Gå til innhold
Fiskersiden

Laksestang med multiplikatorsnelle


Sigve A
 Share

Recommended Posts

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal du ha markstang eller slukstang da? Foretrekker litt forskjellige lengder på stengene til de ulike metodene. Til mark syns jeg det er greit og ha ei stang på min.13 fot, sluk kan den gjerne være 11-12. Lawson Energy eller Norwegian er fine stangserier som du kan kikke på. Mener de skal ha dem på ABC Fritid. Av sneller så er det jo ambassadeur 6500,7000 eller Shimano Calcutta som går igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk innom Gresvig på Heimdal i løpet av vinteren Sigve. Og sjekk om de har fått inn flere Lawson-stenger, slike som Sølvreven er glad i :)

Nevn navnet mitt, og de skjønner hva du er ute etter. Kraftige og robuste stenger tilpasset tunge trønderske elver.

De fikk inn ett parti på 50 stenger for ett par år siden som var designet for oss som liker "heisekraner", og de gikk som varmt hvetebrød :thumbsup: Bruker en slik en selv og er kjempefornøyd !

Lawson 12` og kastevekt max. 150 gram. Spesielt tilpasset oss :dribble: Den har fått navnet "Nidelva". Men spørs om de får inn flere ? Men de forstår hva du er ute etter og har muligens noe i nærheten av samme egenskapene. De pleier å være på nett når det gjelder hva vi markfiskere vil ha, he he. Men tror ikke du får tak i så høy kastevekt, 130 gram kanskje og det holder det også. Ikke sikkert du skal fiske med så høye vekter på søkket, men det er innmari greit å ha noe å gå på når du skal ha god føling med søkket i strømmen.

Lawson-stengene er knallbra ! Og jeg mener at det er en stor fordel å ha forholdsvis stive og robuste stenger når du skal fiske med mark i tunge elver ! Du får mye bedre føling med bunnen og kan justere søkket mye lettere nedover strømmen. Og det er fremdeles en nytelse å kjøre laks fra 5-6 kilo og oppover. Noen sverger til mykere stenger med langt lavere max. kastevekt pga. at det nærmer seg en mere soft følelse når man fighter laksen. Som å kjøre laks på fluestang for å ta i litt. Men huffameg hvor problematisk det er å fiske med i tung strøm og trøblete bunn med for myk markstang :)

Jeg vet Gresvig har fått inn en meget god slukstang som de har på lager (Heimdal) og skal selge i sommer. Den skal jeg garantert kjøpe når det nærmer seg, så greit å ha en slik en i reserve også, når du først skal ønske deg gaver :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desvere tomt for Nidelva, men vi er en gjeng som har masa på for og få lagd et nytt part så kansje det kommer noe, men tror ikke det skjer før 1.juni 2011!

Jeg vil ikke anbefale Lawson Norwegien til tungt markfisk da jeg selv har sett flere knekke under markfiske, da spesielt når søkke sitter i bunn for ente gang og hornan i panna begyner og komme fram. Nå er det vel ikke så mye og sitte fast i vis en skal fiske gaula:-) men en sesong i Nidelva må en påregne og sittefast i alt fra biler, en av de 200 syklene, handlekurvene osv osv, til å me 10x6 meter montert haggistilasje kan du få på kroken vis uheldig. Min erfaring med norwegien er altså ikke bare positivt til markfiske, men som rostenger har de fungert fint.

Hør med stig på g-sport heimdal eller Dag på magasinet på tiller, da får du i allefall god hjelp, styr unna xxl.

Når du skal velge snelle, tenk litt på vekt. en abu 7000 er tung, da er nok calcutan et bedre valg:-)vis en skal stå noen timer i elva. selv har jeg et utvalg 7000-7500 modeller, og har aldri hadt noe tull med dem. PS- skal du kjøpe ambasadør, styr unna bilig modellene til under 700spenn, billig kina plastik:-)

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desvere tomt for Nidelva, men vi er en gjeng som har masa på for og få lagd et nytt part så kansje det kommer noe, men tror ikke det skjer før 1.juni 2010!

Skjønner du vil fiske flere sessonger men å drøye den til 2010 blir vell litt mye? :thumbsup:

Neida, det var da dumt.. Mas mere! :)

Stikk innom Gresvig på Heimdal i løpet av vinteren Sigve. Og sjekk om de har fått inn flere Lawson-stenger, slike som Sølvreven er glad i :D

Nevn navnet mitt, og de skjønner hva du er ute etter. Kraftige og robuste stenger tilpasset tunge trønderske elver.

De fikk inn ett parti på 50 stenger for ett par år siden som var designet for oss som liker "heisekraner", og de gikk som varmt hvetebrød :D Bruker en slik en selv og er kjempefornøyd !

