Gå til innhold
Fiskersiden

ekstremt napp


hordaflua
 Share

Recommended Posts

hei, jeg var på sunnmøre for ca. 6 måneder siden før jeg visste om denne siden men kan noen fortelle meg hva dette kan vere. Jeg trolla på slutten av moldefjorden og kjente ett sinnsykt napp som bare drog og drog cene ut og ville ikke stoppe og jeg satt ikke i botn for det var kansje 3-400 meter djupt så plutselig snapp.... det var all cenen min borte for den fisken eller hva det enn kan vere drog utt all cena og snapp. hva kan det vere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Espens forslag er muligheter. Siden du ikke beskriver oppførselentil fisken mere nøye, og hvor kraftig utstyr/mye sene du hadde så er det litt vanskelig å gjette.

Muligheter er i tillegg stot lyr eller håbrann. Den siste er sjelden  pga lav bestand, men ikke helt utenkelig, da de følger etter silda som trekker inn i fjordene på den tida du refererer til. Det var ikke uvanlig å få de på dorg før i tida. Hvis du skriver litt om oppførselen til fisken, så blir det litt lettere. F,ex dro den jevnt eller i rykk og napp, dro den mot bunnen eller holdt den seg høyt osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sjøen kan man treffe på masse rart, og ofte får en ikke se beistet som bare forsvinner ned i dypet. Jeg har fatt dratt tvers av kroker, og dratt av masse snøre. Som oftest ryker snøre, da jeg for det meste bruker mono.

Det er helt umulig å si hva dette kunne ha vært men jeg holder en knapp på storsei eller kveite.

Utover det er det en kiskeopplevelse av de skjeldne som brenner seg fast i minnet :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..mener å ha lest at for noen år siden var vanlig med store innsig av tunfisk på møre.. Kan da vel være en slik slenger også...

Det er vel sjelden at en hører om slike utras på de mer tradisjonelle fiskene våre..

Hadde det vært en tuna hadde neppe fyren spurt om hva det kan være. Utraset hadde fjernet enhver tvil. Snella hadde omtrent smelta, og spolen hadde vært tom på bare noen sekunder. Storsei kan dra avgårde ganske friskt dersom man kjører for lett utstyr, og kveita er jo godt kjent for å tømme sneller. Håbrann er selvsagt en mulighet, men de hogger sjelden på kunstagn. Jeg skriver hogger, for mens det vanligvis napper på naturlig agn hogger det på stort sett på kunstagn.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra beskrivelsen kan dette ha vert en sei på et par, tre kg. Ingen grunn til å dra frem de største kanonene slik jeg ser det. Dette kan fort vekk vere en kar som er ute på dorgetur med ei stang i 5-25g klassen med en liten søt rappala, og 0,25 mono. Oppfordrer fisker'n til å forklare hvilket utstyr som ble brukt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.