Gå til innhold
Fiskersiden

Sene til HA og SØ


Thomas94
 Share

Recommended Posts

grattis med flott utstyr. men må si meg enig med de andre. kjør med multisnøre. det tusen ganger mer moro å få fisk på. særlig hugget fra en Ha vil kjennes mye bedre gjennom multien enn en gummistrikk av en monosene. er nesten en skam å fiske etter Ha med mono. en frarøver seg sjøl det beste med fiske etter borren da.

ville valgt(som abbor) powerpro i 0.13mm. skjøt på en meter eller to med mono ytterst mot sluken, så får du litt støttdemping i fightens sluttfase pluss mer slitasjestyrke ytterst(der snøret blir mest slitt). skjøteknute: dobbel uni-knute eller albright-knute der du legger multien dobbelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker relativt mye sjøørret dvs ca tre ganger i uken året rundt,har testet ut mye utstyr de siste årene, fisker fortiden mest med fluestang,men har utallige timer med kaste sluk fiske etter sø mine erfaringer er at multi er bare tull og kaste bort pengene på og skjønner ikke poenget og jeg har som sagt testet mye forskjellige sener i tilleg slipper du kødde med fortom i mono og at multi senen fliser seg osv,denne sufix senen er helt utrolig bra du vill merke hvor mye mindre sluker du kommer til og miste i forhold til de mono senene du har brukt tidligere som ryker osv,brudd styrken er 6 kg på 0,25 og den har tilnærmet 0 i strekk og en utrolig kontakt kjenner det minste lugg! gå for denne og test den ut du vill ikke bli skuffet og du sparer en del kr.

http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=52429#

Mvh Espen a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In My experience mono is far better for seatrout when using a fast actioned rod. I use a speedmaster 5-20g when I need a good cast, and with multi it is just too hard and I need to dampen the fight with my wrist too much and many fish have managed to throw the hook because of this.

Seatrout will bite more often on thinner and clearer line. I prefer clear 0.18mm mono but this is almost too light to cast hard with the speedmaster and I'm guessing the antares too. I would reccommend 0.25 mono... any reputable brand as long as it is crystal clear.

If you do choose a multi line, I would reccommend that You use a few metres of mono as a leader. Of the hundreds of trout I've caught, only a few have taken a lure tied directly onto dark coloured multi and I've never caught one on bright coloured... not saying it's impossible either but I wouldn't waste any more time trying.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 7-8 meter med monofortom når jeg fisker med haspel og multifilament. Med multiplikator blir det bare en kort fortom siden knuten må være utenfor toppringen når en kaster. Har tatt sjøørret med gul Power Pro og kort fortom, men tror det hadde sammenheng med kraftig vind, bruker ellers alltid grønn Power Pro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 7-8 meter med monofortom når jeg fisker med haspel og multifilament. Med multiplikator blir det bare en kort fortom siden knuten må være utenfor toppringen når en kaster. Har tatt sjøørret med gul Power Pro og kort fortom, men tror det hadde sammenheng med kraftig vind, bruker ellers alltid grønn Power Pro.

HEI hvorfor har du fortomen utenfor på MULTIsneller bruker ca 3-4 m fortomog har aldrig hatt noen problemmer med det.bruker FIRELINE smoke 15-17mm en bra sene synes jeg da. :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ofte backlash hvis jeg har knuten så langt inn at den må passere snørefører og/eller stangringer.

Har vært på sjøørretfiske med en gjeng av sveriges ivrigste multiplikatorfantaster og de gjorde det alle på samme måte som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ofte backlash hvis jeg har knuten så langt inn at den må passere snørefører og/eller stangringer.

Har vært på sjøørretfiske med en gjeng av sveriges ivrigste multiplikatorfantaster og de gjorde det alle på samme måte som meg.

Hmm bruker du 50 til en meter fortom eller lenger ? Spør mye se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytt knall utstyr!

Fisker mye SØ, flere ganger i uken, har bare ikke hatt innspirasjonen til og målrette meg etter HA men det har såvidt begynt:)

Fiske etter disse fiskene hender ofte på grunna, fisker selv ofte på -1m dybde og da sier det seg selv at slitasje forekommer, det er derfor jeg sverger til Matrix pro Multi sene, den er helt forskjellig fra Fireline som kutter deg i fingra hvis du ikke er forsiktig og fliser seg opp etter et par turer. Av fortomsmateriale bruker jeg selv Trilene fluorcarbon hvis vannet er klart og du trur fisken får øye på multi sena di;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.