Gå til innhold
Fiskersiden

Gode fluer i Siljan ( Siljanelva)


Siljanfluefiske
 Share

Recommended Posts

Hei :) Sesongen nærmer seg med stormskritt og jeg trenger og få bindt litt fluer før den tid. Lurer på om noen vet om noen gode fluer ( helst tørt og nymfer) som fisker bra i Siljanelva eller andre vann i Siljan. Vil også vite litt om når disse klekker og hvor de er hvis det er mulig ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Hvor mobil er du? Uten bil eller moped er nok de beste vanna i siljan utenfor rekkevidde. Men mange brukbare plasser hvis du kan forflytte deg litt.

Spessiellt rundt Mykle.

Rundt de "sentrale" delene av sijlan er det bare småtteri.

Haukesjø er vel unntaket. Her kan du også låne båt, noe som gjør fluefisket vesentlig enklere.

Vil du øve på kasting og tilslag kan du få mye fisk i havretjenn. Fine myr områder å stå på og kaste med flue. De fleste andre vanna rundt her nytter nesten ikke med flue med mindre du har belly.

Regner med det er ørret du er ute etter :thumbsup:

Ellers kan du knyte på noen juletrær av noen fluer å dra gjedde der siljanelva rener ut i Farris. Her er det helt tett av gjedde.

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale langvann.nattfiske med en litt stor streamer langs fjellet på sørvest siden. det er et stykke å gå,men man går i flott skogsterreng :whistle: skulle fisken være litt vrang er det bare noen minutter ned til limtjønn som er full av mindre ørret :thumbsup:

Du kan få deg en skikkelig overraskelse i langvann....de store finnes <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venevann i Opdalen er et ålreit vann å fiske i. Fin fisk og, i alle fall sist jeg var der, fine muligheter for fluefiske. En liten stubb å gå, selv syklet jeg inn til stien og gikk derfra. Nokså greit å finne frem om du ser på fiskekartet til Siljan JFF. Kan ellers nevn Movannet. Skal være ok fisk der, selv om jeg selv kun fikk småtteri. Fine steder for fluefiske ute på myra.

Flytter denne tråden til "Østlandet", da den er mer en lokal diskusjon enn en fluediskusjon :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venevann i Opdalen er et ålreit vann å fiske i. Fin fisk og, i alle fall sist jeg var der, fine muligheter for fluefiske. En liten stubb å gå, selv syklet jeg inn til stien og gikk derfra. Nokså greit å finne frem om du ser på fiskekartet til Siljan JFF. Kan ellers nevn Movannet. Skal være ok fisk der, selv om jeg selv kun fikk småtteri. Fine steder for fluefiske ute på myra.

Flytter denne tråden til "Østlandet", da den er mer en lokal diskusjon enn en fluediskusjon :)

Fint kart ;) Movann er foresten ikke alverdens lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint kart ;) Movann er foresten ikke alverdens lenger.

Ja, kartet er bra. Du hatt en finger med i spillet? :)

Er noen år siden jeg fisket i Movann, og som sagt fikk vi ikke rare greiene, men det ble sagt at det skulle være ok. Ikke overraskende om det, som så mye annet, var bedre før. Alt var bedre før! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har ikke hatt noe med kartet å gjøre desverre.

Det ble forøvrig tatt ørret på både 5 og 7 kilo under prøvefiske i haukesjø. De ble naturligvis satt tilbake. Dette er noen år siden nå. Her finner du nok de største fiskene i siljan, men de er ytterst vriene å lure. Spesiellt med flue.

Ryktene sier også at kringlevann er på veg tilbale til glansdagene på tidlig nittitall med solide fisker. Flott vann og telte ved. Desverre veldig vrient med flue her.

Har også et par gode mini vann med gode fluemuligheter, men tror de er ltt for små og gode til å legge ut til almenn beskuelse. Kan eventuellt ta en liten guidet tur :goodjob:

De som er ute etter mikroskopisk ørret i form av tynningsfiske kan ta en tur i hvilket som helst av GS sine vann :thumbsup: men det napper i alle fall. Totalforbud mot båt og ørret over 150g

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey Tusen takk for plassene, det setter jeg stor pris på :) Har ikke moped eller bil selv, men pappa kan alltids kjøre meg litt rundt ( Elsker å fiske han og );P Har et veldig bra vann oppe ved grorud området som jeg bare har fisket med sluk, men der fikk vi to på 800g+ og en på rundt 400g på en halvtime så tenkte å prøve fluestanga der til sommeren ;P

Hehe, har ikke hatt noe med kartet å gjøre desverre.

Det ble forøvrig tatt ørret på både 5 og 7 kilo under prøvefiske i haukesjø. De ble naturligvis satt tilbake. Dette er noen år siden nå. Her finner du nok de største fiskene i siljan, men de er ytterst vriene å lure. Spesiellt med flue.

