Gå til innhold
Fiskersiden

Lawson Preywinder GDR 12


Lord Flashheart
 Share

Recommended Posts

Hei hei.

Lawson Preywinder GDR 12 er det noen som har erfaringer med denne snella?

Tenkte litt på kveite, sei og torskefiske. Eller bør en gå for noe annet?

Passende stang? Blir antagelig driftfiske de gangene en våger seg ut i salte vannlag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkel og fin snelle dette, fått mye god tilbakemelding fra nordmenn hvertfall. den hadde visst tatt en stor stør for en tid tilbake. funker sikkert kjempefint til formålet ditt som en allroundsnelle på relativt grunt vann. skal du satse kveite derimot er det bare et spm. om tid før en stor biter på og da ville jeg muligens vurdert noe kraftigere (bremsemessig) ikke str. messig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har denne snella selv. Denne funker fint for meg. Snella har maks 12kg bremsekraft, noe som skulle holde lenge til det meste her til lands.

Anbefales!

Se her: http://seeberg.no/index.php/sneller/hav-pilke-sneller?page=shop.product_details&flypage=tpflypage.tpl&product_id=2054&category_id=738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du satse kveite derimot er det bare et spm. om tid før en stor biter på og da ville jeg muligens vurdert noe kraftigere (bremsemessig) ikke str. messig!

Trur nok preywinden takler kveite greit nok. Ikke noe tullefisk hvitstøren heller. Jeg vil gjerne se deg bunne bremsen på accuraten under kveitefiske Thor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan sikkert ta kveite på 12-20 stang også men du kjøper deg noe grommere! skal du drive målrettet kveitefiske over tid så kan det være en ide å gå til noe litt grommere, vil tro at accuratebremsen er en god del mykere enn lawson snella når du står der med 10 kg bremsekraft og en kveite som raser.

Endret av Ami GRan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan sikkert ta kveite på 12-20 stang også men du kjøper deg noe grommere! skal du drive målrettet kveitefiske over tid så kan det være en ide å gå til noe litt grommere, vil tro at accuratebremsen er en god del mykere enn lawson snella når du står der med 10 kg bremsekraft og en kveite som raser.

Har du testa eller antar du?

Regner med du har førstehånds erfaring med mye fiske med preywinden?

Han sier her at han skal bruke snella som ei allroundsnelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare rukket å lande ei kveite på vel 15 kg på Preywinder'n, men vil tro den takler rimelig drøye bordplater ganske så greit.

Synes den virker mere robust enn Avet'en jeg har i samme størrelse...

Bremsekraften burde i allefall ikke være et tema :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en kjempefin snelle til kveite også men hadde jeg hatt en 150 kilos kveite på jiggen min hadde jeg heller hatt en accurate i hånda enn en preywinder. ingen kritikk mot snella. det er blitt tatt kveite på 212 kilo med en ambiss 7000... poenget mitt er bare at skal man drive med dette aktivt over tid vil det kanskje lønne seg å skaffe seg en grommere snelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en kjempefin snelle til kveite også men hadde jeg hatt en 150 kilos kveite på jiggen min hadde jeg heller hatt en accurate i hånda enn en preywinder. ingen kritikk mot snella. det er blitt tatt kveite på 212 kilo med en ambiss 7000... poenget mitt er bare at skal man drive med dette aktivt over tid vil det kanskje lønne seg å skaffe seg en grommere snelle

Det siste utsagnet er jeg veldig enig i! Bare tull å leke med maten :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får et inntrykk av at folk tror jeg er en hodeløs tulling iblant som bare kjøper sneller for hvordan de ser ut og bremsekraften deres, faktaene på bordet spiller også en stor rolle i mine valg av sneller og utstyr. Det er nok ikke uten grunn til at per jonasson har valgt accurate som sine sneller under de guidede turene i tromsøområdene, persa (geir) har prøvd mange sneller opp igjennom tiden og han er aller mest fornøyd med accurate til sitt bruk (nikolassisen er jo også frelst av denne snella)... og de har jo tatt noen kveiter! accurate er et merke som har blitt testet og gjennomprøvd langt mer enn preywindern for våre forhold og ikke minst utenlandske forhold. Nå skal det sies at jeg ikke har fått noe kveite å skryte av på disse snellene så anbefallinger fra meg kan virke litt rart, men jeg har kjent på den, følt den og testet den på storsei og solid torsk og inntrykket er WOW for en snelle! bremsen er silkemyk og det har aldri forekommet noen feil med den. Jeg har prøvd endel sneller opp igjennom de seneste år jeg også og har landet på denne som den ultimate snella for min bruk. Det er ikke sagt at det ikke finnes noe bedre!

merkelig hvordan folk hakker på andre med en gang man ikke velger et svar som sier "joda den er sikkert kjempefin" det må gå ann å vise at det finnes muligheter som kan være bedre og som mest sannsynlig er det. Hvorfor koster noen havfiskesneller 800kr og andre 4000...? det er ikke sikkert at det er sinssykt store forskjeller på dem, men som oftest gjenspeiler pris kvalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testa eller antar du?

