Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilket multisnøre?


Flexi
 Share

Recommended Posts

Hei folkens.

Har akkurat nå påsnøret 200m Fireline på Tiagraen min. Har tenkt å bytte ut dette til noe lengere å tykkere. Hovedfisket akkurat NÅ er kveite her oppi NordNorge. Det er mye rart av multisnører der ute, å hvilket Annbefaler dere?! Er det vits i å kjøpe storspole? Eller har jeg nokk med 500m +-? Kunne tenkt meg noe med 40kg bruddstyrke. Har vurdert å kjøpe mindre snelle senere i tid, men det blir ikke helt enda. Er klar over att komboen er stor og tung, men etter å faktisk ha fisket med dette flere ganger opptil 4-6timer så ser jeg ikke noe direkte problem enda.

Har sett på PowerPro, Lawson Compact braid, Sufix... Har dere noen meninger om hvilke av disse? Og så lurer jeg jo på hva jeg bør snøre på som underlag om jeg ikke går for noe storspole.. Samt, hvilken fortom jeg bør bruke.

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

Synes det høres litt lite ut med 200m braid på en tiagra, uansett størrelse. Både suffix, lawson og Power Pro er bra braid, så gå for den du får til best pris.

0.36mm braid skal vel holde i massevis til ditt fiske.

Ville ikke spolt på mindre enn 500m, da dette er en snelle som skal tåle tunge bly og dypt fiske.

Er det en tiagra 16 du har? Hvis du feks. spoler på noen meter med 0.70mm mono i bunn og skjøter på braid, som du spoler på stramt som pokker, tror jeg du skal ha det rimelig klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres litt lite ut med 200m braid på en tiagra, uansett størrelse. Både suffix, lawson og Power Pro er bra braid, så gå for den du får til best pris.

0.36mm braid skal vel holde i massevis til ditt fiske.

Ville ikke spolt på mindre enn 500m, da dette er en snelle som skal tåle tunge bly og dypt fiske.

Er det en tiagra 16 du har? Hvis du feks. spoler på noen meter med 0.70mm mono i bunn og skjøter på braid, som du spoler på stramt som pokker, tror jeg du skal ha det rimelig klart.

Den 200 metern var noe jeg hadde liggende, å det ble påspola i all hast siden vi fant ut att vi skulle dra å fiske sånn på sparket midt i all denne kulda. Tenkte å heller fylle på disse 200 meterne på en Penn Atlantis 7000. Så det var ingenting jeg hadde tenkt å bruke over lengere tid.

Yupp, det er Tiagra 16.

Personlig syntest jeg 27kg (0.36mm) bruddstyrke er noe i det minste, man bestemmer jo aldrig hva man får på kroken i havet.

http://www.bergenfiskeutstyr.no/sufix--performance-braid-1645m-050mm454kg-low-viz-green-p-639-c-386.aspx

http://www.bergenfiskeutstyr.no/sufix--matrix-pro-1500m--058mm681kg--svart-p-636-c-386.aspx

Men, har ikke PP noe høyere bruddstyrke på mindre dim? Noen av dere som vet hvor di evt enda har salg på pp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mye av utsagnene her. noe som er viktig å tenke på når du velger braid er ikke bare bruddstyrke med formen på braiden. sånn jeg ser det er det nokså lik bruddstyrke på all braid i forhold til diameteren på snøret. når det er sagt avviker så og si alle leverandører i dim i forhold til hva de oppgir. det finnes en link til dette som jeg ikke husker i farta som noen sikkert kan hjelpe deg med her på forumet. denne tabellen viser bruddstyrke, dim etc i forhold til hva som er oppgitt av leverandøren. f. eks er whiplash 0.28 egentlig nesten 0. 40 på enkelte steder )dette viser at snøret er ujevnt, klumpete og flatt). 27 kilo med bruddstyrke er mer enn nok, men du mister litt bruddstyrke i knuta og evt skader på snøret. derfor kan det være bra å gå høyere i dimmen. Likevel skal du fiske på dypet er det stooor forskjell i avdrift på 0.28- 0.38 snøre. de dyrere snørene har som oftest flere flettinger og blir derfor rundere og ofte mer slitesterke ( selv om multi generelt ikke er slitesterkt) dette er grunnen til at i hovedsak, sufix er dyrere enn pp og fireline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

Den 200 metern var noe jeg hadde liggende, å det ble påspola i all hast siden vi fant ut att vi skulle dra å fiske sånn på sparket midt i all denne kulda. Tenkte å heller fylle på disse 200 meterne på en Penn Atlantis 7000. Så det var ingenting jeg hadde tenkt å bruke over lengere tid.

Yupp, det er Tiagra 16.