Ryktene sier også at kringlevann er på veg tilbale til glansdagene på tidlig nittitall med solide fisker. Flott vann og telte ved. Desverre veldig vrient med flue her.

Har også et par gode mini vann med gode fluemuligheter, men tror de er ltt for små og gode til å legge ut til almenn beskuelse. Kan eventuellt ta en liten guidet tur ;)

De som er ute etter mikroskopisk ørret i form av tynningsfiske kan ta en tur i hvilket som helst av GS sine vann :P men det napper i alle fall. Totalforbud mot båt og ørret over 150g

Hehe, takk ;P Kunne vært artig med en guidet tur en gang :)

Jeg vil anbefale langvann.nattfiske med en litt stor streamer langs fjellet på sørvest siden. det er et stykke å gå,men man går i flott skogsterreng ;) skulle fisken være litt vrang er det bare noen minutter ned til limtjønn som er full av mindre ørret :P

Du kan få deg en skikkelig overraskelse i langvann....de store finnes ;)

Hehe, tusen takk får prøve der da ;P

Venevann i Opdalen er et ålreit vann å fiske i. Fin fisk og, i alle fall sist jeg var der, fine muligheter for fluefiske. En liten stubb å gå, selv syklet jeg inn til stien og gikk derfra. Nokså greit å finne frem om du ser på fiskekartet til Siljan JFF. Kan ellers nevn Movannet. Skal være ok fisk der, selv om jeg selv kun fikk småtteri. Fine steder for fluefiske ute på myra.

Flytter denne tråden til "Østlandet", da den er mer en lokal diskusjon enn en fluediskusjon :P

Den er grei ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et veldig bra vann oppe ved grorud området som jeg bare har fisket med sluk, men der fikk vi to på 800g+ og en på rundt 400g på en halvtime så tenkte å prøve fluestanga der til sommeren ;P

Det høres veldig ut som Raudberen;) Fint vann det. Er lov å benytte båt der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Tørt; Streaking caddis og Maur.

Vått; Hareøre nymfe.

PS Siljanelva er ikke noen god fiskeplass hvis du vil ha større enn 150g.

Vi fisker mye i siljanelva fordi den ligger så nærme oss.

PS, vi fikk nylig en på 300 gr. pluss 3-4 på rundt 200 der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

her har du finne vann med pen ørret 1kg å opp over. Storjørn Venevann lilleøkteren krokvann Lystjørn Romsdals vannet Øvre setertjernet arkevanna bøvannet

Venevann, lilleøkteren og krokvann er ikke alverdens å skryte av så vidt jeg vet :rolleyes: Krokvann var kanon for 15 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Ryktene sier også at kringlevann er på veg tilbale til glansdagene på tidlig nittitall med solide fisker. Flott vann og telte ved. Desverre veldig vrient med flue her.

Jeg var på en liten tur inn i området her i forrige uke. Jeg er ikke veldig kjent. Når jeg tuslet litt ved krokvann traff jeg på et par som åpenbart var kjent, fra SJFF tipper jeg, og de tipset meg om Kringlevann, som jeg også hadde tenkt meg til. Så jeg la i vei, og brukte det som base og overnattingssted. Jeg fikk et par småørret på flue, dog ikke så små som jeg som regel klarer å få dem (disse fikk ikke plass i en makrell i tomat-boks, men det var heller ikke så langt unna). 100 gram kanskje. Men problemet var at det var abbor på 14 gram eller der omkring som heiv seg over alt jeg heiv ut av mark, og jeg fikk også et par abbor på flua. Til slutt tenkte jeg at jeg kunne ta litt abborkjøtt på kroken, hadde et håp om at det ville holde abboren vekk, men neida, etter noen sekunder var det en miniabbor som hadde slukt det også. Så mitt lille inntrykk etter en del timers flue og til dels markfiske er at Kringlevann ikke helt er så veldig lovende... Men det kan jo være masse stor fisk der som gikk utenfor min radar. Abboren er uansett et stort problem. Forsøkte litt i Marivann på vei hjem neste morgen, og dro en liten ørrettass på samme størrelse. Der var det jo mange fine kasteplasser også, og det lå noen ørret på land (like store om de jeg fikk), som de forrige fiskerne åpenbart ikke vurderte som store nok for menneskemat.

Det hører med til historien at jeg ikke akkurat er noe storfisker (målt etter størrelsen på fangsten), satte en soleklar fluepers med 300 gram her i helga i Gautefall. Etter 15 års fluefiske :D Hører vel med til historien at det som regel bare blir et par juliturer i året, familie osv, men nå kjenner jeg at jeg har blitt bitt litt ekstra av basillen..

Hilsen Fred Arve

Endret av Fred Arve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.