Gå til innhold
Fiskersiden

Klar langepers fra land


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Da er det offisielt, agnfiske på dypt vann fra land har tatt fullstendig overhånd. Og galskapen blir vel neppe noe mildere etter mandagskveldens strabaser.

Etter å ha blitt offer for sulten slimål på Frekhaugkaien søndag kveld, og etter tre timer bare stått igjen med makrellskinn uten kjøtt, ble turen mandag kveld lagt til en av de mindre og mer avsideliggende kaiene i området. Jeg sluttet på jobb klokken tre, og hadde agn og søkke i sjøen under en halv time senere.

Her var det stille som i graven, men jeg benyttet tiden og stillheten til å sortere litt takkel. To ganger i løpet av den første halvannen timen hadde jeg agnet oppe for å sjekke for slimål- eller krabbeangrep, men makrellen hang fint begge gangene.

Litt før klokken fem kom Jon halsende på glatt føre. Surfstangen hans gikk på en lei smell på Frekhaug dagen før, så alt han hadde med seg var en mindre kastestang. Et takkel med små kroker og makrell havnet raskt i sjøen, og fant ro rundt 50 meter lenger nede.

Jon hadde ikke før kastet uti før det nappet hos meg. Mothugg, men ingen tyngde i andre enden. Stangen ble satt på plass igjen, og fikk stå i ro i nøyaktig fem sekunder før tuppen begynte å bevege seg. Spolen ble kjapt frikoblet og snøret fikk renne ut i bedagelig tempo mens pulsen steg. 10 sekunder, 15, stramt snøre, tilslag… Fast fisk!

Så langt i min vel en uke lange surffiskekarriere har jeg fått to langer og en brosme, alle under tre kilo. Dette var langt tyngre, og mye sterke. Fisken tok litt snøre, men fikk raskt igjen med samme mynt. Og med det kraftige utstyret gikk det nokså greit å få fisken høyere i sjøen. Ute var det helt mørkt, men en enslig gatelykt gav grei sikt.

Etter noen lange minutter kom en bra voksen skikkelse sigende oppover. Kleppen satt som den skulle, og sekunder senere lå en meget fin lange i snøen. To kjappe kakk i skallen og frem med vekten. Denne stoppet på 7 kilo blank, klar langepers fra land for min del.

112230_s.jpg

Ny langerekord fra land, 7 kilo blank.

Etter å ha knipset noen mobilbilder ble nye fileter sendt ut der i mørket. Jon hadde kontakt med fisk mens snøret mitt sank, men ingenting ville sitte. Agnet mitt fikk ligge i ro i under et minutt før det på ny var aktivitet. Historien fra tidligere gjentok seg da tilslaget kom. Ingen motstand. Nye 20 sekunder gikk og aktiviteten var tilbake. Også denne gangen gav jeg fisken mer tid, og da tilslaget kom denne gangen satt kroken.

At dette var en mindre fisk enn i sted kjente jeg med det samme, men den jobbet likevel hardt, og håpet om hai eller annen bruskfisk, som er arter vi selvsagt vil ha på listene, steg. Like etter brøt en godkjent brosme vannflaten. Vekten viste like i underkant av 2 kilo.

112227_s.jpg

Dagens første brosme, i underkant av 2 kilo.

Hos Jon nappet det smått hele veien, men ingenting ville sitte. Så dro det plutselig godt til, og snøret satt bom fast. Etter mye om og men kom takkelet opp igjen, med en krok i minus. Ny egning, nytt kast og like etter, endelig, fast fisk. Opp fra dypet kom en finfin lusuer som dro vekten til 400 gram. Ny art på Jon, som begynte sitt aktive fiske for bare et halvt år siden, men som har blitt fullstendig hektet.

112229_s.jpg

Jon sin første lusuer noen gang.

112231_s.jpg

Stilig fisk.

Nå stilnet det av hos meg, og jeg gikk i gang med sløying og filetering. Jon fikk på sin side ikke mer enn så vidt kastet ut igjen før det hugg tungt på det lette utstyret. Etter en god fight på en stang beregnet for sjøørret dukket dagens andre brosme opp. Vekten viste godkjente 3 kilo, og tredobling av brosmepersen til Jon.

