Gå til innhold
Fiskersiden

Lavvo på isen


rokk
 Share

Recommended Posts

Jeg og en kompis vurderer å sette opp lavvo på isen. Fiske, fyre i rundbrenner og drikke kark. Det frister, men jeg er litt usikker om det blir våt, hvor mye kull man trenger til to døgn på isen osv. Noen som har erfaring og gode råd i gi? Vi har anskaffet oss isplugger til å feste lavoen med.

Har slått opp telt på isen et par ganger. jeg brukte 12" spiker og tur-øksa til å "spikre" fast telt og barduner, funker "fint som snus". Problemet er selfølgelig overvann, da er prosjektet dødfødt, og lavo'n må settes på land. Jeg har med meg spiker, fordi det funker fint til vintertelting når det er tele i bakken men lite snø. Aluminiumsplugger blir bøyd når du spikrer dem ned, og er umulig å få ut viss du først får de ned i bakken. Gi det et forsøk, og viss det ikke er overvann er det jo hysterisk, å kunne sitte på kvelden, varmt og godt, med karsken i venstra, og stikka i høyra. Men pass på, etter noen kopper har det hendt at folk har gitt tilslag med feil hand..... :lolu:

M.

P.S. Husk å sett stanga på noe så den ikke reiser gjennom isen, og tenk på kullos.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slått opp telt på isen et par ganger. jeg brukte 12" spiker og tur-øksa til å "spikre" fast telt og barduner, funker "fint som snus". Problemet er selfølgelig overvann, da er prosjektet dødfødt, og lavo'n må settes på land. Jeg har med meg spiker, fordi det funker fint til vintertelting når det er tele i bakken men lite snø. Aluminiumsplugger blir bøyd når du spikrer dem ned, og er umulig å få ut viss du først får de ned i bakken. Gi det et forsøk, og viss det ikke er overvann er det jo hysterisk, å kunne sitte på kvelden, varmt og godt, med karsken i venstra, og stikka i høyra. Men pass på, etter noen kopper har det hendt at folk har gitt tilslag med feil hand..... :spell:

M.

P.S. Husk å sett stanga på noe så den ikke reiser gjennom isen, og tenk på kullos.

Spiker tenkte jeg ikke på, god ide!! Ser den med overvann ja. Har hørt det kan bli overvann iløpet av natta og... Men det viktigste er vel det med tilslaget. Vil ikke risikere å sløse med edle dråper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
med karsken i venstra, og stikka i høyra...

Hehe, trodde det var fisking som var i fokus på denne sida?

Når det er sagt er det jo også et tips å ha fiskehullet i forteltet, dersom man bruker telt som har det da. Da vil man jo unngå mye av vannsølet inni teltet dersom det går hardt for seg i fisket, og man har tenkt å sove der inne. Uten at jeg har noe erfaring med det selv, har jeg sett det på et klipp på youtube. Så vettugt ut. Når det er sagt, vet jeg ikke hvor mye fyring har å si på om det blir vått og jævlig inni teltet. Men noe må man vel regne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei.

Har selv prøvet telt på isen. Både med hell og uhell.

Vær varsom!!

Er det mye snø på isen og ingen "gamle" fiskehull, bør du/dere ikke overnatte i lavo/telt.

Jeg opplevde 30 cm overvann gjennom natten, og da blir det kaldt! :) Heldigvis så hadde jeg en hytte å komme inn i. Hullene vi lagde i forteltet var så store at vi kunne slippe ei hel bøtte nedi.

Må innrømme at dette var i slutten av mars på Hardangervidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har selv prøvet telt på isen. Både med hell og uhell.

Vær varsom!!

Er det mye snø på isen og ingen "gamle" fiskehull, bør du/dere ikke overnatte i lavo/telt.

Jeg opplevde 30 cm overvann gjennom natten, og da blir det kaldt! :coldb: Heldigvis så hadde jeg en hytte å komme inn i. Hullene vi lagde i forteltet var så store at vi kunne slippe ei hel bøtte nedi.

Må innrømme at dette var i slutten av mars på Hardangervidda.

Godt poeng! Bør vel ikke være meldt mildere enn 5-10 minus når man slår opp lavvo på isen. Da regner jeg med at det går bra. Jeg og et par kompiser skal teste det ut 5. mars. Gleder meg! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.