Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til bygging av isfiskestang


AreBare
 Share

Recommended Posts

God eftermiddag.

Satt og leste litt om fiske på nettet (ikke så uvanlig), og bemerket meg at mange bygger om gamle stenger til isfiske. Fant dog ikke alt jeg kunne ønske om fremgangsmåten for dette.

I sommer knakk jeg 2-12gr Skeletor'n da grombrunørreten løsnet ved landing og dro en lettere forfjamset fisker ut i vannet. Tuppen finner jeg ikke akkurat for øyeblikket, (hadde vel vært mest optimalt med ytterringen?), men hadde jo vært greit å få brukt stanga til et eller annet. Klarer ikke helt å kaste den, da den har vært en veldig god stang.

Hvordan bør jeg gå frem når jeg skal bygge om denne? Bare kappe av helt nede ved skaftet og sette ytterste halvdel av stanga inn her? Lime og dævle og sånt? Ser for meg at ringene i ytterste del av stanga blir litt for små med tanke på at rotasjonen på haspelsnella lager en ganske bratt vinkel fra bøylen (ved nederste punkt på rotasjonen) og frem til første ring. Bør jeg spare på den største ringen og bruke denne nærmest snella?

Har aldri modifisert stenger før. Ikke byttet ringer heller.

Tips om hva jeg bør kjøpe inn av utstyr og evt. en liten guide hadde jeg satt umåtelig stor pris på.

Stanga er tenkt brukt på fjellet etter røya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og skrev da pcen plutselig fikk lyt på en blåskjerm så jeg får ta det på nytt!

Detta er ikke store jobben, det første jeg ville gjort var og ordne tuppen din, sage den til med en baufil og lime på en ny ring på tuppen, så sage til den ultimate lengde som passer deg, så er det bare og sage til håndtaket(pleier selv og beholde stangmerket).

I og med at du skal bruke haspel så kan det nok lønne seg med en stor ring i bånn, men kan tenkte meg at det bare er og ha en passende avstand fra snelle til første ring, hvis ikke hadde det vært bedere med en multiplikator i passende str?

Av utstyr trenger du følgende:

Lim anbefaler jeg Araldite, gjærne en Rapid variant.

Sag unngå grove tenner, Baufil.

Ekstra ringer finner du der de selger fiskeutstyr.

Rolig sinn

-Justtrout

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende.

Ikke noe problem å skaffe det meste da. Utenom rolig sinn. Får ta noen pils. Det pleier å hjelpe.

Hvordan fester man ringene? Bare å lime eller bør man surre noen form for tråd rundt? Må fjerne en ring og sette på en ytterring.

Tenke å spare stangmerket ja, men vet ikke om det blir fint når den delen av stanga er så mye tykkere enn ytterdelen som må limes inni denne. Får bare prøve meg frem. Er vel heller ikke noen fordel å ha for lang stang? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare og prøve deg frem, og vil ikke anbefale og ha lang stang, de jeg bruker til ørret og røye er korte og tynne, mens sjø og gjedde gjærne er litt lengre og kraftigere.

enkelt og greit :closedeyes:

112603_s.jpg

Endret av Justtrout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du varmer opp surringene med ein lighter så slepp dei gamle surringane lett. Toppringen kjem ofte veldigt lett av med varme, men hugs å bruka hansker då metallet lett vert veldigt varmt. Til surretråd kan du bruka tynn multi kombinert med lim. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du varmer opp surringene med ein lighter så slepp dei gamle surringane lett. Toppringen kjem ofte veldigt lett av med varme, men hugs å bruka hansker då metallet lett vert veldigt varmt. Til surretråd kan du bruka tynn multi kombinert med lim. :closedeyes:

Det lightertipset var helt topp. Hadde et svare strev med å få løsnet den. Gikk rett av nå. Får bare kjøpe meg noe egnet lim en dag, så begynner moroa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lim til toppringen, slik som du bare trer på, holder det med lim som brukes på varmepistol..

Da det blir lett å fjerne med feks en lighter om uhellet skulle være ute igjen :dribble:

Da må du vell regne med et par turer hvor du må fiske uten ring på tuppen!

Lim og varme er ikke gode venner, selv Aralditen løsner bare enn varmer litt;)

Når jeg har byttet ringer så har jeg brukt vanlig bindetråd, men gjør som nevnt og spe på med lim underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hviss du binder flue er det veldig greit å bruke trådholderen når du skal feste ringene. Hvis du ikke binder får du kjøpt en billigmodell for noen titals kroner. Det jeg gjør er å bruke en tjukk bindetråd, og etter noen surringer(slik at den sitter nogenlunde, holder jeg en hånd på hver side av ringen, og "slenger" trådsnelle/trådholder rundt. Tilpasser spennet i strengen som holder snella slik at sentrifugalkrafta drar ut passe snøre. Høres kansje tricky ut, men det er det ikke. Nå skal det sies at på desse stikkene er ikke jeg så opptatt av hvordan surringa ser ut. Men i og med at jeg bruker tynn tråd(6/0) så ser det jo ikke helt håpløst ut. Vil du at det skal se nogenlunde ut, bruker du epoxy. Gir du beng, så gjør du som meg og bruker superlim. Jeg tar meg likevel tid til å avslutte på en orntli' måte. Det betyr at jeg tar 40cm braid, og knytter en "slynge" altså lager en ring av braid. denne taper jeg på emnet der ringen skal sitte. Strekker den sånn at det blir 2paralelle tråder som ligger langs emnet, og setter en tape-bit foran og bak der ringen skal sitte. Denne "slynga blir liggende under surringa, og når jeg føler at det er nok surring, kapper jeg bindetråden, og smetter den inn i løkka som dannes av braid-slynga. deretter drar jeg i den løkka som er på motsatt side av surringa, og drar dermed enden under hele surringa. Klipp og lim. :dribble:

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.