Gå til innhold
Fiskersiden

Gran Jr 2010


Ami GRan
 Share

Recommended Posts

Har vært lite aktiv på forumet de siste årene, men det betyr ikke at jeg har vært tilbakeholden på fiskingen, så nå med 15- og særdeles lite som minner om fluefiske, så tenkte jeg at det hadde vært greit og komme med en årsrapport.

Fra januar- mars var det ikke all verdens tid som ble brukt på fiske, noen turer gikk det jo til Nøklevann, Mjærvann o.l uten de helt store resultatene. Ble også noen turer ut på Bygdøy og Fornebu, med greit resultat, men langt i fra noe å løpe til avisen om.

I april ble det lit tettere mellom turene ut på bygdøy o.s.v og fisket var greit, noen SØ på opp mot en kg og mange fine turer.

I mai var det russetid, så fisket var for en gangs skyld ikke det som sto øverst på agendaen, men ble fem dager i Atna helt i slutten av mai, forventingene var jo ikke skyhøye, mai er ikke den beste måneden for fluefiske i elv, at det var flom som gjorde all spotting av fisk umulig hjalp heller ikke, men en fin tur var det, ble en ørret på 7hg på meg.

Juni var måneden jeg hadde gledet meg til siden august 09, etter en meget god sesongavslutning i gaula. Det var samme gjeng som skulle opp, på samme plass, GFF og bosted var på winsnes fishing lodge. Vi var fullstendig klar over at det var gambling på høyt nivå å ta turen over gaulfossen så tidlig på sesongen, men vi hadde blitt informert om oppvandring av megalaks i mai, så alt håp var ikke ute. Det endte opp med fem dagers fiske, uten så mye som ett napp. Etter kjapp regning kom vi frem til at det var mulig at vi ville få idealvannstand før vi skulle dra, men med en så kald elv ville det da lang tid før laksen nådde oss, noe som betø at vi kanskje ville få en dag med fisk på strekkene våre. For de som er Gaulafiske vet de at dette ikke realiserte seg, og dte ble kunn tatt en laks over fossen den første uken, samtidig som det ble tidenes flom. Vi resignerte den sjette dagen og forsvant til ål i Halligndal ikke langt fra Djup, der reisefølget har et privat vann, vi slet i starten, grunnet nordavind, men den siste dagen fikk vi 7 nydelig ørreter over kilon og til sammen kanskje 12-13 fisk. Det så ut til at Juni skulle bli en herlig.

Det ble noen flere turer i Nordmarka, med standar Nordmarkafangst før neste "store" tur sto for dør. Vi skulle opp på samme vann, og det var nytt reisefølge. Vi hadde fantastisk godt fiske, med flotte premier, hver eneste dag, så enkelte ble ganske så seriøse. Den ene kvelden knakk vi virkelig koden og jeg fikk 9 ørreter på mellom 700-1000gr i løpet av to timer. Helt fantastisk!

I Juli var jeg tre dager i Nlågen, fikk ikke noe laks her, men en fin elv som, gir en følelse av å være mye lengre borte fra byen enn det man egentlig er.

Etter to uker i Barcelona med kjæreste var Gran klar for nye turer, kjæreste ble sendt en uke til tyrkia mens far(meg) Stakk 10 dager til Gaula(Rogstadmoen). Her skulle jeg først Teste den nye G-loomis NRX stanga, det var kult å tenke på at jeg var en av de aller første som fikk fisket med denne stangen i Norge, skal bare prate litt om stanga. Nå som vi har så mange suverene fluestenger på markedet, gjør alle produsenter det de kan for å imponere kundene, jeg har kastet med nesten alle hotte fluestenger som er på markedet, og hadde to Orvis Heliosstenger som favoritter, ikke nå lenger. Jeg bestilte med to NRX stenger så fort jeg fikk sjansen, jeg anbefaler alle å teste denne stangen, den er virkelig noe for seg selv! Rogdstadmoen er en fin plass, men veldig vanskelig på lav vannstand, i alle fall så lav vannstand som når jeg var der, elva startet på rundt 25 og sank til 6kbms!! Under flommen var gaula nesten 1500kbms, snakk om svigninger! Jeg fikk en 2kilos. Strålende sol førte til mange late dager ved elva, med god mat og drikke. Det vare deilig å være "hjemme" igjen!

Som avslutning på sesongen dro jeg til orkla på Kanalhølen, det var trist å kjøre opp, man så tydlig at høsten var på vei, og at avslutningen var rett rundt hjørnet. Den var noen spennende dager i Orkla, med testing av looputstyr og litt kastetrening med Syrstadene med den nye acrosslina til Loop, kjempesnøre! Det endte opp med en laks på 3,7 og en fin avslutning på sesongen.

