Gå til innhold
Fiskersiden

Agnfiske


Mr Tucker
 Share

Recommended Posts

Har tenkt å bruke mer agn på kommende fisketurer. Lurer på hvilke kroker (størrelse, type og merke) dere bruker til forskjellige typer fisk. La oss sette det opp slik:

1.) Kveite - Her har jeg noen oppsett med owner treble i 4/0 (banansøkke og baithead kommer) Hvilke enkelkroker burde brukes til dette?

2.) Brosme, lange og torsk - hva bruker dere her?

3.) Steinbit

4.) flyndre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å bruke mer agn på kommende fisketurer. Lurer på hvilke kroker (størrelse, type og merke) dere bruker til forskjellige typer fisk. La oss sette det opp slik:

1.) Kveite - Her har jeg noen oppsett med owner treble i 4/0 (banansøkke og baithead kommer) Hvilke enkelkroker burde brukes til dette?

2.) Brosme, lange og torsk - hva bruker dere her?

3.) Steinbit

4.) flyndre

Hvis jeg ankrer opp og kan ta det med ro synes jeg det er greit å bruke sirkelkroker (på glidende slep). Da kan man som oftest sette tilbake fisken hvis den er under minstemålet. Når jeg drifter med agn synes jeg J-kroker funker best, gjerne sammen med treble som du sier. Owner SSW er fine (men dyre) saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å bruke mer agn på kommende fisketurer. Lurer på hvilke kroker (størrelse, type og merke) dere bruker til forskjellige typer fisk. La oss sette det opp slik:

1.) Kveite - Her har jeg noen oppsett med owner treble i 4/0 (banansøkke og baithead kommer) Hvilke enkelkroker burde brukes til dette?

2.) Brosme, lange og torsk - hva bruker dere her?

3.) Steinbit

4.) flyndre

Her har du et stykke du bør lese om Lange / Brosmefiske, burde fjerne det meste av tvil. Både i forhold til hva det vil si å fiske glidende spesielt, og Lange/brosmefiske generelt. Bra skrevet og forklart. Har vært til direkte hjelp for meg til å få fisk...

https://www.fiskersiden.no/index.php/artikler-mainmenu-114/havfiske/149-etter-skjeggebasser-pypet-brosme-og-lange

På Kveite tviler jeg på at jeg har noe å bidra med (du bør kanskje ta en titt på Palkr's "Agnfiskrigg for Kveita" basert på flyveøye - tråd her på forumet)

Steinbit fiskes vel helst med bom og slep, men i følge CB skal det være fullt mulig å ta den på Gummi også

På flyndre har jeg forstått at det er lette glidebommer og små kroker som gjelder - og små agn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt flere pro-pack på ebay for en hundrings, da kommer du på rundt 3kr pr krok, som de etter min mening helt klart er verd!

Pro pack

Bra tips!

Der må jeg få kjøpt inn litt før ferien. 9/0 er vel bra til brosmen. Hvor mange er det i pakken?

Edit. Fant ut av det. Surfing på mobilen er ikke akkurat veldig oversiktlig.

Endret av AreBare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker sirkel vist jeg har et glidende tackle, mens under aktivtfiske er det j-krok som er tingen etter min mening. Bruker owner og size 10/0 har også brukt noe 16/0 men er egentlig litt overkill. Fikk noen owner 10/0 j-kroker hos hafnor i sommer så er ikke sikker på hva de heter men de er sinnsykt gode! Har kun brukt dem i høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker sirkel vist jeg har et glidende tackle, mens under aktivtfiske er det j-krok som er tingen etter min mening.

Til hvilket fiske da? Til steinbit ville jeg iallefall unngått sirkel, da kjeften ikke er utformet slik at en sirkel vil funke optimalt. Strengt tatt bruker jeg sirkelkrok kun til statisk fiske på dypet

Bruker owner og size 10/0 har også brukt noe 16/0 men er egentlig litt overkill. Fikk noen owner 10/0 j-kroker hos hafnor i sommer så er ikke sikker på hva de heter men de er sinnsykt gode! Har kun brukt dem i høst.

