Gå til innhold
Fiskersiden

Havfisketur i mars


Carla
 Share

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sørøya i slutten av mars er ikke noe dumt forslag! Dette er tiden da de største gytetorskene kommer, men vær klar over at du kan være der i flere dager uten å komme på sjøen på denne tiden. I tillegg til vannvittige mengder med torsk så er det også vannvittig mye vær.

Du må for all del ikke dra dit uten på forhånd å ha ordnet deg med en båt som du kan fiske fra. Dersom værguden er i godlune og du får tak i bosted og båt å fiske fra, ja da er Sørøya bare helt fantastisk. Ikke tvil om hvor jeg ville dratt på denne årstiden!

Er det noe spesiell info du trenger om Sørøya så bare spør, det er fler enn meg som har erfaringer fra Sørøya her på FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg stiller meg bak Sørøya jeg og, men som nevnt over så er det alltid på denne tiden en fare med været om en skal fiske med mindre båter.

Kan hende at noen plasser i Troms ved siden av. Særlig der det er mulighet å komme seg inn i noen fjordarmer i litt le. Det behøver ikke å være dårlig fiske der heller. Men i hvertfall pri en for meg ville vært mulighet for å komme seg utpå selv med noe drittvær.

Lauklines, Torsvåg, Lyngen, Andørja, Mefjord... Det finnes jo masse plasser der mulighetene er store. Og på denne tiden er det jo torsken som er i høysete. Men ikke dermed sikkert at alle plassene har åpent på denne tiden.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at Sørøya er det hotteste. Har selv aldri opplevd skreifiske. Hva er det snitttemperaturen ligger på der oppe i mars/april tider? minusgrader?

Begynner å bli sendt å bestille men, hva med å sette fiskeutstyret på prøve: Ascension, Afrika (Kenya, Tanzania mm)++

Langefiske med FS sin sponsor på Titran.

Ascension hadde vært noe smile.gif har fått sjekket en del i utlandet nå og det blir knapt med tid som du sier og ganske stive priser på flybilletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkelt å gi et godt og sikkert svar på tempen på denne tiden av året. Jeg har vært på Sørøya noen ganger på denne tiden og opplevd temperaturer fra -15 til +10 så det er bare å ta med en varm fiskeburka, lue og hansker/votter. Om du kommer deg utpå for å fiske så får du fort varmen i kroppen. Du kjenner det i kroppen etter å ha dratt opp et tonn med torsk med snittvekt på 7 kg pr fisk, det værste er kjøreturen tilbake til land når kroppen har blitt svett etter all fisken og fartsvinden begynner å kjøle deg ned.

Om du virkelig vil opp til Sørøya for å fiske så tror jeg du må "få ut finger`n" og bestille plass på flyet så snart som mulig, det er begrenset med plass på Widerøemaskinen som lander i Hasvik og det er etter hvert mange som har oppdaget hvilket fiskeeldorado det er der oppe for slike gærninger som oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkelt å gi et godt og sikkert svar på tempen på denne tiden av året. Jeg har vært på Sørøya noen ganger på denne tiden og opplevd temperaturer fra -15 til +10 så det er bare å ta med en varm fiskeburka, lue og hansker/votter. Om du kommer deg utpå for å fiske så får du fort varmen i kroppen. Du kjenner det i kroppen etter å ha dratt opp et tonn med torsk med snittvekt på 7 kg pr fisk, det værste er kjøreturen tilbake til land når kroppen har blitt svett etter all fisken og fartsvinden begynner å kjøle deg ned.

Om du virkelig vil opp til Sørøya for å fiske så tror jeg du må "få ut finger`n" og bestille plass på flyet så snart som mulig, det er begrenset med plass på Widerøemaskinen som lander i Hasvik og det er etter hvert mange som har oppdaget hvilket fiskeeldorado det er der oppe for slike gærninger som oss.

Får satse på godt vær og ikke altfor kaldt thumbsup.gif

Har nettopp bestilt fly, hytte og båt så nå håper jeg vinteren går litt raskere biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får satse på godt vær og ikke altfor kaldt thumbsup.gif

Har nettopp bestilt fly, hytte og båt så nå håper jeg vinteren går litt raskere biggrin.gif

Månedsskiftet mars/april?

Tør nesten garantere deg 20+ torsk om du kommer deg utpå..

Fisket i Breivikfjorden var helt vilt i slutten av mars i fjor. Mye torsk over 25 og en serie kaffetorsk over 30 kg. Kanskje t.o.m. konjakktorsken dukker opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månedsskiftet mars/april?

Tør nesten garantere deg 20+ torsk om du kommer deg utpå..