112228_s.jpg

Ny brosmepers på Jon, 3 fine kilo.

Så blåste det opp og fisket stilnet, men fiskerne var mer enn fornøyde. I kveld blir det lange steikt i knust kavring med potetbåter til middag.

PS: Så vidt jeg kunne se stod det ingen ting på verken stang eller snelle om den avhengighetsskapende virkningen surffiske har på menneskets sinn. Folkehelseinstituttet er kontaktet... :o

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At agnfiske fra land er MEGET avhengighetsdannende kan jeg for all del si meg enig med endre!!! Jeg må ha meg en ny stang fortere en F...!!! Men sier meg fornøyd med tredobling av brosmerekorden, og at jeg kan føre opp en ny art på listen, selv om jeg måtte ty til det lettere utsyret mitt grunnet den "grusome" episoden på frekhaug :thumbsup: men man kan ikke la seg knekke av slikt.. Ny stang skal være på plass innen en uke eller to!! :thumbsup: og da kommer rapportene til å strømme på :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bont12.jpg

De er best å få fra land ja :P

Grattiz med fin lange pers fra land å tigerstripete babybrosmer :goodjob:

PS: Kansje sjekke vekta di, denne veide 8,5.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjoner, folkens. Moro når ting funker fra starten. Etter å ha kontrollsjekka den gamle vekten min opp mot digitalvekt må vekten på langen justeres noe. Vekten fisken ble veigd på viste syv kilo der den digitale viste 6,36. Bare sånn at det er på det rene. Ellers smakte fisken svært bra. En kjapp oppskrift følger for de som skulle være interessert:

Ingredienser:

* Renskåret og beinfri langefilet uten skinn (Ca 1,5 kilo)

* Hvetemel

* Salt

* Pepper

* Egg

* Brødrasp/sukkerkavring

* Smør/matolje

Fremgangsmåte:

Skjær passe store fileter og tørk disse med tørkepapir. Bland tre spiseskjeer hvetemel, en spiseskje salt og en teskje pepper i en lav tallerken.

Rull filetene i melblandingen slik at all fisken blir dekket.

Visp sammen to egg i en skål og pensle dette på fisken.

Tøm brødrasp eller knust sukkerkavring på en tallerken og rull filetene i blandingen.

Smelt godt med smør til det begynner å bli brunt på farge, og tilsett litt matolje på pannen.

Stek til fisken er gyllen brun på begge sider, og server med poteter, råkostsalat og remulade.

Fruen blir garantert imponert over noe som slett ikke er en inviklet rett.

Bon Appetit!

Mvh Endre

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjoner, folkens. Moro når ting funker fra starten. Etter å ha kontrollsjekka den gamle vekten min opp mot digitalvekt må vekten på langen justeres noe. Vekten fisken ble veigd på viste syv kilo der den digitale viste 6,36. Bare sånn at det er på det rene. Ellers smakte fisken svært bra. En kjapp oppskrift følger for de som skulle være interessert:

Ingredienser:

* Renskåret og beinfri langefilet uten skinn (Ca 1,5 kilo)

* Hvetemel

* Salt

* Pepper

* Egg

* Brødrasp/sukkerkavring

* Smør/matolje

Fremgangsmåte:

Skjær passe store fileter og tørk disse med tørkepapir. Bland tre spiseskjeer hvetemel, en spiseskje salt og en teskje pepper i en lav tallerken.

Rull filetene i melblandingen slik at all fisken blir dekket.

Visp sammen to egg i en skål og pensle dette på fisken.

Tøm brødrasp eller knust sukkerkavring på en tallerken og rull filetene i blandingen.

Smelt godt med smør til det begynner å bli brunt på farge, og tilsett litt matolje på pannen.

Stek til fisken er gyllen brun på begge sider, og server med poteter, råkostsalat og remulade.

Fruen blir garantert imponert over noe som slett ikke er en inviklet rett.

Bon Appetit!

Mvh Endre

Pleier å tilberede både lange og brosme på denne måten. I tillegg steker jeg rødløk. Alltid en vinner. Nydelig matfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.