagt at det er Even A som har tipsa og hjelpt meg med dreg oppsettet men Asmund aa og Helge S har like god greie på dette så her er det bare å spør om det er noko de lurer på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baardsen på kaien i haugesund har linetau til formålet! Dregg kan kjøpes på biltema, eg plar bruke store strips fra biltema til å feste i "hovud" auge på dreggen og i kjettingen. dette for å kunne rive det laust dersom man setter dreggen bom fast. Men ettersom at kjettingen også går til det auget som er ved feste armane på dreggen så vil den brekke laus dreggen og den vil bli med opp den og.

Stor snurr er også ein fordel. dette får ein og kjøpt på baardsen.

Det skal vera sagt at det er Even A som har tipsa og hjelpt meg med dreg oppsettet men Asmund aa og Helge S har like god greie på dette så her er det bare å spør om det er noko de lurer på! :rock:

Kommer nok tilbake til dette når snekka er kommet i havn ja.

Blir tur til hagesund en av dagene da, kjerringa forventer vell en pakke i år og, så får ta det i samme slengen..

Lurer på om jeg hadde kommet levende fra det om jeg kjøpte havstang og snelle til ho. Tviler på at ho kommer til å bruke det. så da kan jo jeg låne.... hmmmm

Endret av AsbjørnH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv denne stampen med lokk.

111169_s.jpg

I bunnen har jeg en gjennomgående øyeskrue hvor enden av tauet er festet.

Dette gjør at jeg kan pelme hele driten på sjøen i en nødsituasjon uten å miste dregg eller blåse.

Har jeg behov for å frikoble meg fra dreggen mer kontrollert fester jeg lokket før jeg kobler meg i fra.

Ganske praktisk med gode håndtak. Rommer 660m 6mm + kjetting og dregg :rock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv denne stampen med lokk.

I bunnen har jeg en gjennomgående øyeskrue hvor enden av tauet er festet.

Dette gjør at jeg kan pelme hele driten på sjøen i en nødsituasjon uten å miste dregg eller blåse.

Har jeg behov for å frikoble meg fra dreggen mer kontrollert fester jeg lokket før jeg kobler meg i fra.

Ganske praktisk med gode håndtak. Rommer 660m 6mm + kjetting og dregg :rock:

Den såg jo grei ut..

Er det dregging som er mest vanlig innen havfiske?

AH..

Endret av AsbjørnH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en jobb å ankre opp på større dyp, så kan man slippe lar man det være, men på enkelte satsinger, og enkelte dager må man. Agnfiske på store dyp betyr somregel at man må. Agner du grunt(ned til 50m) Kan det ofte være vel så effektivt å drifte. Men driftfiske på 250m f.eks er verre...

"hermekråka"

Og til deg asmund, viss du ser på klokkesletta på svar ang. trommel så kommer de tett som haggel. når jeg gikk inn for å svare var det ingen som hadde respondert, men viss dette er en konkuranse, så vant du tastinga:)

M.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en jobb å ankre opp på større dyp, så kan man slippe lar man det være, men på enkelte satsinger, og enkelte dager må man. Agnfiske på store dyp betyr somregel at man må. Agner du grunt(ned til 50m) Kan det ofte være vel så effektivt å drifte. Men driftfiske på 250m f.eks er verre...

"hermekråka"

Og til deg asmund, viss du ser på klokkesletta på svar ang. trommel så kommer de tett som haggel. når jeg gikk inn for å svare var det ingen som hadde respondert, men viss dette er en konkuranse, så vant du tastinga:)

M.

Jeg så det, men bar måtte erte deg litt :)

Btw, er jeg 100% enig i dette innlegget :rock: , her foregår "alt" havfisket fra 100-350 meter, så dregg er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok tilbake til dette når snekka er kommet i havn ja.

Blir tur til hagesund en av dagene da, kjerringa forventer vell en pakke i år og, så får ta det i samme slengen..

Lurer på om jeg hadde kommet levende fra det om jeg kjøpte havstang og snelle til ho. Tviler på at ho kommer til å bruke det. så da kan jo jeg låne.... hmmmm

Det har blitt skilsmisse av mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.