Fisket i Breivikfjorden var helt vilt i slutten av mars i fjor. Mye torsk over 25 og en serie kaffetorsk over 30 kg. Kanskje t.o.m. konjakktorsken dukker opp...

Månedskifte mars/april ja smile.gif Skal bli moro og komme seg nordover igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har valgt rett tidspunkt ja!

Er det lov å spørre hvor du skal bo? Sørvær, Breivikbotn eller Hasvik? Det er nemlig en aktør som er særdeles useriøs! Jeg vil ikke gå åpent ut med hvilken det er, men du kan få vite det på en PM om ønskelig.

Har du mye info om fisket etter torsk ved Sørøya på denne tiden? Du kan være 110% sikker på at det er store mengder med garn i sjøen der torsken står. Trenger du noen tips så er det bare å si i fra. Om du kommer utpå 3-4 dager så tør jeg nesten vedde på at du/dere får torsk på 20 kg+ om dere fisker på de rette plassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har valgt rett tidspunkt ja!

Er det lov å spørre hvor du skal bo? Sørvær, Breivikbotn eller Hasvik? Det er nemlig en aktør som er særdeles useriøs! Jeg vil ikke gå åpent ut med hvilken det er, men du kan få vite det på en PM om ønskelig.

Har du mye info om fisket etter torsk ved Sørøya på denne tiden? Du kan være 110% sikker på at det er store mengder med garn i sjøen der torsken står. Trenger du noen tips så er det bare å si i fra. Om du kommer utpå 3-4 dager så tør jeg nesten vedde på at du/dere får torsk på 20 kg+ om dere fisker på de rette plassene.

Skal bo på Sørvær. Har lite erfaring og info om fiske etter torsk på denne tiden. Spesielt når det gjelder hva som er mest effektivt av jigg, pilk osv?

hvor dypt står skreien?

pm sendt smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med fiske ved Sørøya er at det er pilk som gir absolutt best resultat på denne tiden av året. Du behøver ikke dra med deg så mange tunge pilker, størrelsen 200-400gram er det beste. Er det så mye vind at du skulle bruke tyngre pilker, så er det ikke vær for å ligge der med en liten båt og fiske! Så enkelt...

Teknikken for å ta de store er å ikke pilke, men mer pimple om du skjønner hva jeg mener. Rett og slett å bevege pilken sakte opp og raskt ned med 10-15 sek pause innimellom. De store bruker å ta pilken når du holder den i ro. Et par gummimark over pilken bør du ha. Jeg fikk tak i noen som var tofargede rød og hvit og de fisket betydelig bedre enn de ensfargede, men egentlig så er det så mye fisk der at du ikke behøver å sette himmel og jord i bevegelse for å få tak i disse. Kjøp så store gummimarker du klarer å få tak i! Dropp jiggen til dette fisket! Torsken er så rognstinn så det er begrenset hvor stor "mat" den gidder å svelge, det er rett og slett ikke plass i magan!

Selve fisket foregår i områder hvor dybden ligger fra ca 70 meter til drøye 90 meter. Og om du er ute etter de store så bruk ekkoloddet aktivt og kjør etter små stimer som går høyt i vannet. Stimer som går på dybder fra 35-60 meter fritt i vannmassene er de du skal prøve deg på. Jeg tror jeg kun har fått en stortorsk (20 kg +) ved fiske nær bunnen.

Ellers så må du passe deg for garnene som står overalt i Breivikfjorden. Det går fint å fiske mellom garnlenkene, men husk at garnene som brukes kan være så høye som 20 meter! Du må se nøye etter flaggbøyene, det er 2 flagg i ene enden og ett i den andre og flaggene har samme farge i begge ender, dvs toppflagget i den enden hvor det er 2 flagg og det enkle flagget har samme farge. Ikke fisk for nær disse flaggbøyene da tauet har mye slakk og det er lett å huke fast pilken hvis du er nærmere enn ca 40 meter.

Dette var noen enkle tips og om andre har tips så er det vel bare å pøse på med info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med fiske ved Sørøya er at det er pilk som gir absolutt best resultat på denne tiden av året. Du behøver ikke dra med deg så mange tunge pilker, størrelsen 200-400gram er det beste. Er det så mye vind at du skulle bruke tyngre pilker, så er det ikke vær for å ligge der med en liten båt og fiske! Så enkelt...

Teknikken for å ta de store er å ikke pilke, men mer pimple om du skjønner hva jeg mener. Rett og slett å bevege pilken sakte opp og raskt ned med 10-15 sek pause innimellom. De store bruker å ta pilken når du holder den i ro. Et par gummimark over pilken bør du ha. Jeg fikk tak i noen som var tofargede rød og hvit og de fisket betydelig bedre enn de ensfargede, men egentlig så er det så mye fisk der at du ikke behøver å sette himmel og jord i bevegelse for å få tak i disse. Kjøp så store gummimarker du klarer å få tak i! Dropp jiggen til dette fisket! Torsken er så rognstinn så det er begrenset hvor stor "mat" den gidder å svelge, det er rett og slett ikke plass i magan!