Lawson 12` og kastevekt max. 150 gram. Spesielt tilpasset oss :D Den har fått navnet "Nidelva". Men spørs om de får inn flere ? Men de forstår hva du er ute etter og har muligens noe i nærheten av samme egenskapene. De pleier å være på nett når det gjelder hva vi markfiskere vil ha, he he. Men tror ikke du får tak i så høy kastevekt, 130 gram kanskje og det holder det også. Ikke sikkert du skal fiske med så høye vekter på søkket, men det er innmari greit å ha noe å gå på når du skal ha god føling med søkket i strømmen.

Lawson-stengene er knallbra ! Og jeg mener at det er en stor fordel å ha forholdsvis stive og robuste stenger når du skal fiske med mark i tunge elver ! Du får mye bedre føling med bunnen og kan justere søkket mye lettere nedover strømmen. Og det er fremdeles en nytelse å kjøre laks fra 5-6 kilo og oppover. Noen sverger til mykere stenger med langt lavere max. kastevekt pga. at det nærmer seg en mere soft følelse når man fighter laksen. Som å kjøre laks på fluestang for å ta i litt. Men huffameg hvor problematisk det er å fiske med i tung strøm og trøblete bunn med for myk markstang :dribble:

Jeg vet Gresvig har fått inn en meget god slukstang som de har på lager (Heimdal) og skal selge i sommer. Den skal jeg garantert kjøpe når det nærmer seg, så greit å ha en slik en i reserve også, når du først skal ønske deg gaver :D

Ja, får satse på en lawson stang selv om de ikke har Nidelva. Men har du noen tips til snelle da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amb. 7000 f.eks. Bruker ikke annet jeg ihvertfall. Robust, og du har den nærmest på livstid, hvis du steller godt med den :) Demonterer den hvert år, og tørker og pusser delene, og oljer kun med litt sykkelolje på de rette plassene. Så er den like god neste år.

Eneste jeg har hatt slitasje på en sjelden gang er "kniven" som kan byttes ut enkelt, pluss "snellefører" som får litt hard medfart en sjelden gang når vi er for brutal med bunnen og røsker i.

Sporene på enden av snellefører blir mikroskopisk lite deformert og det er nok til at den ikke vender ved hjelp av kniven hver gang. Men det skjer ikke så ofte.

De trøbler av og til disse også, hvis man mister snella i elva, eller at den blir utsatt for et over normalt regnvær. Men de er så lett å demontere, og tørke clutchlamellene oppi elva, så er den klar igjen :thumbsup: Kjøper du en slik snelle f.eks. er det veldig lurt å alltid ha med seg nødvendig ekstrautstyr til snella. Irriterende å stå oppi elva og det er noe galt med snella. Så 1 stk. kniv og kanskje til nød 1 stk. snellefører er greit å ha i bagasjen. Pluss verktøy (metalldings)som følger med for å løsne mutter ved sveiva og som også kan brukes som skrujern. Mere trenger du ikke. Jeg har ofte sett at flere bytter ut kniven til snella, når det egentlig er snellefører som er problemet. Kan vise deg dette i sommer.

Calcuttaen er jo bra den også selvsagt.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange liker stenger fra Lawson?

Sølvreven er unnskyldt, han er senil, men dere andre?

:lolu:

Jeg ser folk med Lawsonstenger driver å ødelegger stangringer i eininga, brekker stenger og det som verre er.

Jalla. :bbq:

Jaha, din skabbete kondomfisker !

Hva bruker du da ? Jo mere Sigve får vite, jo bedre er det :lolu: Så kan han jo vurdere sjøl, he he.

Nå skal det sies at surringene på disse Lawson-stengene vi kjøpte var en "katastrofe" når vi kjøpte de. Lakken sprakk. Men her var det mye prestisje å hente og hva fikk vi ?

Joda, nye modifiserte stenger, de gamle leverte vi bare inn :bbq: Og surringene satt som støpt !

Men du har rett i en ting :rolleyes:

Jeg kunne godt tenkt meg de samme stengene med solide Fuji-ringer a la det Hørgård brukte på sine stenger. Har sjøl ikke sansen for slike ringer uten skikkelig foring.

Kan fort bli spor hvis man bruker fireline ! Men med 0.60 som f.eks. jeg bruker er det ikke antydning enda ihvertfall på ringene at de er slitt :rolleyes:

Men å brekke de ? Da tror jeg at man har vært nedi steinene med stanga, he he.

Men den optimale markstanga, den var det bare Hørgård som laget. Så vi får ta til takke med det nest beste :blush:

Kan også nevne at jeg fikk gratis fra Gresvig (topp service) ett par spisser til disse gamle Lawson-stengene, som er kjekt å ha hvis det skjer noe med den nye stanga. Ikke noe problem å bytte til nye Fuji-ringer heller :rolleyes:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en tur Skitt fiske.no og kjøpte meg ei Berkleystang på tilbud til femhundrelappen (sist jeg sjekket før jul en gang)...du får dem i 13, 12 og 11 fot, og alle er perfekte til markfisket i Gaula eller Nidelva uansett vannføring.