Regner med du har førstehånds erfaring med mye fiske med preywinden?

Han sier her at han skal bruke snella som ei allroundsnelle.

Blir litt provosert her, har ikke en gang nevnt at snellen ikke passer seg til allroundfiske.

Jeg jobber i en fiskeutstyrsbutikk og med det som grunnlag føler jeg at jeg kan uttale meg om snellen;)

Endret av Ami GRan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble spurt av forhandler om jeg skulle ha det grommeste eller noe litt rimeligere. Sa da at jeg ikke var den ivrigste havfisker, men at det skulle vært moro å prøvd kveita en gang en var i nord. Fikk da anbefalt den Preywinder snella, og det styrker dens aksjer at flere her inne kan bekrefte at det er ei ok snella uten å få mere info enn det lille jeg har oppgitt. Er jo i utgangspunktet shimano mann. Men når det kommer til sneller uten senefører, spakbremser og ikke minst lb i stedet for mm er jeg blanko. Men den Lawson snella virker i allefall på meg til å være en veldig grei nybegynnersnelle.

Når tid osv er spikret vil en nok spørre om tips på agn også, vet bare det blir i Steigen området, antagelig i juli mnd.

Fritid i juni skal benyttes i Namsin, med Calcutta snelle/r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rønsingen fikk en til testing før de kom i handelen. Den har blitt mishandlet på det aller groveste, og såvidt jeg vet taklet alt av elendighet som har blitt slengt etter den.

Takler den stor hvitstør takler den kveite også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær klar over som Hafnor sier at pris gjenspeiler kvalitet - i alle fall stort sett. Det kan sies mye om store sneller, men for oss som fisker norske arter vil det nok alltid holde med feks en Shimano TLD 20.Har selv en Avet, samt en Shimano som nevnt. Intet har hittil stoppet mitt fiske pga bremsekraft eller styrke, og disse snellene har vært ute en par vinterdager her på Helgelandskysten. :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Vekker denne til liv jeg!

Skal kjøpe ny snelle (og en stang til) i disse dager og har vurdert Accurat sin 400 men delvis slått den fra meg igjen pga det jeg har lest om service og generelt byggekvaliteten på snella. Ikke så huset, men feks at den er dårlig fettet fra fabrikk - og jeg kjøper ikke sneller til 3000-4000 for å begynne å skru på de...

Derimot har jeg egentlig bestemt meg for en PLD 12 med de argumentene som at;

Jeg får den over disk hos en lokal butikk, har ikke hørt en negativ omtale om den, jeg liker designet og at jeg får en bra pris på et sett med PLD 12 og Prey jigger 5,8" 15-40lbs.

Utstyret skal brukes til stor sei og kveite hjemme i Tromsø.

Så da er spørsmålet, nå 4 år etter at tråden ble startet - Hva mener dere i dag, PLD 12 over disk med de fordelene det medfører eller Accurate fra Baardsen på nett.

Ser forøvrig at den Preywinderen det snakkes om lengere opp her er er GDR, hva er forskjell på den og PLD?

Endret av Stianj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekker denne til liv jeg!

Skal kjøpe ny snelle (og en stang til) i disse dager og har vurdert Accurat sin 400 men delvis slått den fra meg igjen pga det jeg har lest om service og generelt byggekvaliteten på snella. Ikke så huset, men feks at den er dårlig fettet fra fabrikk - og jeg kjøper ikke sneller til 3000-4000 for å begynne å skru på de...

Derimot har jeg egentlig bestemt meg for en PLD 12 med de argumentene som at;

Jeg får den over disk hos en lokal butikk, har ikke hørt en negativ omtale om den, jeg liker designet og at jeg får en bra pris på et sett med PLD 12 og Prey jigger 5,8" 15-40lbs.

Utstyret skal brukes til stor sei og kveite hjemme i Tromsø.

Så da er spørsmålet, nå 4 år etter at tråden ble startet - Hva mener dere i dag, PLD 12 over disk med de fordelene det medfører eller Accurate fra Baardsen på nett.

Ser forøvrig at den Preywinderen det snakkes om lengere opp her er er GDR, hva er forskjell på den og PLD?

Hei. Jeg har en Preywinder 12 GDR og min bror har en PLD 12. Det er i praksis samme snella, bare en nyere modell. Preywinder GDR ble markedsført av Lawson, nå er det Prey / Seeberg som selger snella. Så bortsett fra navnet er alt likt. De finnes i flere varianter, både engirs Low speed og engir High speed, utveksling hhv. 4,3:1 og 5,8:1. Så finnes også en two-speed-modell med utveksling på 3,3:1 på lavgir og over 6 på høygiret.

Uansett en veldig bra allroundsnelle som jeg absolutt kan anbefale. Selvsagt ikke den råeste i klassen, da det finnes dyrere sneller spesielt egne for kveitefiske (Accurate, Saltiga, Talica osv.), men den skulle holde fint som startsnelle i combo med Prey Jigger 5'8.

Snella har god og silkemyk brems og jeg har på min GDR 12 fått kveite på 170 kg og kveite på ca. 75 kg. Begge gangene uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.