Selve fisket foregår i områder hvor dybden ligger fra ca 70 meter til drøye 90 meter. Og om du er ute etter de store så bruk ekkoloddet aktivt og kjør etter små stimer som går høyt i vannet. Stimer som går på dybder fra 35-60 meter fritt i vannmassene er de du skal prøve deg på. Jeg tror jeg kun har fått en stortorsk (20 kg +) ved fiske nær bunnen.

Ellers så må du passe deg for garnene som står overalt i Breivikfjorden. Det går fint å fiske mellom garnlenkene, men husk at garnene som brukes kan være så høye som 20 meter! Du må se nøye etter flaggbøyene, det er 2 flagg i ene enden og ett i den andre og flaggene har samme farge i begge ender, dvs toppflagget i den enden hvor det er 2 flagg og det enkle flagget har samme farge. Ikke fisk for nær disse flaggbøyene da tauet har mye slakk og det er lett å huke fast pilken hvis du er nærmere enn ca 40 meter.

Dette var noen enkle tips og om andre har tips så er det vel bare å pøse på med info.

:closedeyes: Helt enig, behøver ikke pilke. Rolige bevegelser gir svært ofte mer fisk på denne tiden, og de sitter i kjeften.

Og blanke pilker funker ofte svært bra på dette fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med fiske ved Sørøya er at det er pilk som gir absolutt best resultat på denne tiden av året. Du behøver ikke dra med deg så mange tunge pilker, størrelsen 200-400gram er det beste. Er det så mye vind at du skulle bruke tyngre pilker, så er det ikke vær for å ligge der med en liten båt og fiske! Så enkelt...

Teknikken for å ta de store er å ikke pilke, men mer pimple om du skjønner hva jeg mener. Rett og slett å bevege pilken sakte opp og raskt ned med 10-15 sek pause innimellom. De store bruker å ta pilken når du holder den i ro. Et par gummimark over pilken bør du ha. Jeg fikk tak i noen som var tofargede rød og hvit og de fisket betydelig bedre enn de ensfargede, men egentlig så er det så mye fisk der at du ikke behøver å sette himmel og jord i bevegelse for å få tak i disse. Kjøp så store gummimarker du klarer å få tak i! Dropp jiggen til dette fisket! Torsken er så rognstinn så det er begrenset hvor stor "mat" den gidder å svelge, det er rett og slett ikke plass i magan!

Selve fisket foregår i områder hvor dybden ligger fra ca 70 meter til drøye 90 meter. Og om du er ute etter de store så bruk ekkoloddet aktivt og kjør etter små stimer som går høyt i vannet. Stimer som går på dybder fra 35-60 meter fritt i vannmassene er de du skal prøve deg på. Jeg tror jeg kun har fått en stortorsk (20 kg +) ved fiske nær bunnen.

Ellers så må du passe deg for garnene som står overalt i Breivikfjorden. Det går fint å fiske mellom garnlenkene, men husk at garnene som brukes kan være så høye som 20 meter! Du må se nøye etter flaggbøyene, det er 2 flagg i ene enden og ett i den andre og flaggene har samme farge i begge ender, dvs toppflagget i den enden hvor det er 2 flagg og det enkle flagget har samme farge. Ikke fisk for nær disse flaggbøyene da tauet har mye slakk og det er lett å huke fast pilken hvis du er nærmere enn ca 40 meter.

Dette var noen enkle tips og om andre har tips så er det vel bare å pøse på med info.

Takk for masse gode tips smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det er fler enn deg som skal på tur til Sørøya og kanskje kan være interessert i hvilket område som har gitt meg desidert flest stortorsk så legger jeg ut et bilde av et kart. Ikke stirr dere blinde på dette kartet, det er ikke bare denne plassen hvor det finnes stortorsk! Men dette området har gitt meg rundt 90% av de store og med en på 30 kg på topp. Jeg har fisket over det meste av Breivikfjorden og fått mange på 15-20 kg nærmest hvorsomhelst, men som sagt, dette er et hot område.

113046_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som Breivikfjorden er et hot område. Er det mulig å få noe annet enn skrei på denne tiden?

Stort sett bare skrei. Om du får brosme fisker du feil... (fisk oppe i sjøen 95% av tida). Hyse kan hende, kanskje småsei og en og annen bonuskveite. Det ble tatt en kveite på over 20 av svenskene under skreifiske i fjor, men det er tidlig så det blir mest flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.