Offshore,Jobu,SSW eller Longshank :withstupid:

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.) Kveite - Her har jeg noen oppsett med owner treble i 4/0 (banansøkke og baithead kommer) Hvilke enkelkroker burde brukes til dette?

SSW 10/0, JOBU 8/0-11/0, offshore 9/0-11/0 Mad Catfish 10/0 osv...

2.) Brosme, lange og torsk - hva bruker dere her?

SSW 10/0 J-krok, SSW 10/0 Sirkel på dypet, Mad Catfish 8/0 - 10/0

3.) Steinbit

SSW 6/0 - 10/0 J krok

4.) flyndre

Div aberdeen (Mustad, Owner, Kamasan, Sakuma....) Owner Ebi (markkroken), Owner Worm, mustad worm, Sakuma manta Owner mousquito....

Str varierer i fra 8-6 på lomre, tunge og smørflyndre, 4-1 på sandflyndre 2-2/0 på skrubbe spette. alt av varer er store i kjeften så 1/0-4/0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hvilket fiske da? Til steinbit ville jeg iallefall unngått sirkel, da kjeften ikke er utformet slik at en sirkel vil funke optimalt. Strengt tatt bruker jeg sirkelkrok kun til statisk fiske på dypet

hehe hva tror du:P Har vært til hovedsaklig kveite og brosmefiske, steinbit har jeg brukt supermutu 6/0 sirkel, noe som funker ok, men jeg fisker mye aktivt etter steinbiten og har mange bomnapp så føler ofte med sirkel at jeg bare ender opp med og nappe kroken ut av kjeften på steinbiten før kroken får feste, derfor har jeg begynt og få litt trua på j-krok til det formålet.

Endret av Sjarkarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Regner med du mener stor krok - stor fisk da? Ja vi får håpe på det! Må vel ha noen mindre til spette og skrubbe. Men hvorfor brukes det f.eks. aberdeen til flyndre og SSW til de andre? Er det bare for å få plass til mer agn? Kan jeg bruke owner ssw i mindre størrelser til flyndre? Jeg kan jo ikke se hvorfor det ikke skulle fungere.

Endret av Mr Tucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Regner med du mener stor krok - stor fisk da? Ja vi får håpe på det! Må vel ha noen mindre til spette og skrubbe. Men hvorfor brukes det f.eks. aberdeen til flyndre og SSW til de andre? Er det bare for å få plass til mer agn? Kan jeg bruke owner ssw i mindre størrelser til flyndre? Jeg kan jo ikke se hvorfor det ikke skulle fungere.

Svaret til Rønsingen er perfekt her synes jeg. Disse krokene er topp kvalitet. Bruker også Mad catfish til bl.a. kveitefiske.

Han glemte en art, som er vanlig her oppe, gapeflyndre. Den er også stor i kjeften og fiskes dermed fint med krokstørrelse 1/0 - 3/0.

Kan jeg bruke owner ssw i mindre størrelser til flyndre?

Ja, det kan du.

Delte meninger om langskaftet eller kortskaftet til flyndre. Jeg bruker begge deler. Noen mener flyndra har en tendens til å svelge en kortskaftet krok lettere (og dermed bedre sjans for at den sitter ifølge disse. En dag i fjor høst fikk jeg klart mer spette enn de andre på små 4-kroker med 1/3-dels reke). En langskaftet har plass til mere agn og er vel best til fiske med børstemark, fjæremark osv. og til C&R-fiske er vel denne også å foretrekke.

De største spettene har stor kjeft og tar uansett en krok opptil om så 4/0. Men grei størrelse der er vel ca. 2 - 2/0 som Rønsingen foreslår.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode og utfyllende svar. Flyndre er noe jeg lenge har hatt lyst til å fiske. God mat er det jo også (and I'm a sucker for seafood). Når man fisker flyndre fra båt, lar man bare agnet ligge helt i ro eller drifter man med bunndunking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode og utfyllende svar. Flyndre er noe jeg lenge har hatt lyst til å fiske. God mat er det jo også (and I'm a sucker for seafood). Når man fisker flyndre fra båt, lar man bare agnet ligge helt i ro eller drifter man med bunndunking?

