Gå til innhold
Fiskersiden

Sunndalsfjorden


RobertL
 Share

Recommended Posts

Skal inn i Sunndalsfjorden å dorge etter sø i helgen, er den noen som har noen gode tips til "agn" som fungerer til stor sø? Jeg har div tomic, bombere, storm thunderstick, rapala, sluker og brislingtakkel (men brislingen har ligget ca 2 år i frysen, singel fryst, er de fremdeles brukbare?) Noen anbefalinger til farger/typer som fungerer bra på wobblerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomic`en fungerer helt utmerket. Samme med bober, gjerne den blanke med blå eller grønn rygg. Bruker også en Deep taildancer i hvit og blått vis ørreten står litt lenger ned. Prøv også Apex, om du har. www.trolling.no har om du trenger. En som heter Stensson, anbefales! Har fått en sjøørret på brisling hitil og da hadde jeg en 33 grams paravan foran brislingen. Vet ikke om det her noe å si om brislingen er gammel, bare å prøve. Vill ikke engang torsken ha den så, skaff deg nye!

Lykke til og få høre hvordan det gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke alverden av erfaring med brisling, men det som jeg har funnet ut er at Ismo kurki og brislig hoder av typen, ANCHOVY SPECIAL fungerer. Ismo kan rotere og gå til overflaten, så sjekke den første gangen at den ikke roterere for mye. Samme med anchovy, den er slik at hode på brislingen festes med en tannpirker og kroken inn i siden. Dess mere en strammer, dess mere roterer den. Æ liker at den rotere i et rolig tempo. Husk å bruke svirvler av god kvalitet, for å ungå altformye tvinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme igjen fra Sunndalen. Oppsumerer dagen slik, sto opp kl 05.30 til knall blå himmel, iskald luft og dessverre nordavind[ :) ], pleier å være veldig vanskelig å få noe på denne vindrettningen.. Vi annkom sunndalsfjorden ca kl 07.30 og var vell på vannet ca en halvtime senere, fortsatt nordavind og iskaldt. Trua var ikke akkurat på topp, men vi rigget brislingtakklene, og dorget ca 4 timmer nesten uten å være kontakt med fisk, utrolig dødt! Så vi bestemte oss for å kjøre til land å kjøpe oss noen pils å trøste oss med før vi la ut på den siste økta. Når pilsen var ombord i båten beggynte ting å skje, vinden snudde mot sørvest og tempraturen i lufta steg umidelbart[ :) ] Så vi var rask med å åpne oss ett par pils og rigge stengene igjen. Da ble det liv både i båten og på sjøørretten! Iløpet av ett par hektiske timer dro vi opp 5 feite og fine sjøørreter med vekten, 1,1kg-1,3kg-1,4kg-1,6kg og 2,9kg[ :D ] før vinden dreide mot nord igjen, og fisken ble helt umulig.. Så allt i allt må vi si oss fornøyd med dagen. (Utrolig hva vindrettningen spiller inn på bettet, noe vi har erfart gang på gang). Fikk noen greie bilder av fangsten, legger dem ut senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en Tyrifjordtur for en haug med år siden. Dette var om sommeren, sønnavind og fint vær. En haug med båter var ute og dorget, ingen fikk noe. Vinden slo om til kald nordavind, og alle dro inn, unntatt en båt, meg og kompisen. Ikke lenge etter smalt dagens eneste ørret seg på. Bare en tass på 2,7 men allikevel. Så vinden kan gjøre store utslag ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du den Laksedorgen som vist på tegnigen???

Har vært ute i Frohavet og snakket med noen erfarne fiskere om drev med linefiske etter laks. Fikk masse gode tips om hvordan fange laks på trolling.

Håper jeg får tid til å dra nedover for å gå i Sunndalsfjorden. Tar det lang tid å dra fra Trondheim ned til sunndalen?? Løner vel seg å kjøre om Oppdal. Sender deg en PM når jeg kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ca 2,5 timer via Oppdal. Jeg bruker ikke laksedorgen på tegningen over, men det er mye brukt av lokale her. Jeg har mer sans for dyprigg og overflatefiske. Jeg bruker takkelet som er beskrevet ovenfor, pluss http://www.vuoksivieheet.net/se/produkter.html og er sinnsykt fornøyd med dette takkelet! Det går utrolig fint i vannet, med uregelmessige utslag som trigger fisken, går betraktelig bedre i vannet en ismo kurki...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakse dorgen ble også brukt her i fjorden også men det er ikke noe å anbefale. For stor sjanse til å kjøre den i bunnen, får så å miste hele stasen. Ikke noe spessielt morro å få fisk på heller.

Har bestilt slike takel jeg også. Håper å få de opp snart slik at jeg også får prøvd de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bruk av vuoksi raksi takkelet, lønner det seg å ha med tannpirkere. Låsesplinten som låser hode til agnfisken i takkelet, har en lei tendens til å falle ut ved hugg eller kjøring av fisk. Bruk tannpirkere som er avrundet ikke de som er flate.. Veldig lett å trimme takklet å få en uregelmessig og triggende gange. Jeg bruker en liten tang og bøyer øyet du trer senen igjennom litt oppover og til høyre eller venstre. Husk å bruke en rapala knute, og en bra svivel ca. 1 meter forann takkelet for å unngå tvin på sena..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.