Gå til innhold
Fiskersiden

Laksestang med multiplikatorsnelle


Sigve A
 Share

Recommended Posts

Lightningrod 15-55g 10 fot er vel så nært du kan komme en allroundstang for fiske i større lakseelver.

Nå skal du få et tilbud av meg Sigve:

Hvis du vil ha den, så skal jeg forære deg en nesten ubrukt Lightning 10f, så bruker du heller pengene dine på en kvalitetssnelle.

:closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lightningrod 15-55g 10 fot er vel så nært du kan komme en allroundstang for fiske i større lakseelver.

Nå skal du få et tilbud av meg Sigve:

Hvis du vil ha den, så skal jeg forære deg en nesten ubrukt Lightning 10f, så bruker du heller pengene dine på en kvalitetssnelle.

:thumbsup:

Er jo mange gamle gubber her inne. En hundrelapp for oss er ikke det samme som en hundrelapp for Mr. Sigve Arntsen!

Kanskje vi skulle starte kronerulling til snelle - kanskje en Calcutta 400?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskeglede no selger calcutta 400 til 1599.

uansett hvor mye de abu frickerne anbefaler ambassadeur så får du ikke bedre kaste snelle til den prisen.

jeg synes shimano er best i klassen både når det gjelder haspel og multiplikatorsneller.

du for også den beste service på kjøpet.

Endret av magnum44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskeglede no selger calcutta 400 til 1599.

uansett hvor mye de abu frickerne anbefaler ambassadeur så får du ikke bedre kaste snelle til den prisen.

jeg synes shimano er best i klassen både når det gjelder haspel og multiplikatorsneller.

du for også den beste service på kjøpet.

Mine Ambassadeursneller er så mye bedre enn noen Calcutta at du ikke vil tro det uten å ha prøvd dem. Og jeg har Calcutta 400TE og Conquest 200DC som sammenligningsgrunnlag.

Og vi lar da vel ikke en servicemann skru på våre multiplikatorsneller, da ender en opp med ei treg snelle overfylt av smøremidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine Ambassadeursneller er så mye bedre enn noen Calcutta at du ikke vil tro det uten å ha prøvd dem. Og jeg har Calcutta 400TE og Conquest 200DC som sammenligningsgrunnlag.

Og vi lar da vel ikke en servicemann skru på våre multiplikatorsneller, da ender en opp med ei treg snelle overfylt av smøremidler.

må vel på koste litt trimning for å bli like god som conquest å te.tviler på en ambassadeur til rundt 1000 er like god å kaste med rett fra esken..

Endret av magnum44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt at mine Ambassadeurer ikke er helt orginale... Siden du ikke vet hva mine sneller har kostet ferdig trimmet og siden jeg ikke kommer å fortelle det heller blir nok diskusjonen om hvilken snelle som har kostet 1500kr som er best vanskelig. Men jeg skal ta på meg å kaste skitten ut av enhver orginal Calcutta med Ambassadeursneller jeg bare har renset og smurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskeglede no selger calcutta 400 til 1599.

uansett hvor mye de abu frickerne anbefaler ambassadeur så får du ikke bedre kaste snelle til den prisen.

Han rodde den fint i land og skrev "kastesnelle" :D Og der er vi nok enig, calcuttaen er stiiilig å kaste med, særlig wooblere som ikke veier like mye som bly :D

Men en ekte markfisker med mere enn "Bjellands Fiskeboller" i bicepsen bruker vinsj som tåler juling, år etter år, etter år, etter år..............

Vet ikke hva calcuttaen rommer i forhold til ambiss. Ihvertfall bør marksnella romme minst 120m med 0.50. For bunnfiske i de store trønderske elvene (kan ikke få sagt det nok ggr.)Der vil spesielt "nybegynnere" og det som bedre er garantert sette fast i bunnen. Mange ggr. også. Og lina og snella må tåle en solid støyt når man river og sliter. Man kommer garantert borti fester på bunnen som er et sannt mareritt. Ja stanga også bør tåle en masse juling. Pluss at sikkerhetsmarginen er bedre med minst 0.50 hvis det skulle bite på en storlaks (skjer titt og ofte) og lina er småskadet.

Det holder med 100 meter også, oftest med bare 70-80 meter også. Men man vet aldri. 0.45 på marksnella synes ihvertfall jeg er skummelt. Spesielt på fortommen ! Da skal man ha karakter og være utrolig bevisst at lina ikke er småskadet hver gang man er nedi steinene :) Den dagen 10-kilosen biter på (og kanskje enda "verre" også) kommer den første tanken: Har jeg sjekket lina ? Holder lina ?

Grunnen til at jeg fyller endel mere line på snella enn jeg egentlig behøver de første dagene/ukene er økonomi. Det er mange 10-metere å ta av etter hvert uten at man trenger å skifte hele lina på snella. Og skjøter inne på lina er ikke min favoritt, he he. Og det er også viktig at man korter inn lina titt og ofte for å sikre knutene og at lina er fresh og fin mot knuten. Spesielt på fireline der jeg kutter ned noen cm. hver eneste dag.

