Gå til innhold
Fiskersiden

20-30 lbs


Fiskeren fra dalen
 Share

Recommended Posts

Casting betyr vel at den er laget for multiplikatorsneller (ambassadør-type). Den brukes da med ringene opp og ikke ned som ved haspel. Den er tilpasset liner på 20-30 punds bruddstyrke.

Men det følger med en haspelsnelle med den

Men det betyr vel at det går ann å bruke multiplikator på den også(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casting betyr vel at den er laget for multiplikatorsneller (ambassadør-type). Den brukes da med ringene opp og ikke ned som ved haspel. Den er tilpasset liner på 20-30 punds bruddstyrke.

Jeg ville vel heller tro at casting har mere med kasting å gjøre, og dermed brukes sammen med en haspel snelle. Jeg ville ikke ukritisk snu denne på rygg for å bruke den med en multiplikator snelle. Ettersom de fleste stenger har en "rygg" side som skal ta presset fra fisken. Er i allefall slik med "surf casting" stanga mi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det stemmer nok det at mange av dem har ryggen på ringsiden av stanga, men for en casting stang er disse som regel for små lukkede haspel sneller til kasting. Som regel har disse en krok ned for støtte av pekefinger og brukes til enhånds kasting. Jeg mente bare at det nok er en stang beregnet for akkurat kasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En link til nevnte stang ville kanskje fått brikkene på plass :thumbsup: Jeg tipper de har rota det til og blanda "Casting weight" med linevekt (klassifiseringen på havfiskestenger). Høres ut som en stangfabrikant som ikke har brukt fagfolk til oversettingen fra mandarin til engelsk.

Stangen jeg ser på er fra en lokal butikk så jeg finner ingen link, men det er en 6 fot Ron Thompson Boat 180 stang, Casting 20-30 lbs, snellen er en Okuma Distance DT-60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite "off topic" spørsmål. Har lest litt om dette med dyprigg og utløser klype. Noen skrev at den bør settes på maks til kveite. Hvor mange kilo motstand ligger i en slik utløser? Er dette oppgitt noen sted, eller noen som har testet?

Hei stemmer at man gjerne kan ha hard klype til kveita, dettte vil kroke fint, bakdelen er småfisken som du bare vil se som en lett risting i stangtuppen, må følge mer med stanga så man ikke fisker i timesvis med småsei dragende etter... Motstanden vil variere hvor dypt man setter snøret i klypa og hvordan type og tykkelse snøre du bruker. Tenker du kveite er det 1 mm mono fortom minst det handler om i bunnen av klypa, vil anslå 3-4 kgs tyngde/rykk for å løsne ei Scotty klype feks. Dette bare anslått etter hvor hardt det er å dra løs en klype med stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det følger med en haspelsnelle med den

Men det betyr vel at det går ann å bruke multiplikator på den også(?)

Hvordan ser ringene ut på stangen din?

Er de første ringene (nærmest snellen) store skulle dette peke mot haspel, men er de små (alle ringene ganske jevnstore) er de for multiplikator...

Høres ut som et sett satt sammen av noen som ikke er helt med, eller at stangen er merket feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser ringene ut på stangen din?

Er de første ringene (nærmest snellen) store skulle dette peke mot haspel, men er de små (alle ringene ganske jevnstore) er de for multiplikator...

Høres ut som et sett satt sammen av noen som ikke er helt med, eller at stangen er merket feil...

De første ringene er store, som for haspelsnelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette fra en seriøs produsent? Lukter litt billigstang dette....

Nei. Alvorlig dyr her i alle fall: Ron Thompson pilkestang

Ser ut som at stanga er laget for multiplikator om det er den linken peker til. Jeg ville ikke prøvd å kaste noe, uansett vekt, med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.