Gå til innhold
Fiskersiden

Bitteliten Røye-Rapport


Sigve A
 Share

Recommended Posts

Hey!

Har hatt en fin vinterferie nå og fått fisket to ganger. Ene med resultat og andre uten.. Kanskje pågrunn av at ene dagen sto jeg opp klokka halv 7 og andre 10? :thumbsup:

Ville bare med dette vise at jeg var i live!:

Vekker klokka ble stilt til 6:30 og jeg la meg og sov..

Jeg hadde bare fått 2 babyrøyer får så var spent! Våknet 6:25 og spiste litt mat og begynte å pakke sekk. Termometeret viste -12 og det begynte å bli lyst. Isbor og spade utenpå sekken og varm daft med brødskiver inni. Jeg vekte mor og hun kjørte til parkeringsplassen. Iveren var stor da jeg la ivei. Vannet er ikke lengere enn ca. 20min unna med oppaktning. Solen begynte og varme og lagde solarium på de høyeste fjelltoppene. Framme på isen lagde boret slush 5meter fra land som jeg ble tipset Nils Master om! Det var rauto som fikk gjøre jobben inne på grunna tenkte jeg og sendte ned en klyse med maggot..

Før jeg fikk lagt meg tilrette for kikkfiske nappet det i stanga og opp av hullet kom en røyetass som fikk livet tilbake, en PÆT! :whistle:

Agnet opp på ny og la meg ned for å se. Ser noen små røyer som siger forbi maggoten i rolig tempo, men de blir plutselig bort og inn kommer en litt større.. Den kruser litt rundt får den åpner sin hvite munn og tar maggoten. Jeg gidde et lite tilslag og det var motstand i enden. Opp kom en fin røye på ca. 300g. Rett etter rykket det på den andre stanga som hadde vært usett i en liten periode og opp kom en fin ørret på 300g :D ( er det mye ørret der, Nils Master) Morgenen var egentlig komplett men jeg ville ha nokk til middag.. Hadde noen små røyer som sluppet raskt til vannet igjen. Det hadde ikke nappet på en stund og tenkte at morrabettet var over.. Men så dunket jeg Rauto noen ganger i mudderet og løftet den like over bunn. Resultatet av det ble en på 200g. Det nappet jevnt og trutt med ca. 10min mellomrom imens jeg varmet meg på saft, og så på solen som gled over toppene. Det ble tilsutt 7 røyer og 1 ørret som ble med hjem!

Lenge siden jeg har hatt en så fin tur! Har du ikke prøvd kikkfiske børr du det! <_<

114326_s.jpg

Panorama bilde

114327_s.jpg

Selfølgelig gikk kameraet tomt for batteri! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Kjempebra!

Og som jeg sa til deg.... Opp om morran!

Tror ikke det er så mye ørret i tjønna der nei, men den nedre er fullstendig overbefolket av ørret. Ikke røye der så vidt jeg vet.

Så det er store sjanser for ørret i det nederste?Stor?

Ja opp om morran! Men det som var litt rart var at det bet ganske jevnt til klokka 12 og to dager etterpå fikk jeg ingenting :thumbsup: Tror du månen har noe invirkning? Var fullmåne den første gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er store sjanser for ørret i det nederste?Stor?

Ja opp om morran! Men det som var litt rart var at det bet ganske jevnt til klokka 12 og to dager etterpå fikk jeg ingenting :thumbsup: Tror du månen har noe invirkning? Var fullmåne den første gangen..

En vinter så merke jeg hver fisk jeg fikk på det vannet jeg fisker (i det samme området du fisket), med en liten lapp der jeg noterte fangst dyp, klokkeslett, agn, sted (husker ikke alt i farten). Månefase, vær, trykk og slike ting la jeg til etterpå. Dette var ikke noen vitenskapelig undersøkelse men noen svar gav det. Det virket ikke som månefase betydde så mye. Trykket så ut til å ha mer å si. Høytrykk med pent kaldt vær, og sørøst- østlig vind er etter mine erfaringer dårlige saker. Særlig hvis det har vart en stund. Sørvest- vest er uten tvil best. Aller beste er det når det slår om fra stabilt høytrykk til vestavær. De aller fleste røyene over kiloen har jeg fått når det er sørvest, mildt og lett snø/regn. Og ja du må opp om morran :(. På denne tia av året er ofte bettet slutt i 10-11 tia, mens det i desember og januar ofte kan være bra rundt 12. Min erfaring er at morran er mye bedre enn kvelden. Men unntak finnes. En påske dro broderen 3 store røye (1,7 1,8 og 1,9) tre kvelder på rad. Alle bet på ca kl 20.50 på ei lita opphenger flue (oransje marflo imitasjon). Den røya er jammen en merkelig fisk, men det er jo det som gjør den så fasinerende å fiske etter :).

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey!

Har hatt en fin vinterferie nå og fått fisket to ganger.....

Du har draget på det nå, grattis ! Mikrorøyene; vet ikke om det er no poeng å slippe de tilbake, ofte blir de litt mye skadde også. Blir ofte liggende til kråkemat på isen, men en kompis av meg samler de sammen og sprøsteker de til snacks.

Ifølge fiskekartet på godtur.no er det bare ørret i det andre, ja. Og så flott vinterferievær da !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har draget på det nå, grattis ! Mikrorøyene; vet ikke om det er no poeng å slippe de tilbake, ofte blir de litt mye skadde også. Blir ofte liggende til kråkemat på isen, men en kompis av meg samler de sammen og sprøsteker de til snacks.

Ifølge fiskekartet på godtur.no er det bare ørret i det andre, ja. Og så flott vinterferievær da !

Det fiskekartet var det en god del feil på. Bl.a. tviler jeg sterkt på at det finnes laks ved Gråfjellet som ligger noen kilometer vest for Granasjøen :thumbsup:. Ser også at endel vann litt lengre sør er oppført med annen fisk. Det stemmer heller ikke.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.