Jeg liker 11 ern best, en liten allrounder, som læmper 100-120 grs søkker lett, og som du fortsatt har litt feeling med når du må sjokkskifte til 20 grs søkke på kommandotid, når du skal å stresskaste etter en megalaks på tur oppover, som har vaka i kanten av strømmen, der storsøkkene ikke fisker godt nok.

(phu, lang setning, med mye lakseabstinens i)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sterkt ha vurdert dette settet. http://sportsbutikken.no/index.html?lmd=39939.319491 Men det er ikke et sett for det tyngste fisket som Sølvreven beskriver.

Da ville jeg ha vurdert dette settet http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=55078.

Du kan fiske lett med tungt utstyr, men det er vanskelig å fiske tungt med lett utstyr. Så skal du fiske på stor og tung elv i Juni så er settet fra skittfiske bedre. Det er mulig du finner dette billigere separat.

MVH

Bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sterkt ha vurdert dette settet. http://sportsbutikken.no/index.html?lmd=39939.319491 Men det er ikke et sett for det tyngste fisket som Sølvreven beskriver.

Da ville jeg ha vurdert dette settet http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=55078.

Du kan fiske lett med tungt utstyr, men det er vanskelig å fiske tungt med lett utstyr. Så skal du fiske på stor og tung elv i Juni så er settet fra skittfiske bedre. Det er mulig du finner dette billigere separat.

MVH

Bda

hei :lolu:

nederste linken tar meg bare til skittfiskes forside...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fiske lett med tungt utstyr, men det er vanskelig å fiske tungt med lett utstyr. MVH

Bda

Godt sagt, dette sier det meste egentlig. Kan ikke bli mer enig, hvis man skal forholde seg til kun 1 stang til allround markfiske i Gaula, og Orkla/Nidelva for den skyld.

Har man en robust markstang, kan den brukes overalt. Og det er endel fester og ulumskheter på bunnen, som garantert vil irritere Sigve til vannvidd. Og tømme ham for bly og vel så det hvis ikke han er touchy nok og ikke føler bunnen. Bruker man er robust og ikke minst en forholdsvis stiv stangtupp reagerer søkket som et spett når man vipper stanga opp under raklinga. Jeg har iallefall følt meg totalt handicappet med en mykere topp :lolu: Og etter hvert som elva synker, søker man jo også etter hardere strøm i smalere parti på elva. Så det ideelle på sikt er alltid å fiske i konstant strøm, uansett hvor stor eller liten elva er. Generelt da ! Rigor er jo også inne på noe, at man av og til må fiske på roligere strøm. Ja der det nesten ikke er strøm og inne på grunna f.eks. Men det skjer ikke plutselig der og da. Som f.eks når elva er iskald i starten, eller etter en flom. Men da er ikke stanga problemet ! Men rett og slett ambassadøren. Man må fiske med så lette søkker at man ikke får sluppet etter lina godt nok på den svært svake strømmen ! Har selv opplevd dette mange ganger, lirket meg halvt ihjel for å få sluppet lina nedover innpå grunna der gjerne 15-kilos kan stå på en halvmeter !

Og ønsket at jeg hadde en haspel og fireline, og sluppet etter. Nesten som flytemark-fiske !

Ei god markstang til 5-600 kr. er jeg personlig litt skeptisk til, hvis ikke må det være litt av et varp :rolleyes:

De Lawson-stengene vi kjøpte av Gresvig lå like under tusenlappen, og det var rett og slett et varp, he he. Ut ifra egenskapene på selve stanga og hvor robust og slitesterk de er.

Markstanga skal jo gjerne holde noen år også. Det er ikke noen andre stenger som får så mye juling eller belastning som ei markstang, fisket fra land :bbq:

Ringene i utg.punktet synes jeg også er uvesentlig, så lenge selve stanga er bra. Ringene kan lett byttes ut til solide Fuji-ringer. Morsomt vinterarbeid. Særlig toppringen, som er det svake punktet !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøpe så tungt utstyr til såpass store elver?

OK - hvis det kun er Nidelva og Nedre Gaula du skal fiske og har alt du trenger til lettere fiske i de mindre elvene, så melder jeg pass. Men husk på at lange stenger er kraft ganger arm, så jo lengre stang dess tyngre er det å fiske med dem over tid samt kjøre laks på dem. Men legger du til tunge sneller i 7000 str er laksefiske hardt arbeid. Det merkes på skuldrene og ryggen. Vet ikke hvordan din ungdommelige kroppsbygning er, for alt jeg vet er du kanskje både svært sterk og seig. Derfor ville jeg vel heller tilpasset utstyret til fiskeren i første omgang. Om noen år har du sikkert lagt til side nok penger til å kjøpe supertungt lakseutstyr uansett, hvis du finner ut at du trenger det.