Omsider hjemme i Oslo var det en hard uke for min del, det var en forferdelig å tenke på at det ikke ble mer laksefiske før 1 juni neste år! Men en fisker er tilpassningsdyktig. Det ble mye fiske i oslofjorden utover høsten, og fler pene HA ble tatt, største på 2,7!

I oktober ble det en kveitetur til kvaløya med en representant fra thunderteamet, representanten var Vollan. Vi hadde selvfølgelig skyhøye forventinger og jeg hadde svidd av alle pengene mine på en Stella, Saltiga og antaresstenger:) Turen ble en enorm fiasko, det blåste 25msk+ hver eneste dag, og vår "guide" viste seg å være en luring, så en 22' Uttern ble transformert til en 14'Rana. At jeg mistet bagsjen min til en verdi på over 36tusen hjalp ikke, så forresten aldri noe til de igjen. Vi var ute en dag, det var godt vær og alt så fantastisk ut. Men over havet etter kveite måtte vi jo, så vi forsvant uttaskjærs og kom bort i fryktelig uvær, det er ikke en underdrivelse når jeg sier at vi hadde bølger på 5 meter og tjukk tåke som førte til forferdelig sikt. Det gikk heldigvis fint, men det var bare på nære nippet, så vi har forhåpentlig vokst litt på den opplevelsen. Og jeg fikk en knalltøff "havfiskedåp".

Nå har jeg skrevet en del her, det har selvfølgelig vært mange fler turer enn dette i år, men disse er det som har satt størst spor. Nå gleder jeg meg enda mer til neste år, thunder har allerede begynt å planlegge sommertur og jeg har allerede fete planer for laksesongen. Man skal heller ikke se bort i fra at det blir havisketur til utlandet nå i februar. Dette er det fine med fiske, det er noe man alltid kan drive med. Har noen bilder, får kanskje lastet dem opp etterpå:thumbsup:

God Jul til alle her på Fiskersiden og et godt fiskerikt nytt år.gvann.jpgpeterlaks.jpgpeterorklalakss.jpggaulapeterlaks.jpggvann3.jpggvann4.jpggvann2.jpghavabbor.jpg

Endret av Ami GRan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skulle jeg først Teste den nye G-loomis NRX stanga, det var kult å tenke på at jeg var en av de aller første som fikk fisket med denne stangen i Norge, skal bare prate litt om stanga. Nå som vi har så mange suverene fluestenger på markedet, gjør alle produsenter det de kan for å imponere kundene, jeg har kastet med nesten alle hotte fluestenger som er på markedet, og hadde to Orvis Heliosstenger som favoritter, ikke nå lenger. Jeg bestilte med to NRX stenger så fort jeg fikk sjansen, jeg anbefaler alle å teste denne stangen, den er virkelig noe for seg selv!

Hmmm...interessant! Har du noen flere detaljer ang erfaringene med NRX? Snuser på denne selv, men er litt i tenkeboksen da jeg i vår var så heldig å få prøve noen tidlige eksemplarer av den nye Guideline Reaction som også var utrolig imponerende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hmmm...interessant! Har du noen flere detaljer ang erfaringene med NRX? Snuser på denne selv, men er litt i tenkeboksen da jeg i vår var så heldig å få prøve noen tidlige eksemplarer av den nye Guideline Reaction som også var utrolig imponerende :thumbsup:

Altså Nrxen føles utrolig lett ut i hånda, muligens enda lettere enn Heliosen, og sinnsykt mye lettere enn GLX serien. Når du kaster langt med den er den sinnsykt godt balansert, bedre enn noe annet jeg har kastet med! Med balanse mener jeg at den ikke vingler, selv om du virkelig kliner til er det nesten umulig å få den til å vingle. Men det mest imponerende er egentlig hvor lite som skal til for å virkelig kaste langt samtidig som du har supertighte bukter. Selv i kraftig motvind vil 5# kunne kaste langt. En annen imponerende ting med stanga er hvor alsidig den er. Etter å ha gått en hel dag med 8 meters klump, smalt vi på en konkuranseklump på 17 meter og herre for en fryd den var å kaste med.

Nå er det ikke vanskelig å se hvor imponert jeg er over denne stanga, men sannheten er at dette er den beste fluestangen jeg noen gang har prøvd. Jeg testet 9' #5, 10' #7 og 14' #9-10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.