Med krana og vinsjen jeg bruker retter jeg lett ut en 4/0 flatbanket beak som har kilt seg på bunnen mellom steinene. Ja ofte en 5/0 også, uten å tømme stakkars reven for alt som er av line :hot:

Men en mellomting er ikke så dumt, husk det Sigve. Markutstyr bør tåle juling, og du skal ha samme utstyret i mange år. Skal du ute på Fosen og fiske i småelvene, eller andre mindre elver er det en helt annen verden.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt at mine Ambassadeurer ikke er helt orginale... Siden du ikke vet hva mine sneller har kostet ferdig trimmet og siden jeg ikke kommer å fortelle det heller blir nok diskusjonen om hvilken snelle som har kostet 1500kr som er best vanskelig. Men jeg skal ta på meg å kaste skitten ut av enhver orginal Calcutta med Ambassadeursneller jeg bare har renset og smurt.

Jeg tviler ikke på at du kan trylle fram det beste i ambassadører og dermed få en snelle som du synes slår calcuttaen i støvlene. Men spørsmålet er jo ikke hvordan en superbruker oppfatter ting, i alle fall ikke for en vanlig bruker. Personlig synes jeg ikke calcuttaen er vesentlig bedre å kaste med. Noe bedre kanskje. Men den er vesentlig bedre å kjøre fisk med og den tåler mer grisete bruk (markfiske). Jeg er stor fan av amabssadør og lykkelig eier av 8 stykker (hvorav 4 er slitt i filler).

Bortsett fra at Nils Masters generøse tilbud egentlig har stoppet debatten (Sigve må være gal for ikke å bare takke og bukke). Er jeg nok mye enig med Sølvreven her. Heller sår rygg og mye laks enn god rygg/frøkenfiske og mindre laks. Og ja jeg har så vondt i ryggen de første tre ukene i Juni at jeg trolig ikke er helt vel bevart.

Til sølvreven. Husk at Calcuttaen kommer i en 700 utgave også og den kjører du 250-270 m 0,5 på. Den tar vesentlig mer snøre enn amb 7000. Calcutta 400 blir etter min mening for lite i juni. Da trenger vi som du sier solide saker og vi må også stadig kutte som du skriver.

mvh

bda

Endret av BDA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeeeei!!

det er ikke lov å si!!!!

Ambassadøøøør!

.....snufs, snufs, blasfemi........

Og det sier en nybakt eier av en Calcutta 700B - som har så ekstremt skranglete Ambassadører at det sannelig er godt han helt har sluttet å beskatte laksen, kanskje av redsel for at snellene skal kollapse i første utraset..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calcutta 400B har dårligre bremse enn nye Ambassadeurer med Carbon Matrix bremseskiver. Calcutta er også mer utsatt for problemer med oljeforurensing av bremsa. Ambassadeur hadde tidligere teflonbremseskiver disse var dårlige, og enda dårligere enn Calcutta når det gjelder forurensing av smøremidler.

Og når det gjelder kastegenskaper har det selvsagt stor betydning hvilken Ambassadeur en sammenligner med, jeg snakker selvsagt bare om de to beste modellene som er 6500 CS Rocket og 6500 CS Mag, hvor den siste er den aller beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det sier en nybakt eier av en Calcutta 700B - som har så ekstremt skranglete Ambassadører at det sannelig er godt han helt har sluttet å beskatte laksen, kanskje av redsel for at snellene skal kollapse i første utraset..?

Hmm, go'ambassadøren min har vært trofast siden 1987, og har bare forlatt meg når Oteren har rekvirert den for heavy-duty action i Stryn og Trøndelagen sånn år om annet. Det er klart at så mange år setter spor :)

Men, denne gamle 7000 C syncroen kaster en wobbler over Grand Hotel uten søkke, så helt håpløs kan den vel ikke være?

Hva Calcuttaen angår så er jeg veldig spent :hot: Det er heldigvis ikke så mange måneder igjen til fiskesesongen begynner, og jeg får testet den.

Oh joy!!

:D

PS det om å beskatte laksen satser jeg på å ta opp igjen til sommeren, so beware!!!

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik å forstå at CS Rocket regnes som bedre kastemessig enn Pro Rocket?

Pro Rocket er også en Rocket, eneste forskjellen mellom snellene (bortestt fra den gyselige fargen da) er at Pro Rocket har bremseplate i krommet messing, mens vanlig Rocket har aluminium. Dette influerer ikke på kasteegneskapene, men gir ei tyngre snelle som kanskje har marginalt bedre holdbarhet. Chrome Rockeet derimot har litt bedre kasteegneskaper enn de andre siden den har sidegavler i messing noe som gir en stivere og døere konstruksjon som forbedrer kasteegneskapene. De grå 6500 CS Mag snellene har også messing sidegavler og er de beste snellene Abu noen gang har bygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg lurte bare på hva denne Calcutta 400 egentlig rommet, finnes jo flere modeller eller større utgaver av Calcutta :)