Det varierer vel etter type flyndre du fisker etter. Fisker du lomre bør agnet helst ligge helt i ro. Mange foretrekker å ankre opp da. Lomra finnes her oppe også, men er ikke så vanlig. Har ikke lyktes å få den selv enda. Den er veldig stedbunden, så finner man først en plass er det nok mange flere der.

Generelt bør du vel ikke drive for fort under flyndrefiske. Noen velger å ankre opp. Ved rødspettefiske virker det som en klar fordel at man driver litt. Under spettefisket vårt i fjor høst var tendensen tydelig, mellom 0,4 og 0,8 knop drift ga mest fisk. 1 til 1,5 knop ble for heftig da, men vet at enkelte mener det er best. Under rødspettefisket dunket vi søkket i bunnen med jevne mellomrom, for så å la agnet ligge i ro i 15-30 sekunder. Så dunker man mer og lar agnet ligge i ro igjen. Ofte når vi da strammet opp snøret var det fisk på.

Gapeflyndra liker også et agn i bevegelse, så der bør det fiskes aktivt, med sakte, jevnlige løft fra bunnen. Drift mellom 0,2 og 0,5 knop virker best der. Sandflyndre kommer du antakelig til å få (altfor) mye av uansett om du driver fort eller sakte.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått en pakke owner ssw all purpose bait hooks (cutting point) i 10/0. Det første som slo meg var at jeg synes de er ganske små. Bruker dere disse til kveite? Jeg hadde forventet meg kroker som var større. Mulig det er nok og kanskje mindre kroker faktisk kroker litt bedre. Bare lurte på om jeg har fått feil eller om det skal være sånn? Når jeg sammenligner med owner treble i 4/0 ser jeg jo at SSW kroken er litt større enn en enkelt krok fra treblen. Trenger man ikke å bruke større krok en dette til kveite? Kroken er ca 2,5 cm i krokåpningen og 5,5 cm lang.

Ingen kommentarer?

Endret av Mr Tucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har tenkt å bruke mer agn på kommende fisketurer. Lurer på hvilke kroker (størrelse, type og merke) dere bruker til forskjellige typer fisk. La oss sette det opp slik:

1.) Kveite - Her har jeg noen oppsett med owner treble i 4/0 (banansøkke og baithead kommer) Hvilke enkelkroker burde brukes til dette?

2.) Brosme, lange og torsk - hva bruker dere her?

3.) Steinbit

4.) flyndre

Etter kveite og brosme har jeg brukt owner sirkelkroker med str 8 (Desse får du kjøpt på de fleste fiskebutikker) og desse virker som fungere feilfritt.. Fisker også annen fisk som blant annet lange, torsk og hyse.. ( Skal du ha storfisk som nevnt i punkt 1 og 2, ta turen til dypet!! )

Til agn har jeg brukt sild og makrell.

- Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel kveite finner man også på veldig grunt vann. Har fått alle mine mellom 10 og 30 meter. Brosme har jeg også fått overalt, men de største lever veldig dypt har jeg fått inntrykk av. Har liten erfaring med brosme. Her i nord har den jo vært ansett som en ufisk i all tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel kveite finner man også på veldig grunt vann. Har fått alle mine mellom 10 og 30 meter. Brosme har jeg også fått overalt, men de største lever veldig dypt har jeg fått inntrykk av. Har liten erfaring med brosme. Her i nord har den jo vært ansett som en ufisk i all tid.

Kveite sies å være på alle dybder egentlig, men fikk meg flere brosme på 7 kg, den største på 9 kg da jeg satt på 260 m dybde (dette var på høsten)..

Må legge til at brosmen er undervurdert, prøv den som stekt. Utrolig go !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er iallefall god som tørrfisk. Har fått mye brosme opp til 5 kg's størrelse på grunt vann (20-50 m), men aldri noe særlig større enn det. Får filetere noen neste gang. Kveita finner man nok i hele dybdespekteret ja.

Endret av Mr Tucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.