Gå til innhold
Fiskersiden

vvv


Vikane
 Share

Recommended Posts

Christer har vært ute for slikt tidligere. Da kosta det dyrt for den som forsynte seg...

I motsetning til hva mange tror er det altså ikke bare å forsyne seg fritt av bilder på internett for så å publisere dem på egen hjemmeside. Jeg tviler på om dette har noe med et ønske om lite publisitet å gjøre, bare et ønske om å bli kreditert som fotograf på bilder man har tatt... Noe som burde være en selvfølge. Hadde du spurt først hadde det sikkert vært i orden... Lite tips til neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver endel med hjemmesiden til den lokale havfiskeklubben vår, i den forbindelse legger jeg av og til ut reportasjer og linker til bilder om store nyheter innen fiskemiljøet, bare som et forsøk på å informere våre medlemmer og brukere om hva som skjer "der ute"

Dessverre viser det seg at ikke alle ønsker publisitet om slike begivenheter, ikke en gang de involverte.

La ut en sak om den nye havål-rekorden og bilder av de stolte fiskerne, dette falt ikke i god jord hos den ene, som sendte oss en sur epost fordi han var utelatt som fotograf til bildene, så da bare beklager jeg denne forglemmelsen Christer, skal aldri legge ut noe mere info om deg eller dine meritter. :)

Hallo??

Oppfør deg som et voksent menneske da, dette blir for dumt! Les det Oz sier. Har jeg stilt krav om å få fjernet noe forresten?

EDIT: tulling

Endret av ChristerGj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det på en pen måte: De bildene jeg tjener best på er de som blir rappet. Her er det noe varierende fra fotograf til fotograf. De fleste sier ja til å låne ut bilder på forespørsel til ikke-kommersielle sider. Noen foretrekker å holde bildene sine tettere til brystet. Fotografen krediteres ALLTID, spesielt på lånte bilder - det stiller også de fleste som krav ved utlån. Eneste unntak som regel er bilder til reklame osv, men det betaler de som regel ekstra for i og med at det ikke faller som reklame for fotografen.

Erstatningssummer ved uautorisert bruk av bilder pleier ligge mellom 3-100.000 avhengig av bildet. Normalpraksis er at man tar normal betaling for den bruken bildet er brukt. Ganger med 2 for uautorisert bruk og ganger med 2 igjen om det er uteblitt "byline" (altså kreditering). Kjekt å vite før man rapper bilder andre har opphavsretten til.

Nå har Christer tidligere vært utsatt for uavtorisert bruk av sine bilder fra en rekke aviser og er nok mer obs på dette enn mange andre. Men de aller fleste fotografer er spesielt klar over dette og gjør jevnlige søk på nett for å avdekke misbruk av bildene sine. Det burde være minstekrav at en som opererer som webmaster kjenner til opphavsrett på internett..

Moralen: Spør først! (Og vær glad du fikk en epost og ikke regning og anmeldelse i postkassen) . Så slik jeg ser det kan du endre tittelen på innlegget til smålig webmaster..... ;-)

(Tilleggsopplysning: Jeg var klar over denne og gjorde en forhåndssjekk og det var ikke engang snakk om hotlinking til bildene, de var lastet ned og lagret på egen server)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smålig webmaster er en fin tittel på tråden :P

Det er jo mulig å informere om rekorder uten å måtte stjele bilder. Får man ikke lov/svar på henvendelse om bildene kan brukes, kan man linke til eventuelle nettsteder der bildene befinner seg. Forstår godt at Christer reagerer her, og det er også forståelig at han reagerer på at du i det hele tatt har opprettet en tråd som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha.

Jævla funny tråd.

Først stjeles det et bilde, så publiseres det og så når en reaskjon kommer på det så kommer DENNE tråden!

Priceless.

Du er Fiskersidens svar på Maria Ameli, ulovlig i Norge, skryter av det og når det reageres så nærmest forventer hun en forskjellsbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det først kom en tråd om rapping av bilder, fant en side for et Tysk fotballlag som hadde rappet et bilde av en bever fra bymarka, nå står det vell og merke at det er jeg som har tatt bilde, men ingen som har spurt. Jeg synes det er bare moro jeg da.

Spørsmål: er det lov og kopiere og legge ut slik, selv om det står hvem som er fotograf?

http://worldtrip.bloguez.com/worldtrip/943675/Bevern

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette film også? Ser de er noen som har lagt ut Youtube filmen min på egen nettside.

Ja, forsåvidt, men dersom du ikke har huket av eller senket det som normalt kalles privacy-setting (uten ¨å sjekke nå, men det skal finnes forskjellige grader av dette på Youtube, noe ala Creative Commons som er vanlig på en del fotofdelingstjenester) så har du i utgangspunktet akseptert at det kan presenteres på andre nettsteder VIA youtubespilleren via embed-koden som gjerne ligger ved siden av filmen din. Dette er altså måten man f.eks kan vise youtubevideoer her på forumet. Egne eller andres. Det er altså mulig for å reservere seg mot slik visning. Når man forsøker spille av på forumet f.eks får man da beskjed om at det ikke tillates ekstern visning og at man må til youtube for å se filmen. Ulempen er da at du ikke kan vise filmen din direkte i forumet f.eks eller på egen blogg via youtube. (Så vidt jeg vet finnes det ingen steder å stte unntak for enkelte nettsider osv i de settingene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt denne tråden som pauseunderholdning under masterskrivningen idag :thumbsup:

Synd d ikkje kom noe svar fra trådstarter

Trådstarter skammer seg vel...

Skulle bare mangle også, etter å ha mottatt en Diskrèt epost med berettiget irettesettelse (i stedet for å bli hengt ut offentlig) - så velger trådstarter å henge ut fotografen offentlig - med navn - som en smålig fyr...

En unnskyldning er vel på sin plass skulle jeg tro... Synd om ikke alle er enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare du som tok den ja, merkelig at det er så få som faktisk forstår denne smilyen :thumbsup:

Om det er noen som driter seg ut her må det være de som kaster seg på her uten at de egentlig fikk med seg spøken/ironien :thumbsup::hug:

Får bare passe på neste gang at jeg utrykker medg litt klarere slik at flere tar poenget :blush:

Litt få smilies i første innlegg og en tittel som ikke akkurat tilsier at det er ironi det du skriver gjør at de aller fleste dømmer deg.

Ser også at du klipper innlegget til Millionas slik at du slipper å unnskylde deg.

Det er direkte personsjikane du startet denne tråden med og du har fått svar som fortjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt få smilies i første innlegg og en tittel som ikke akkurat tilsier at det er ironi det du skriver gjør at de aller fleste dømmer deg.

Ser også at du klipper innlegget til Millionas slik at du slipper å unnskylde deg.

Det er direkte personsjikane du startet denne tråden med og du har fått svar som fortjent.

Dønn enig!

Kan ikke se et ørlite snev av ironi i hovedinnlegget...

Ro, ro, te feskeskjær.... :thumbsup:

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.