Men spørs hva disse største koster, kontra ambiss 7000 f.eks. Jeg ser iallefall kun på kostnad på sikt og at det skal funke 100% overalt (det skal jo helst vare en stund også), og at utstyret ikke skal irritere og at man ikke sliter det ut. Ambiss får man kjøpt i Dk også for en meget behagelig pris. Gjerne til rundt kr. 1000,- Og robuste og gode markstenger som tåler noen støyter kan man utrolig nok få for oppunder kr. 1000,- hvis man er på de rette plassene. Gresvig Heimdal f.eks. og av og til på andre butikker også, hvis man følger litt med når de har pansertilbud :hot:

Det er så mange nå som kjøper lange og smekre stenger som ser ut som synåler. Knallfin aksjon på smålaksen riktig nok. Men de blir liksom litt spjælete synes jeg når jeg ser markfiskerne går rundt meg med altfor dyre og smekre stenger. Men jeg er vel litt fastlåst i Gaula igjen eller Orkla for den saks skyld. Og bunnen i Nidelva kan være "trøblete" den også flere plasser.

Er litt overdrevet også at man får så mye mere vondt av å bruke ambiss og en litt sterkere stang. Lawson-stanga jeg bruker med kastevekt på max. 150gr. synes jeg ikke er tung i hele tatt å fiske med.

Problemet er hvis man fisker ofte eller dagesvis i hard strøm og nesten alltid med tunge blysøkker, der man må spenne underarma så inni hampen hele tiden under raklinga. For at det skal fungere. Jeg har fisket ofte på slike plasser, og det er nok hardt i lengden ja. Men så er det akkurat slike plasser hvor marken kommer til sin rett når sant skal sies :D Men det finnes en mellomting, man skal jo ikke slite seg ut heller.

Markfiske er jo egentlig svært så avslappende det hvis man gjør det riktig og fisker variert, det er kun håndleddet som jobber og tommelen :D Og stanga står jo nesten rett opp og stangbutten hviler mot hofta eller lysken.

Kjenner det i både rygg og føtter jeg også de første 10-12 dagene. Men det er nok ikke markutstyret sin skyld, heller at vi står i rennende strøm med vadebuksa og spenner oss. Pluss at vi går som zoombier på steinhardt underlag, og sitter for lite :D Uvant kost etter en lang og lite aktiv vinter, he he. Synes 2-håndsfiske med fluestanga er verst for kroppen, pga. vridning i overkroppen. Pluss at man vader oftere ute i elva for å fiske på de rette plassene. Også på kald elv.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro Rocket er også en Rocket, eneste forskjellen mellom snellene (bortestt fra den gyselige fargen da) er at Pro Rocket har bremseplate i krommet messing, mens vanlig Rocket har aluminium. Dette influerer ikke på kasteegneskapene, men gir ei tyngre snelle som kanskje har marginalt bedre holdbarhet. Chrome Rockeet derimot har litt bedre kasteegneskaper enn de andre siden den har sidegavler i messing noe som gir en stivere og døere konstruksjon som forbedrer kasteegneskapene. De grå 6500 CS Mag snellene har også messing sidegavler og er de beste snellene Abu noen gang har bygd.

ok, takk for oppklaring! Jeg har en av de gyselige Pro Rocket'ene (mosegrønn), men så lenge den ikke er orange/rosa kan jeg leve med dét :) Denne kastet "akseptabelt" ut av boksen, men jeg var ikke overveldet. Kikket litt nærmere på den senere på kvelden etter prøvekastingen, og synes den snurret tregt. Oppdaget da at hele kniven var satt inn i tykk grease, og når jeg åpnet den var det likedan inni. Etter en liten halvtime med opprenskning, var det en helt annen snelle å kaste med neste dag.

Ellers er det interessant at du (som såvidt jeg vet har skrudd på "noen" sneller) mener at en Ambassadeur til en langt lavere pris både har bedre brems og kasteegenskaper :D Dét burde kanskje flere merke seg? :hot:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosegrønne sneller er da fine, jeg siktet selvsagt til den rosaorange modellen som selges nå.

Har faktisk aldri sett grønn 6500CS Pro Rocket, har derimot sett grønn 6500C Pro Shop, men den heter ikke Rocket.

Her er bra beskrivelse fra UT Reeel Technology om hvordan en Ambassadeur kan trimmes for under en hundrelapp.

Trimming for under hundrelappen

Vil anbefale å skaffe Yellow Rocket Fuel, denne er mye mindre flyktig enn Abu Rocket Oil, noe som gir mye lenger vedlikeholdsintervaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosegrønne sneller er da fine, jeg siktet selvsagt til den rosaorange modellen som selges nå.

Har faktisk aldri sett grønn 6500CS Pro Rocket, har derimot sett grønn 6500C Pro Shop, men den heter ikke Rocket.

Måtte faktisk ned i boden og dobbeltsjekke her, og den er da slettes ikke mosegrønn nei :) . Det er varianten før den rosa/orange, jeg tror fargen heter "petrol" eller noe i den gata. Og siden jeg sikkert er en særing så har jeg 6501 varianten med powerhandle (som er ettermontert ja)

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.