Personlig syntest jeg 27kg (0.36mm) bruddstyrke er noe i det minste, man bestemmer jo aldrig hva man får på kroken i havet.

http://www.bergenfiskeutstyr.no/sufix--performance-braid-1645m-050mm454kg-low-viz-green-p-639-c-386.aspx

http://www.bergenfiskeutstyr.no/sufix--matrix-pro-1500m--058mm681kg--svart-p-636-c-386.aspx

Men, har ikke PP noe høyere bruddstyrke på mindre dim? Noen av dere som vet hvor di evt enda har salg på pp?

Har en Tiagra 30WRLSA påspolt 1300m 0.36mm power pro, og den har landet håkjerring på flere hundre kilo.(ikke av meg) Selv om du dunker på ei massiv kveite skal det være sterkt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor jeg kan finne den Braid tabellen?

Billigste PP storspolen på 0.36mm akkurat nå er 2000kr, noe som ikke frister meg så veldig siden jeg har sett di 500kr billigere hos andre som nå desverre ikke har inne på lager.

Sufix Perfomance braid finner jeg ikke i 0.36 +- enten så er det 0.50mm og langt under 0.36mm, det hadde jo vert ideelt å kjøpe pga pris. Men, atomichaggis.. Why am i doing myself a favour buying this one? :dribble:

Lawson Compact braid har di inne i 0.33 og 0.40, også veldig greit å kjøpe pga pris.. 0.33 har bruddstyrke på 27kg mens 0.40 har 34kg.. Men hvordan er dette snøret ellers? Er det i produsentens opgitte dim, eller er det som Whiplash?

Å om jeg nå kjøper en storspole, så vill jeg jo ikke ødelegge muligheten med å faktisk fiske dypt bare fordi jeg valgte for tykt snøre.

Står vell mellom Lawson Compact braid 0.33mm og evt om jeg bare må bite i meg prisen på PP å kjøpe 0.36mm

Huff... Usikkerhet er noe DR*** :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawson Compact braid er vel ny av året... så der kan du sikkert få kjøpt bra sene billig ettersom de skal inn på et marked som stort sett (i Norge) har blitt eid av FireLine og PP.

Jeg syns fortsatt at du vil ha grov tykkelse... 0,25 er det jeg selv bruker på havfiske.

Bremsen sliter ut fisken og man løfter jo ikke fisk i sena ute av vannet... der har man jo klepp eller håv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawson Compact braid er vel ny av året... så der kan du sikkert få kjøpt bra sene billig ettersom de skal inn på et marked som stort sett (i Norge) har blitt eid av FireLine og PP.

Jeg syns fortsatt at du vil ha grov tykkelse... 0,25 er det jeg selv bruker på havfiske.

Bremsen sliter ut fisken og man løfter jo ikke fisk i sena ute av vannet... der har man jo klepp eller håv.

0.25? Det hørtes noe tynt ut. Kommer til å ha hjerte i halsen hver gang jeg fisker :rolleyes: Jeg liker å pushe på litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,25 har holdt i massevis til det jeg har fått i hvertfall og jeg liker også å dra på litt.

3 på topp av det jeg har dratt opp med 0,25 er :

Sei 16,64

Sei 14,46 (<-- drit kul fight)

Torsk snaut 15 kilo

Ellers fikk jeg et flott bunn-napp utenfor Hitra engang og trakk hele båten jeg satt i sammen med en til flere titalls meter mot strøm og vind før jeg var rett over pilken og fikk røket topshot'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sufix Perfomance braid finner jeg ikke i 0.36 +- enten så er det 0.50mm og langt under 0.36mm, det hadde jo vert ideelt å kjøpe pga pris. Men, atomichaggis.. Why am i doing myself a favour buying this one? :rolleyes:

2 more strands than PP or matrix pro etc. Much rounder profile, thus it's smoother and doesn't cut into your guides under heavy load or cut fingers so easy... plus it's stronger for it. By far the best line I've used. Not the cheapest but best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,25 har holdt i massevis til det jeg har fått i hvertfall og jeg liker også å dra på litt.

3 på topp av det jeg har dratt opp med 0,25 er :

Sei 16,64

Sei 14,46 (<-- drit kul fight)

Torsk snaut 15 kilo

Ellers fikk jeg et flott bunn-napp utenfor Hitra engang og trakk hele båten jeg satt i sammen med en til flere titalls meter mot strøm og vind før jeg var rett over pilken og fikk røket topshot'en.