Greier du 100 grams søkker med 14 foter og over halvkiloen snelle over tid er det greitt nok, men husk at Reven har sin fiskestil og laaaang erfaring som kanskje ikke er så lett å kopiere selv med samme utstyr. Hør litt på Rigor du og bry deg mindre med Sølvrevens homsefordommer. Det er nemlig du som skal bruke stanga i timer, dager og uker uten muskelknuter og senebetennelser - ikke Reven!

Skal du ha Ambiss er 6500 C3 eller Rocket rimelig lette og helt ok, men tar jo ikke så mye line. I 7000 størrelsene ligger du unna alt annet enn saker produsert i Sverige. Kinaproduserte 7000 I og overraskende nok 7000 C3 holder ikke mål. Har hatt disse selv, eller fisket med venner som har vært fortvilte over disse - rett og slett møkkasneller! Hvis Synchroen er svensk også i dag, er dette et alternativ å anbefale, men det tar litt tid å venne seg til den. Calcuttaen i 400 og 700 størrelse er langt bedre sneller enn noen Ambiss, men de koster jo en del...

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg flere stenger fra 12-14 fot, men jeg fisker nokså lett, så mine er opp til 60 grams kastevekter. Har forskjellige Fenwick, Berkley, Mustad - og mange forskjellige Shimano stenger. Er litt "annerledes" enn andre, bruker mye wobblere fra land, eller fisker wobbler fra båt. For det finnes faktisk andre ting enn markfiske her i verden, selv om også jeg selvsagt fisket mye med det før, siden alle andre gjorde det. Har blitt gammel og lat, orker ikke lyse makk og passe den som en smed i ukesvis. Litt røykalaks blir det nå likevel. Men om nostalgien tar meg og søkke og krok plukkes frem, bør det sies at Techniumene er råsolide og takler som regel kastevekter ca 25 % over det de er spesifisert for. Men siden du skal ha heisekran er ikke jeg mannen å spørre, jeg bare håper du velger utstyr som passer deg slik at du får mer glede av fisket ditt!

Fullt mulig å ønske seg gavekort, vet du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hva er dette da ! Finfiske med homsestang ?

Ja du er og blir en kaninfisker ;) Æ gir opp dæ snart Rigor ! Max. kastevekt 65 gram ! Sigve skal da ikke fiske bekkørret i sommer, kjære dæmseses :thumbsd:

Hehehe...du er ikke sann. Har du prøvd stanga?

Du kan ikke klage på den stanga der på bakgrunn av specs`n med mindre du har prøvd den. Læmper glatt 120 grammer med den der.

Den er lett som ei fjær, og takler storlaks uten problem.

Jeg er litt redd for at Sigve går på en smell hvis han følger utstyrsrådene dine, og er helt på linje med PerH sine vurderinger.

Sigve, husk at Sølvreven for bare noen år siden fisket med haspelsnella opp ned og gikk i nylonvadere og neopren på grusøra i Gaula, mens det var 30 grader i skyggen og solsteik.

"Nymotens utstyret har æ itjnå trua på!" var ordlyden den gangen. I dag sprader han rundt i pustende vadebukse og har snudd snella.

Nå skal han prakke på deg tunge kanoner, som du skal stå og læmpe med i dag ut og dag inn. Det er tungt det.

Hvem er den laksefiskeren som syter og bærer seg mest over ryggen,skuldre, at det er så tungt, holder ikke ut så lenge osv?

Jo, det er Sølvreven det. Grunnen til at han ikke har gått på en smell er at han sjelden trenger å fiske så lenge for å ta kvoten sin, og at han har hyppige turer i revehiet sitt inne i ørderskogen på Borten.

Hvis vinden blåser rett vei, så hører jeg sytinga hans fra Kattem helt til Byåsen på etter middagen når han kommer hjem, og det er over ei mil unna. :-)

Jeg har en viss erfaring i å fiske med altfor tungt utstyr fra når jeg var en sneip på 14-15 år, der jeg i gikk i månedsvis med den tyngste conolonstanga fra ABU (ca 2 kg:-) og en diger ambiss. Kjenner det i ryggen enda.

Sigve, melk Sølvreven for alt det han er verd når det gjelder fisket, laksen og elva, men ta utstyrsrådene med ei klype salt. Hør på ungdommene PerH og Rigor.

Kjøp deg en ambiss nå hvis det er pengene som styrer, men lov at du prøver Calcuttaen før eller siden. Å sammenligne disse blir som å sammenligne Opel med Audi.

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.