Tror nokk jeg sikter noe høyere enn 16kg fisk.. Her oppe i Nord får du kveita oftere enn nede i sør, samt att man har stor sjangse for å få kveite over 30kg. 0.25 høres alt for spinkelt ut, og etter annbefalninger tidligere hos lokale forhandlere osv, så har di annbefalt å holde meg over 0.32mm på det fisket jeg skal bedrive... Kjøper jeg en storspole så blir det håkjerring fiske utover sommeren, å jeg har min sterke tvil på att jeg klarer å dra opp håkjerring med 0.25mm braid.

2 more strands than PP or matrix pro etc. Much rounder profile, thus it's smoother and doesn't cut into your guides under heavy load or cut fingers so easy... plus it's stronger for it. By far the best line I've used. Not the cheapest but best.

Know anywhere where they have it in stock?

Endret av Flexi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawson Compact braid er vel ny av året... så der kan du sikkert få kjøpt bra sene billig ettersom de skal inn på et marked som stort sett (i Norge) har blitt eid av FireLine og PP.

Jeg syns fortsatt at du vil ha grov tykkelse... 0,25 er det jeg selv bruker på havfiske.

Bremsen sliter ut fisken og man løfter jo ikke fisk i sena ute av vannet... der har man jo klepp eller håv.

Lawson Compact Braid var vel i salg i fjor også. Og det er faktisk det samme snøret som Tuf Line. Bare navnet er annerledes. En god og solid braid, men en bakdel kan være at det lager noe lyd under innsveiving på enkelte sneller. Ellers vil jeg anbefale Whiplash, aldri hatt trøbbel med det, men vær som nevnt obs på at det er tykkere enn oppgitt.

Skal braiden brukes til kveitefiske ville jeg holdt meg over 0.32 mm. Helst 0.36 og oppover. Du har ikke mye å gå på slitasjemessig med 0.25. Men skal du ha muligheten til å fiske på dypet må det vel bli en mellomting. 0,32 eller 0.36 i såfall.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sufix - Performance Braid 1645M 0,34mm about 23kgs :rolleyes:

Du trenger ikke se deg blind på bruddstyrken. Du skal ikke løfte fisken opp etter snøret i friluft, du har både stang og snelle som jobber med deg. Det har blitt landet håkjerring på et halvt tonn på tykkelser rundt .36, og det snøret hadde ikke bruddstyrke på 500 kilo... Skal du fiske på dypet vil jeg ikke anbefale veldig mye tykkere enn .36... Det blir et helvete med avdrift i såpass tjukt snøre. Til kveitefiske kan du jo fint bruke tjukkere snøre, der fisker man jo stort sett grunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke se deg blind på bruddstyrken. Du skal ikke løfte fisken opp etter snøret i friluft, du har både stang og snelle som jobber med deg. Det har blitt landet håkjerring på et halvt tonn på tykkelser rundt .36, og det snøret hadde ikke bruddstyrke på 500 kilo... Skal du fiske på dypet vil jeg ikke anbefale veldig mye tykkere enn .36... Det blir et helvete med avdrift i såpass tjukt snøre. Til kveitefiske kan du jo fint bruke tjukkere snøre, der fisker man jo stort sett grunt.

Om jeg evt velger å vente med å kjøpe storspole, til jeg har fått snelle nr 2.. Er det nokk med 455m til kveita da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23kg is lots... you'll hardly fish much with 23kg of drag on. More important you have enough line and able to fish effectively at the depth.

With the depth, like many people point out, minimal diameter will help you hold the bottom and not drift too much by cutting through the water better, many folks on here use .28mm in the deep.

Ideally you would have seperate lines for kveite in shallow water and deepwater stuff but any decent line .34 or .36 is a good compromise.

Here is a comparative test of most major brands. Note how many top brands are 1/10th of a millimetre over the stated dimensions.

http://www.pcwi.com.au/fishing/4linetesting.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23kg is lots... you'll hardly fish much with 23kg of drag on. More important you have enough line and able to fish effectively at the depth.

With the depth, like many people point out, minimal diameter will help you hold the bottom and not drift too much by cutting through the water better, many folks on here use .28mm in the deep.

Ideally you would have seperate lines for kveite in shallow water and deepwater stuff but any decent line .34 or .36 is a good compromise.

Here is a comparative test of most major brands. Note how many top brands are 1/10th of a millimetre over the stated dimensions.

http://www.pcwi.com.au/fishing/4linetesting.htm

I got a bit more understanding of it now, im going to buy myself a spool with 450m of PP 0.36mm for now to use for the Halibut. And then later on when i get a new reel, i will buy a large spool. Seems to be the smartest thing to do now, since the main fishing is Halibut atm. I will use the 450m pp on the new reel when i get it. Might be going for 0.41mm maby, since i dont fish very deep for it. Should be ok i think, might give me a bit longer change interval for the line since i will be fishing allot. Sorry for the bad English xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.